בן חמו, בוא תראה איך ילדי בית הספר דבורה עומר עושים לך בית ספר: מחאת התלמידים הזועקת ואף אחד מחברי הקואליציה לא מתערב?!

ביה”ס דבורה עומר בשכונת האוניברסיטה נבנה מלכתחילה כבה”ס צומח, קרי 12 כיתות שאוכלסו א’-ג’ ובשלב ב’ 6 כיתות נוספות. כל שלבי התכנון שכללו מציאת מקום לביה”ס, מבנה בי”ס והגנים הצמודים לו נעשו תוך שיתוף ציבור של תושבי השכונה.

בשל מצוקת שטח בשכונה – שעיקר מקורה זה הגול טיים (שבו שטח ציבורי חום של 8.4 דונם הוחכר מהעירייה ע”י גוף מסחרי – גול טיים, לחוזה של 18 שנה עם אופציה להארכה של 5 שנים נוספות , ללא נק’ יציאה של העירייה.

לטענת ההורים “יש לעירייה אפשרות להשתמש במגרשי הגול טיים כל יום, לא כולל שישי-שבת וחגים 08:00-16:00 ןעוד 30 יום – כמובן בתיאום מראש). מתוך ההבנת המצוקה בשטחים והבנת הצורך של מומ בין העירייה לגול טיים על גובה הפיצוי עבור 2 מגרשים שילקחו לבניית ביה”ס שלב ב’, הסכמנו לשני שלבים וצמצום שטח חצר ביה”ס (כי היא תורחב עם בניית שלב ב’ שנתיים לאחר מכן).

“שנה שעברה כשפנינו לעירייה (שבנתיים התחלפו בה נושאי התפקידים מלבד ראש העיר!) הבטיחו לנו שהכל כרגיל וממשיכים באותה פרוגרמה ובסך הכל ממתינים לאישר משרד החינוך (יש לנו על כך מייל חתום). השנה בינואר כששוב לאחר חודשיים שדחו אותנו ללא מענה שאלנו מה קורה – כי לחוץ לנו, אין לכיתות א’ שנה:ל ההבאה מקום בביה”ס, זימנו אותנו למפגש ובו הנחיתו עלינו כהחלטה סופית – 6 כיתות על חצי קומה כקומה 3, ללא תוספת שטח חצר. כאשר הבענו תרעומת על זה שאנחנו והילדים לא קופסת סרדינים הסכימו לפתוח לנו שער, כך שהילדים יצאו לשחק בשטח הגול טיים ולאחר שעות הלימודים יחזור לשמש מסחטת כסף מהציבור שמעוניין לשחק שם. ואף הגדילו ואמרו שמעולם לא הבטיחו לנו תוספת שטח על חשבון הגול טיים. אז החלה מחאה של הורי ביה”ס והעירייה בלחץ מאסיבי הודתה שאכן הובטח שטח חצר אלא שמדובר על מגרש אחד ולא שנייים כפי שאנו טוענים, היא אפילו תקצבה מגרש אחד בתקציב השנה. היא הודתה שפיצוי הגול טיים זה עלות של 1 מליון שח, היא הודתה שיותר זול ופשוט ובטוח לבנות על שטח הגול טיים (כי לא בונים על ראש ילדים השוהים בביה”ס, אין צורך לפנות קומה שלמה ולשלוח ילדים ללמוד בממדים או קרוונים, אין צורך לפנות את צהרון ביה”ס ולממן הסעות לאופירה נבון, אין צורך לבטל קייטנה בחופש הגדול והכי יש מקום לקלוט 4 כיתות א’ שנה”ל הקרובה ולא לשלח אותם לאופירה נבון כפי שהם מאיימים עלינו) . עוד התברר כי כבר לפני שנה 28/1/2015 אישר משרד החינוך תוכנית בניה למבנה נפרד על הגול טיים ואף אישר את זה תקציבית, ורק בצדמבר א”חכ העירייה שינתה דעתה. מדוע? הם טוענים שזה לא כסף אלא טובת הציבור וחשיבה לעתיד ושיקולים פדגוגים”.

הוגשה נגד העירייה עתירה מינהלית בשם 500 מהורי ביה”ס. לכל אורך החודש וחצי האחרון העירייה בשיטתיות נמנעה מלתת מידע ופרוטוקולים, הפעילה את כל הלחצים שלה על משרד החינוך שיאשר קומה שלישית, שלפה מהשרוול פתרונות בזק לבעיות ללא כל חשיבה מסודרת ובחינת המציאות היום יומית, מספרים ההורים “אתמול, יום רביעי 24/2 התקיים דיוןן ארוך וקשה בביה”מש המחוזי בלוד. זה היה דיון סוער ואמוציונלי בסופו השופטת אמרה כי העתירה אולי היתה מוקדמת, ואין הבטחה מינהלית לשני מגרשים (יש לנו מיילים והקלטות של אשל ארמוני המדבר על שני מגרשים, והקלטה של אושרת גני גנון שאומרת שזו החלטה סופית), אך העירייה לא שכנעה אותה שאכן קומה שלישית בבנייתה מאפשרת ביטחון מלא לילדים. למעשה היא דרשה מהעירייה תוכנית מפורטת – מה יבנה בכל יום, על ידי מי, אילו שעות, מי מפקח, מתי באים מתי יוצאים, כמה הסעות צהרוןף כמה סייעות, מי החברה, וכו’ וכו’. מבחינתנו אנחנו לא נגד הרעיון של קומה שלישית אם ביה”ס היה נבנה כך מלכתחילה תוך מחשבה ויצירת מסדרונות רחבים, עם חללים קומתיים להתכנסות. נכון לעכשו קומה שלישית מסכנת את הילדים בטווח הקצר של הבניה ובטווח הארוך של צפיפות ואלימות, ואנו מתכוננים להלחם בכל דרך אפשרית”. 

מהעירייה נמסר בתגובה:”במהלך הדיון הציגה העירייה את הרציונאל והנימוקים לבניית בית הספר בקומה השלישית ולא על תפרוסת קרקע נוספת וזאת לאור העובדה כי כפר סבא היא עיר צומחת גדלה ומתפתחת שבמסגרת תכנית המתאר שלה אמורה להגיע ל150 אלף איש. יש לציין כי לעירייה אין עתודות קרקע נוספות להתרחבות אורבנית ומשום כך מחובתה של העירייה להפעיל שיקול דעת בהתייחס לכל קרקע חומה, למה תיועד ומה תשרת. בנוסף, יש לציין כי הגידול הטבעי של העיר מחייב את העירייה לשקול כל צורך ציבורי אם נועד לשרת את תושבי השכונה בלבד או שמה לכלל תושבי העיר. כמו כן, הסבירה העירייה כי בניית בית הספר במרוכז בשלוש קומות נכון יותר מבחינה פדגוגית מקל על הניהול והפיקוח במבנה וסביבתו ויתרם רבות לאקלים הבית ספרי שכן הבניה בקומה השלישית מאפשרת את הגדלת חצר בית הספר בשטח של 2 מ”ר מרובע פר ילד. בית המשפט הביע את דעתו כי לא יכנס לשיקולי העירייה ביחס להחלטתה לתוספת הבניה על הקומה ה3 של ביה”ס וציין כי “אצא לעותרים הדרך בכך שהגישו עתירה מוקדמת לפני שהתקבלו כל האישורים המחייבים בטרם היציאה לבניה”. בית המשפט קבע כי ידרש אך ורק לבחינת נושאי הבטיחות והאבטחה של תלמידי ביה”ס ולכך התבקשה העירייה להציג בהמשך תוכניות מפורטות מאושרות על ידי כל הגורמים המוסמכים לאחר שאלה תושלמנה בהם יבוא לידי ביטוי דרך יישום הבניה בפועל אופן האבטחה, הפתרון שיוצא לילדי הצהרונים והקייטנה. בית המשפט הכיר בחשיבות הצורך הציבורי בשמירה על משאבי קרקע חומה ובחשיבות שרואה העירייה לחלק משאב זה באופן זהיר מקצועי ומחושב. עובדות אלו מלמדות על הגשת עתירה מוקדמת טרם שבשלו התנאים להגשתה ולכן אין מקום לקבל את הבקשה למתן צו ביניים” בית המשפט מצא לנכון לבחון את סבירות אמצעי הבטחון והבטיחות במהלך התקופה”. 
 

תגובות