פרוייקט מרגש של עמותת אלומה בתיכון הרצוג כפר סבא: עורכי דין יביימו את משפט יודנארט והעומד בראשו

מדובר בפרוייקט משותף לעמותת ״אלומה״ שמטרתו להנחיל את ה ״שואה״ לתלמידי בתי הספר.

אתי בן דוד, מורה בדימוס, דור שני לניצולי שואה ו4 עורכי דין בשיתוף מורים להיסטוריה בבי״ס הרצוג בכפר-סבא יעלו משפט מבויים של ה״יודאנרט״ והעומד בראשו, אדם צ׳רניאקוב. “כולנו פועלים בהתנדבות מלאה וחשוב לנו להביא פעילות זו לתודעת הציבור בדגש על בני נוער. הפורמט שנועד לחשוף בפני התלמידים ארועים ועובדות הסטוריות באופן שונה ומאפשר לדון בסוגיות הערכיות, המוסריות על רקע מציאות היסטורית ואירועים שנכפו על העם היהודי”.

היודנראט – "מועצת היהודים", שכונה בגטאות אחדים אֶלְטֶסטֶנרָאט היה מוסד שלטון יהודי שהיה ממונה על תיווך בין השלטון הנאצי לבין הקהילה היהודית.

היודנראט היה מוסד זמני שנועד בדיעבד לקיים את המדיניות הנאצית שקדמה ל"פתרון הסופי" של שאלת היהודים. יודנראטים קמו בפקודת הגרמנים בקהילות יהודיות בשטחי הכיבוש באירופה בתקופת השואה.

אדם צֶ’רניַאקוב היה ראש היודנראט בגטו ורשה. הוא מונה לפני הקמת הגטו לראש הקהילה היהודית בוורשה על ידי ראש העיר, ולאחר-מכן על ידי הגסטפו כראש היודנראט.

צ’רניאקוב היה דמות שנויה במחלוקת בקרב תושבי הגטו, עמנואל רינגלבלום ויצחק קצנלסון מותחים עליו ביקורת חמורה, רואים בו מתבולל המתחבר עם מתבוללים, ואדם הנוטה לחשיבות עצמית ולטקסים פומביים מגוחכים. ואילו אחד מאנשי המחתרת ומראשי הלוחמים הבולטים, מרדכי טננבוים (תמרוף), מציין ביומנו כי הכיר רק שלושה אנשים ישרים בין ראשי היודנראטים, ואחד מהם הוא צ’רניאקוב.

אדם צ’רניאקוב מופיע בסרט התעמולה האנטישמית הנאצי "היהודי הנצחי", כשהוא ניצב ליד מנורת שבעת קנים ומדבר בתנועות ידיים גסות.
יהודי ורשה, שהוקירו את פועלו ומעשהו האמיץ, קברו אותו בבית העלמין היהודי בוורשה, במקום מרכזי. על קברו ניצבת מצבה גדולה ומרשימה המנציחה את סופו הטראגי.

האירוע מתקיים ביום שישי ה15/5 החל משעה 9.30 באולם האירועים בבי״ס הרצוג. הציבור מוזמן. הכניסה חופשית.

תגובות