צמיגי רכב – איך יודעים מה לבחור?

צמיג אחראי על החיבור בין הרכב שלכם לבין הכביש ולכן הוא משפיע בצורה דרמטית על הבטיחות, צריכת הדלק והביצועים. כדי לבחור בצורה נכונה את הצמיג תצטרכו להתייחס לשורה ארוכה של שיקולים. הנה המדריך המלא




בחירה של צמיגי רכב היא סוגיה רגישה בגלל החשיבות שלהם. הצמיג הוא אחד החלקים הכי חשובים ברכב שלכם, כי הוא היחיד שמחבר אתכם אל הכביש. באמצעות הכביש אתם יכולים לשלוט ברכב, להאיץ ולבלום, לשמור על מהירות קבועה או להתמודד עם אתגרים בשטח.

הצמיג משפיע מהירות התגובה ועל הבטיחות והוא קובע את נתוני צריכת הדלק והביצועים. מנגד, רק מעטים יודעים לבחור צמיגים בצורה נכונה והטעות הנפוצה היא לקבל החלטה לפי נתוני המחיר בלבד.

גודל, משקל ומהירות

מה שזול עולה ביוקר ובתחום הצמיגים גם עלול לסכן חיים. כתוצאה מכך, העיקרון היחיד שרלוונטי בבחירת צמיגים הוא מענה לשלוש דרישות: גודל, התאמה למשקל המכונית והתאמה למהירות מרבית. למזלכם, הנתונים האלה מופיעים בספר הרכב ואין שום סיבה שתתפשרו עליהם.

גודל הצמיג מופיע כסדרה של שלושה מספרים וביניהם אות. אין צורך להיכנס לעובי הקורה, אך אפשר לציין שהמספר הראשון מייצג את רוחב סוליית הצמיג במילימטרים, החלק השני את היחס בין גובה ורוחב הצמיג והאות בלועזית את המבנה. רק ודאו שהמספר על הצמיג הנבחר מתאים למספר שמופיע ברישיון הרכב ותוכלו לעבור הלאה.

התאמה של הצמיג למשקל המכונית ולמהירות המרבית תלויה גם כן בפרטים המופיעים ברישיון הרכב. המספר מייצג במקרה הזה את יכולת נשיאת המשקל לפי אינדקס מקובל והאות מייצגת את המהירות המרבית לפי אינדקס אחר. גם כאן אין צורך להסתבך ואפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע במקרה של דילמה או התלבטות.

איך משווים בין צמיגים?

יש כמובן עוד כמה כלים שיכולים לסייע לכם להשוות בין צמיגים. בדקו למשל אם הצמיג מיוצר לפי התקן האירופי וכך תוכלו לקבל מידע על פרמטרים כמו דירוג אחיזה בכביש רטוב, דירוג יעילות וחיסכון בדלק ודירוג רעש.

מלבד התווית האירופית, נסו לקרוא את המידע המופיע על צד הצמיג כדי להבין מה דירוג הבלאי הצפוי שלו ומה רמת פיזור החום. אלו נתונים שרלוונטיים בעיקר עבור מי שמשתמש ברכב לעיתים קרובות ולנהגים מנוסים שמעוניינים לשפר ביצועים.

חשוב מאוד להתאים את הצמיג לאופי השימוש. ההבדלים העיקריים הם בין רכב שמיועד לנסיעה על כבישים מהירים, רכב שטח ייעודי שבו טיולי שטח משולבים עם כבישים בינעירוניים ורכבים שמיועדים לנסוע בשטח בלבד ובתנאי בוץ. מבחינת תאריך ייצור, תוכלו למצוא בצד הצמיג מספר בן ארבע ספרות שבו השתיים הימניות מייצגות את שנת הייצור והשתיים השמאליות את השבוע. החוק בישראל מאפשר מכירת צמיגים בני 6 מקסימום ומומלץ לרכוש צמיג בן שנה ומטה.


תגובות