הגיעה העת לפעול נמרצות למשיכת כוחות איכותיים יותר לפוליטיקה ולשיפור תדמיתם של הפוליטיקאים בעיני האזרחים

איך אפשר לסגור שבוע מבלי לדבר עם תלמידינו על השבוע שהיה. והשאלה היא מה באמת ביקשה לעצמה אמריקה בבחירות 2016. והאם בשלה ארה”ב לאישה הנשיאה ?

הילרי קלינטון דמות נערצת, מנוסה בפוליטיקה, מזכירת המדינה לשעבר, אישתו של נשיא ארה"ב לשעבר, שמאחוריה קריירה של 30 שנה בפעילות ציבורית, האישה הראשונה שהתמודדה לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. הסקרים והפרשנים כמו גם ידוענים רבים ניבעו לה הצלחה מסחררת מול המיליארדר חסר הנסיון, שסגנון הדיבור שלו בוטה במיוחד בכל הקשור לנשים ולא רק. הילרי קלינטון הובילה בסקרים לאורך כל הדרך, התמודדה מול האתגרים הלא פשוטים שהציב לה טראמפ והסוף ידוע.

זאת היתה מערכת בחירות שנראה היה שכולם התגייסו נגד מועמד אחד, שבסופו של דבר הצליח לשכנע ונבחר בגדול. דונלד טראמפ, השכיל להבין כי אזרחי אמריקה מבקשים להחזיר עטרה ליושנה ולחוש שוב כי הם אזרחי מעצמה יציבה וחזקה, שחזרה לגדולתה ובעלת השפעה בעולם.

מצע המפלגה הדמוקראטית של הילרי קלינטון כלל תמיכה רחבה במדיניות רווחה סוציאל-דמוקרטית: תמיכה בזכויות אדם ומיעוטים, רב תרבותיות, תמיכה בזכויות נשים על גופן ומדיניות ברורה לגבי ביצוע הפלות וכיוצ"ב.

ואילו מצע המפלגה הרפובליקנית של דונאלד טראמפ כלל תמיכה במדיניות מקדמת בתחום המדע והטכנולוגיה, הזדמנויות שהיו וחייבים לחזור ולהתקיים בהובלתה של אמריקה. המפלגה הרפובליקנית קובלים על מדיניות הקיצוץ של ממשלת אובמה בפיתוח טילים ומערכות הגנה, וצימצום מאגרי הנשק הגרעיני דווקא עכשיו שהאיום נעשה מוחשי וקרוב יותר מתמיד

בסופו של יום הסתבר לכולנו שהאמריקאים הביעו את הערכתם למיליארדר ואיש עסקים, שהשכיל לנהל את עסקיו בתבונה ובהצלחה גם בעיתות משבר, תוך שהוא ממוקד מטרה. טראמפ קרא טיגר על הסדר הקיים בארה"ב ועלה בזכות אג’נדה של שינוי סדר עדיפות והתנהלות של האומה האמריקאית.

הילרי קלינטון הצטיירה כ"סוכנת שינוי" אבל למעשה היתה ממשיכת דרכו של ברק אובמה, ולזאת התנגדו אזרחי ארה"ב ואמרו לא עוד !
האם כשל מקצועי היה בסקרים או שהסקרים הללו הביעו משאלות הלב של פלח מוגדר ולא מייצג עוד, כפי שהיה מקובל לחשוב.

הבחירות בארה"ב מתקיימות בכל ארבע שנים. נשיא יכול לכהן בתפקידו שתי קדנציות לכל היותר. ואכן, רואים במערכות הבחירות האחרונות את השינוי שאזרחי ארה"ב מבקשים להביא, כשהשלטון עובר לסרוגין ממועמד של המפלגה הדמוקרטית למועמד של המפלגה הרפובליקנית.
למרות השוני בשיטת הממשל, גם בארץ מדברים רבות על החשיבות שבהגבלת כהונת חבר כנסת בתפקיד ראש ממשלה לשתי קדנציות. והשאלה הנשאלת כאן היא, כיצד התאפשר לראש ממשלה להגיע למצב שאין לו תחליף ?

מי שרואה לנגד עיניו את טובת מדינת ישראל ואזרחיה, צריך להבין שהגיע העת לפעול נמרצות למשיכת כוחות איכותיים יותר לפוליטיקה ולשיפור תדמיתם של הפוליטיקה והפוליטיקאים בעיני האזרחים.


תגובות