כל מה שחשוב לדעת לפני קניית רכב אספנות

 
תחביב רכבי האספנות נשמע יקר ונוצץ אבל הוא אפשרי גם בתקציבים מוגבלים

בתרבות שלנו היום יש הערצה לכל מה שחדש, נוצץ ושונה. אנחנו משקיעים משכורת של חודש על מנת לקנות את מכשיר הסמארטפון האחרון שיצא ואנחנו לוקחים הלוואות על מנת לקחת חלק בטרנדים החדשים. גם כשזה מגיע לרכבים אנו דואגים להחליף רכב אחת לכמה שנים בדגם חדש יותר. אך דווקא קומץ מאיתנו בוחר ללכת לכיוון השני, לשמר את מה שהיה, לחגוג את העבר ולהפוך את הישן לנוצץ והשונה.

רכבים ישנים ושמורים היטב יגרמו למרביתנו לעקוב אחריהם עם המבט מהרגע שהם ייכנסו לשדה הראייה שלנו ועד שימשיכו הלאה. יש בהם משהו מרשים. כל-כך מרשים, שרבים מאיתנו חולמים לפעמים להיות בעלי רכב כזה. להיות חלק מהמועדון האקסלוסיבי של אספני הרכבים. לקחת רכב שנמצא על הכביש כבר יותר משלושים שנה ולתחזק אותו, לטפח אותו ולהוסיף עוד ועוד קילומטרים לקילומטראז’ שלו. אם גם אתם נמנים בין אלה שחולמים על רכב אספנות, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת:

רכב אספנות הוא רכב שעברו 30 שנים מאז ייצורו ושנרשם כאחד במשרד הרישוי. הוא יכול להיות רכב יקר אבל, תופתעו לגלות, זה לא הכרח. יש גם רכבי אספנות זולים יחסית, וגם כאלה שאנחנו רגילים ללעוג להן, כמו חיפושית של פולקסווגן או סובארו פשע. משרד הרישוי מגדיר ארבע סוגים של רכבי אספנות: רכב פרטי עד 4 טון, אופנוע, אוטובוס או משאית שמשקלה הכולל מגיע ל-12 טון. מכיוון שמדינת ישראל לא מציבה לגביו הגבלים רבות, ניתן לומר שזהו התחביב המוטורי הפשוט ביותר אך הוא דורש משאבים רבים, לא רק כלכליים. נדרשים גם הרבה זמן ואנרגיה לטיפולים וחיפוש אחר חלפים.

הסיבות לתחביב המיוחד הן מגוונות: יש את אוהבי הנוסטלגיה, המתגעגעים לימים שהיו, ורכב אספנות הוא פיסה קטנה ששרדה מהעבר בה הם יכולים לנהוג; יש אחרים הנהנים מההתעסקות ומשיפוץ הרכב; ישנם רכבים שבשל גילם הפכו לאייקון תרבותי חשוב וכאן נמצא הערך הנוסף שלהם. מה שלא תהיה הסיבה בה בוחרים בתחביב זה, העיסוק ברכב אספנות לא מסתיים רק בבעלות עליו אלא הופך להיות עולם שלם ומעניין, כזה ששואב אותך לתוכו.

רישום רכב האספנות נעשה במשרד הרישוי ואחרי רישומו הראשון בעל הרכב יתחייב להתקין לוחית זיהוי שתכלול את המילים "רכב אספנות". קצת כמו להפוך להורה, סטטוס "רכב אספנות" הוא קבוע.

לרכבי אספנות מספר מצומצם של מגבלות: בשונה מהגדרת "רכב מיושן" אותו רושמים פעמיים בשנה, את רכב האספנות יש לרשום אחת לשנה תוך הצגת טסט ממוסך מורשה. נוסף לכך, המגבלה המשמעותית ביותר היא האיסור לנוע בכבישים בשעות העומס, בין 7 ל-9 בבוקר בימי חול וערבי חג שאינם בימי שישי. כמו-כן, אוטובוס המוגדר כך, למשל, לא יסיע יותר משישה נוסעים ומשאית לא תוכל לשאת מטען.

קיימים מספר מועדונים לאספני רכבים אשר חולקים מידע ונפגשים במגוון אירועים. מועדון ה-5 למשל, הוא המועדון הגדול ביותר בארץ של רכבי אספנות, ומהווה עמותה שמטרתה לעודד ולשמר סוגי רכב שונים כמו רכבים עתיקים, רכבים קלאסיים ורכבי אספנות. המועדון מקיים מפגשים אזוריים קבועים ואירועים כלליים בהם בעלי התחביב נפגשים, מסייעים אחד לשני ומייעצים זה לזה. מאשר שרכבי האספנות זקוקים לטיפול קבוע ומקצועי במיוחד, המלצות על בעלי מקצוע טובים יכולות לחסוך הרבה כסף ודאגה. אתרי המועדונים מציעים גם לוחות קנייה ומכירה של רכבי אספנות בנוסף לעדכונים אחרונים לגבי מיסוי ורישוי.

רכב אספנות מחויב בביטוח חובה. בניגוד לרכבים רגילים, ביטוח החובה ניתן בהנחה של 75% ממחיר ביטוח רגיל. בשל מאפייניו המיוחדים, מומלץ למצוא פוליסת ביטוח מקיף לרכב שתהיה רחבה מפני שהביטוח צריך לכסות על נזקים לא רק בעקבות תאונות אלא גם בשל שחיקת חלקים ישנים. גם גניבות אינן נדירות בקרב רכבי האספנות. בנוסף לכך, רכב אספנות הוא גם בעל ערך סנטימנטלי רב, בדרך כלל, וכדאי שיהיה על מה להישען במקרה שייגרם לו נזק.

בעת רכישת רכב אספנות יש לשים לב למספר דברים חשובים, כמו קיומה של חלודה בחלקים החשובים (מה שיוביל להוצאה נוספת על חלפים), מה מצב הריפוד, מצב החלקים המכניים ברכב וכן אם חסרים חלקי עיצוב וקישוט. קיימים שווקים מיוחדים לקניית מכוניות וחלקי חילוף הנערכים מספר פעמים בשנה.

אם לא קונים את הרכב בארץ, יש לקחת בחשבון את המיסים שיש לשלם ולזכור שייבוא ממדינת הייצור הוא זול ומשתלם יותר. חשוב לדעת שאסור לייבא רכבים בעלי מנוע דיזל או עם הגה ימני.

כשזה מגיע לקניית רכב חדש אנו יודעים שאין צורך בהון התחלתי, ניתן להשיג מימון לרכב חדש בקלות. אך רכבי האספנות נראים כמו תחביב יקר ובלתי מושג. בפועל אין צורך בחשבון בנק מרופד מאוד ועם קצת מאמץ אפשר לחסוך בהוצאות. ישנם רכבי אספנות שנמכרים אפילו במחיר התחלתי נמוך עד 15 אלף ₪; הרישויים והביטוח אינם יקרים והמגבלות מעטות; מפגשים ואירועים שונים המתרחשים ברחבי הארץ מציעים אפשרות לקנות חלקי חילוף ואת המכוניות עצמן. לצד כל זאת, ישנם מפגני ראווה המתקיימים בחגים, בהם מוצגים כלי הרכב השונים ונערכות פעילויות גיבוש שונות לאספנים. זה תחביב מושלם לאוהבי מכוניות ולאנשים נוסטלגיים באשר הם.

קרדיט תמונה ל-Shutterstock

תגובות