ציורי קיר מראשית המאה ה-20 נתגלו ב”בית הומינר”- אחד מהבתים הראשונים של העיר

 
במהלך עבודות השימור והתיעוד בבית הומינר אחד מבתיה הראשונים של המושבה כפר סבא התגלו ציורי קיר שסגנונם היה נפוץ במאה ה- 19 באירופה ובאמריקה . מדובר בציורי דקורציה שנחשפו בקירות הבית ברח’ רוטשילד. ציורים אלה היו נפוצים באירופה ובאמריקה במאה ה-19 בתחום קישוט ועיצוב פנים בתים. בארץ החלו לצייר אותם בסוף המאה ה-19 בתקופת העלייה השנייה, ימי ייסודה של המושבה כפר-סבא. הציורים בבית ברח’ רוטשילד צוירו בחלק העליון של הקירות וכללו נושאים של פרחים עלים וצמחים.

בקירות אחדים היו ציורי פנלים הם משטחי צבע על כל שטח הקיר בדומה לטפטים. את הציורים צייר ככל הנראה צייר בשם אשר מוסרוב, שהיה צייר קירות ושלטים בקבוצת יצירה שמרכזה היה בירושלים וביפו בתקופת המנדט ואף התגורר בכפר-סבא.

הדגמים של ציורי קיר נלקחו מקטלוגים שנקנו באירופה ונוצרו בעיקר על ידי מעצבים של ציורי דקורציה בגרמניה, איטליה ופולין. לעיתים הועתקו דוגמאות משטיחים, מפות וספרי אמנות. הציורים בבית ברח’ רוטשילד יתועדו בימים הקרובים, ומדו"ח התיעוד ניתן יהיה להחליט מה ראוי לשימור ושחזור או להעברה לתצוגה באתר חלופי במקרה של הריסת קירות.

"בית הומינר" הינו בית מראשית ימיה של המושבה ואף שימש במשך תקופה קצרה כבית ספר של הזרם הדתי, עתיד לעבור תהליך שימור ולחדש ימיו כקדם. מדובר במבנה שנבנה בסגנון אקלקטי, השוכן בליבה הפועם של העיר ומעיד על שלב ראשון בהתבססות המושבה בשנות ה-20 לאחר שיקומה.

כפר סבא עוברת בשנים האחרונות תהליכים של התחדשות עירונית נרחבת. בד בבד עם תהליכי הפיתוח מבוצעים בה פרויקטים רבים לשימור בתיה הראשונים של המושבה.

בשנים האחרונות בוצעו מספר פעולות לשימור מבנים וביניהם- "בית אפשטיין" שנבנה ע"י מוכתר המושבה, דוד לוונברג שהגיע מראש פינה עם חזון לחקלאות, וכיום מצויה בו מסעדת "לחם ארז", הוא אחד מבתי המושבה בסגנון אקלקטי שעבר שימור ומראהו בולט בנוף. גם השוק העירוני הוותיק עבר תהליך של שימור וכיום מהווה פנינת חמד ובה בתי קפה, גלידרייה מבשלת בירה ועוד. בעוד מספר חודשים יעבור תהליך שימור גם צריף הסנדלר המיתולוגי ברחוב ויצמן, במסגרתו יעבור חיזוק יסודות ובחזיתו תוקם תצוגה המנציחה את חלוצי המושבה.

תגובות