פרשת תזריע – ליקט ישראל לנצנר

“כי תבואו אל ארץ כנען, אשר אני נותן לכם לאחוזה, ונתתי נגע צרעת בבית אחזתכם” [ויקראי”ד 34]. נגע הצרעת בא על הלוקה בלשון הרע.צרעת הבית היא החוליה האחרונה” בשרשרת נגעי הצרעת, והיא חלה רק בבתי אבן בארץ ישראל.

צרעת הבית היא נגע ארץ ישראלי, וחז”ל נחלקו בדעותיהם ,האם התקיים נגע זה ,אם לאו. יש הסוברים שצרעת הבית לא היתה אלא מסר לזהירות בלשון הרע. אחרים סבורים שצרעת הבית היתה קיימת ,אך היתה נדירה מאוד. כאסמכתא לדבריהם נזכרים במקורות שני מקומות שנוגעו בנגע הצרעת. 1. “חורבתה סגירתה”, היא חורבה מצורעת [תוספתא, נגעים ו’ , א’], שהיתה בתחומי עזה ומקום נוסף בגליל. היו שראו בנגעי הבית בשורה טובה:”הטמינו אמוריים מטמוניות של זהב בקירות בתיהם , כל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, ועל ידי הנגע , נותץ הבית ומוצאן” [רש”י , ויקרא י”ד , ל”ד]. יהודי יפו נטלו את השם לחברה – “אחוזת בית” שהיתה ראשיתה של תל אביב, מן הפסוק הנוגע לצרעת.

כשהם בהשראת הרישאשל המדרש “בשורה טובה היא לישראל”, הם החליטו לייסד “מרכז עירוני עברי טוב לבריאות ומסודר יפה , ותחת הרפש והחלאה שבחוצות הצרים של יפו, יימצאו הבתים היפים במקום מרווח ונקי”. “אחוזת בית” היתה לתל אביב , ומדרש הצרעת הפך לבשורה טובה לישראל. [פרשה ארץ ישראלית, כהן שמואל].
 
 

תגובות