כפר סבא: פקקים ועומסי תנועה, צפיפות, עצומות והפגנות על מטרדי ריח קשים ובמקביל: דוברת העירייה זוכה בפרס על אופן הצגת העיר כעיר ירוקה

מגיע לה שאפו, לדוברת עיריית כפר סבא, צאלה וקסמן גונן. אין ספק שהיא עסוקה כמעט 24/7 בניסיונות שיווקו של ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו בכל ערוצי התקשורת, הכתובים והאלקטרוניים. כל כניסה שלו למדיה מתקבלת בלשכה ברחוב ויצמן 135 בצהלה גדולה. כבוד. תמונה שלו בעיתון ארצי או ראיון עמו באחד מערוצי הטלוויזיה מתורגמת להצלחה של הדוברת שמיהרה עם כניסתה לתפקיד, לשזור קשרים עם העיתונאים החשובים ביותר בארץ, אלה שיכולים לקדם פרסום חיובי על כפר סבא. 

צאלה וקסמן גונן, התחברה כאמור לעיתונאים בעיתוני החדשות המובילים והיא מדלגת ביניהם כשהיא נותנת יום אחד לזה בלעדיות על סיפור שהיא רוצה לשווק וביום השני, לעיתונאי מתחרה שיקבל את הבלעדיות. הם עצמם לא יודעים שהקשר הכביכול חברי והדוק שהיא מנהלת מולם, מוכפל לכל אחד מהעיתונאים הגדולים. 

כעיתונאית מובילה בעיתון קול הכפר שנים רבות, זכיתי גם אני לקורטוב מכובד מהידיעות הבלעדיות שהדוברת מייצרת לעיתונאים חשובים. ידיעות אלו שמורות לעיתונים שלדוברת חשוב מאוד להכניס ידיעה בלעדית, שבה התנאי: ראש העירייה יככב.

אם ראיתם, את בן חמו בשער העיתון, עם ידיעה בלעדית, לזכותה של הדוברת ייאמר שהצליח לה. היא השיגה את מטרתה: בן חמו בשער או בכתבה גדולה, והעיתון מבסוט מהידיעה הבלעדית שזכה לה. 
פעמים רבות, הדוברת מציעה סיפור יפה אחר בתמורה לסיפורים שהיא לא רוצה שיתפרסמו. כך למשל, בעבר, כאשר הייתי כתבת בעיתון, וביקשתי תגובה על סיפור מסויים שלדוברת מטבע הדברים אין אינטרס כי יתפרסם, היא ממירה את הסיפור, בידיעה בלעדית אחרת, כשהיא מתרפסת בבקשותיה שלא לפרסם הסיפור תוך שהיא גורסת כי בסיפור ההוא אין בכלל כלום.

ברם, זה בדרך כלל מצליח לה ואין ספק שבזו הצלחתה הגדולה: היא יודעת לבקש, התחנן, להבטיח, להתחנחן ובסופו של דבר משיגה את מבוקשה. זו בעצם הסיבה שבעיתונות הקרובה אליכם, תקראו רבים ממאמריה של הדוברת, או מאמרים שהדוברת שיווקה "בבלעדיות", לכתב.

מינון הכתבות על האופוזיציה או תלונות תושבים ירד כמעט לאפס. העיתונות בכפר סבא השתנתה לאין ערוך כעיתונות מטעם, כאשר תמונותיו של בן חמו מככבות כל עמוד שלישי בעיתון ואת הדוברת תוכלו לראות יוצאת לבלות בהופעות עם לא פחות מהעורכת של אותו עיתון בו היא מגלה עניין מיוחד. 

כאשר מדובר בעיתונים או עיתונאים פחות חשובים מבחינתה, כאלו שתפוצתם נמוכה או בעייתית, היא פשוט פונה ישר לבוס הגדול ומצליפה, כאשר רחמנא ליצלן ראתה כתבה לא הכי מחמיאה. אם העיתונאי שבסך הכל עשה עבודתו נאמנה וניסה להביא תמונת מצב לפרסום, ייפגע בעקבות תלונתה, אז זו באמת בעיה. לא שלה אבל. 

צאלה וקסמן גונן, דוברת עיריית כפר סבא, מצליחה כיום לשבץ כמעט את כל ההודעות שהיא משגרת לעיתונים. לא תראו שם של כתב, תחת מה שמתיימר להיות כתבה, או שתראו שם בדוי. מאמרים אלו של הדוברת בסגנון "עיריית כפר סבא השקיעה 150 אלף שקלים בניקוז לקראת החורף", ממלאים כיום את דפי העיתונות. 

האבסורד הגדול מאוד הוא, שכאשר ניסינו לגלות, כמה כסף משלמת עיריית כפר סבא לכל עיתון ועיתון עבור הפרסומים שהיא ממלאה בשפע בעיתון, סירבה הנהלת העירייה בטענה שהאינטרס הכלכלי של העיתון ייפגע. 

הווה אומר, שזכות הציבור לדעת כמה כסף הולך ממשלם המיסים לפרסומים של הדוברת בעיתון, ייגנז בבוידם. אין לכם זכות. למה? כי האינטרס של העיתון רחמנא ליצלן יפגע. 

בלשכת הדוברת הייתה תחלופה גבוהה. רבים מהעוזרים או העוזרות שעבדו שם, לא החזיקו מעמד. ביקשו לעבור מחלקה, או התפטרו. לא הסתדרו איתה, סיפרו שהצביעות חוגגת בסביבתה ולא רצו להישאר.

בשבוע שעבר זכתה דוברת עיריית כפר סבא, צאלה וקסמן גונן, בפרס יוקרתי בשל האופן בו דבררה את העיר כעיר ירוקה, זאת כאשר במקביל, מסתובבת עצומה שעליה חתמו 1600 איש תחת הכותרת "מצילים את השכונה הירוקה! קריאה לתושבי 80 ו-60".  

בנוסף, הפגנות מתוכננות לצאת לפועל ע"י תושבים המלינים זה תקופה ארוכה על מטרדי ריח מכיוון המפעלים בירוקה, כפר סבא סובלת מפקקים איומים ועומסי תנועה, מגדלים משתרכים לגובה ומחליפים כל בית סבתא, תלונות רבות על ערבוב פחי הזבל שהנהלת העירייה יודעת להתגאות כביכול בהפרדתן,  ועוד ועוד.

גונן אליאסי, הנו דובר האיגוד – אותו איגוד דוברים שקיים את הכנס. גונן גם מכהן כמ"מ של היו"ר. אליאסי הוא חבר טוב של הדוברת ובעלה, והם מבלים יחד בעיתותיהם הפנויות, מה שנקרא, אחרי שעות העבודה. פניתי אליו ושאלתי מי חבר בוועדת השיפוט הזו ועד לרגע זה לא התקבלה תשובתו, למרות פניות חוזרות ונישנות. 

אתמול הוציא אליאסי הודעה לעיתונים "הפרס הוענק במסגרת כנס של איגוד דוברי הרשויות המקומיות בישראל שהתקיים באשדוד. צוות השופטים בראשות פרופסור אלי אברהם מאוניברסיטת חיפה, בחר בעבודה על הדרך המיוחדת והמקורית בהחדרת הנושא של עיר ירוקה לתודעה של הציבור". 

אז אני רק שאלה: מה ירוק בכפר סבא "הירוקה"?! האם מודעים חברי ועדת השיפוט המכובדים שהעניקו את הפרס, על המצב האמיתי של הירוק בכפר סבא, או שמה שחשוב ועמד לנגד עיניהם זה רק הקמפיין ששיווקה הדוברת בלבד?!

אמנון יוסף, יו"ר האיגוד שלח את רשימת חברי ועדת השיפוט: פרופסור אלי אברהם -יו"ר ועדת השיפוט מאוניברסיטת חיפה
ד"ר ערן כתר-אוניברסיטת חיפה
ד"ר יפה שי רז-עיתונאית
מני אברהמי -מנכ"ל יפעת מידע תקשורתי
אורנה אדלברג כשר-לשכת עיתונות הממשלתית
הילה שי וזאן-דוברת מרכז השלטון המקומי

מחבר תקנון התחרות פרופסור חיליק לימור


תגובות