עד המבול הבא

 
אוקטובר כבר נראה רחוק, ריח האביב באוויר, ואפשר אולי לשכוח שרק לפני כמה חודשים נפלו קווי החשמל, ובמשך שלושה ימים ישבו שכונות שלמות בביתם ללא אור, חימום או אפשרות למקלחת הגונה.
השאלות החשובות הן, האם הופקו לקחים והאם בחודשים הקרובים יימצאו פתרונות מעשיים לבעיה

באוקטובר 2015 נחתה על ארצנו מכת חורף שלא נראתה במחוזותינו כבר 31 שנה. באזור השרון ירדו גשמים עזים וברד כבד, שלדברי החזאים, אינם מאפיינים את חודש אוקטובר.

גם האשליה של מזג אוויר אירופאי מתנפצת אל מול התשתיות המוזנחות, והתנאים הקשים יצרו תחושה דווקא של מדינת עולם שלישי.
תושבי רעננה, כפר סבא והרצליה ספגו את הנזקים, ומחדלים של חברת החשמל הותירו רבבות בתי אב מנותקים מחשמל במשך שלושה ימים. למרות הטענה כי זהו מצב נדיר, ב-2009 התקבלה תמונת מצב דומה: כבישים מוצפים, מכוניות שהופכות לסירות בעל כורחן ונדמה כי אין חדש תחת השמש.

מה היה

ראשי העיריות ניסו לעשות הכול בכדי למנוע את השיטפונות הקשים ולחלץ את התושבים מן הבוץ – תרתי משמע. משה פדלון, ראש עיריית הרצלייה, הצהיר כי הוא נערך מראש וכל הניקוזים בעיר נפתחו מבעוד מועד. דובר עיריית רעננה, יעוז סבר, אמר לאתר מאקו: "הרשות המקומית נערכה כראוי אולם מדובר בסערה קיצונית עם הרבה גשם, וקולטנים נפתחו מבעוד מועד". ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, סיפר גם הוא כי כל הצעדים הדרושים ננקטו מראש, אך אל שבר ענן כזה קשה להיערך, שכן עשרות מילימטרים ירדו תוך דקות ספורות.

ראשי העירייה לא דיווחו על הנעשה בעירם ממגדל השן, אלא ירדו בעצמם אל הרחובות על מנת לסייע לתושבים בצעד של הזדהות. ראש עיריית רעננה, זאב בילסקי, יצא אל כבישי העיר במטרה לסייע בכיוון התנועה ולפתור את בעיית פקקי התנועה וגם פדלון לא נשאר אדיש ויצא אל הרחוב על מנת לסייע במאבקי החילוץ של התושבים.
על אף המאמצים, הפסקות החשמל והשטפונות הותירו את התושבים, כמו גם ראשי העיריות, בתחושת אין אונים גדולה.

תושבת עירית הרצלייה, אם לפעוטה בת שנה סיפרה: "חזרנו לימי הביניים, המעלית לא פעלה, אז נאלצתי להעלות את העגלה במדרגות. קילחתי את הילדה עם מים רתוחים מהפינג’ן, והתקלחתי בגיגית במשך יומיים. אלו תנאים בלתי אנושיים".

פדלון אמר כי הוא דורש הקמה של ועדת חקירה ממשלתית, וגם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, הביע דאגה כנה והודיע אי אז באוקטובר כי תוקם ועדת חקירה שתבחן את התנהלותה של חברת החשמל. לדבריו, 250 אלף איש היו מנותקים מחשמל בסופה האחרונה והיקף הנזקים הוא כנראה הגדול ביותר בתולדות המדינה.

הסיבה העיקרית לקריסה טמונה בעובדה כי רוב קווי ההולכה של החשמל הם עיליים וחשופים למפגעי טבע. לפי ההערכות, כריתת העצים שמהווים סכנה לתשתיות תימשך שש שנים לערך, ולא קיים עדיין תחשיב ברור של עלויות המרת הקווים העיליים לקווי רשת המוטמנים בקרקע.

הקש ששבר את גבם של התושבים, הוא קרוב לוודאי הסירוב של חברת החשמל להיענות לתביעות הפיצוי הרבות, בתואנה כי אלו נזקים עליהם אין לחברה שליטה. גם העומס הבלתי רגיל על קו החירום, שהקשה הן על הדיווח והן על קבלת הסיוע במוקדי העיר השונים, פגע בתקוות התושבים לאוזן קשבת. בתגובה לטענות שפורסמו ב-nrg, השיבה חברת החשמל כי היא מצויה בתהליך של הפקת לקחים ושל שינוי מדיניות, אך האם הדברים הללו מספיקים כדי להרגיע את תושבי האזור?

ומה יהיה?

דווקא האביב והקיץ הן העונות בהן ראוי להשקיע מאמצים, ולבדוק שהדברים נלקחים לתשומת לבם של כלל הגורמים, ושהבעיות מטופלות באופן מעמיק עוד לפני המבול הבא. ייתכן שמי שידאג לתושבים באופן הטוב ביותר – הם התושבים עצמם. זה הזמן להזכיר כמה נהלים מומלצים לשעות חירום שכאלה:

באתר האינטרנט של חברת החשמל מפצירים בציבור להיערך מראש ולנקוט באמצעי זהירות בעתות סערה.
חברת החשמל מפצירה בתושבים שלא לגעת בחוטי חשמל קרועים, ולדווח על כך מיידית לשירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100. אם מבחינים בעצים או בעמודים בלתי יציבים יש להודיע על כך למוקד העירוני או למוקד 103. בנוסף, יש להסיר מהגגות או מהמרפסות חפצים שעלולים לעוף ולפגוע בקווי חשמל סמוכים.

ומה עושים במשפחה כדי להתמודד עם הפסקות החשמל?

כדאי להצטייד מראש בתאורת חירום. מדובר במכשיר נייד שכדאי להניח באזור נגיש בבית. הסוללה המועדפת היא ניקל מטאל, שמספקת כוח ותאורה לזמן ארוך יותר.

בנוסף, ניתן לרכוש תנור המופעל באמצעות גז שמחירו כ- 1000 שקלים, אלא שיש לוודא כי קיימת תשתית גז מתאימה בבית טרם הקנייה. השימוש בגז לבישול באופן שגרתי הולך ויורד, אך הוא עדיין מהווה פיתרון אמין ויציב. הבישול באמצעות גז הוא היחיד שזמין עבורנו בעת הפסקת חשמל.

בכל הנוגע לכיסוי הנזק – בנוסף לביטוח המשכנתא שכנראה יש לכם, כדאי לוודא שביטוח הרכב שלכם מכסה גם נזקי טבע. כך, גם אם ייגרם נזק, תוכלו להיות בטוחים שיש איך לכסות את העלויות.

בדומה להיערכות האישית והמשפחתית, כדאי גם לדרוש, כבר מעכשיו, מהרשויות ובעיקר מחברת החשמל ביטוח מפני אי הוודאות של החורף הבא, ואת ההבטחה לשירות אמין וזריז יותר.

 

תגובות