תעשיית החתונות בישראל זולגת גם לדיגיטל

תחום האירועים בישראל מגלגל כ-13 מיליארד שקל בשנה, כאשר שליש מהאירועים בארץ הם חתונות (כל השאר הם אירועים אחרים כגון בר / בת מצווה, בריתות וכן הלאה). משמע כ-42,000 חתונות בשנה, רובן באולמות ובגני אירועים, אך בשנים האחרונות חלקן מתקיים גם בבתי מלון יוקרתיים ובסוויטות על הים.

הנתונים שלעיל לא מפליאים, בהתחשב בעובדה שישראלים מוציאים על חתונה פי 6 לעומת אירופאים. חתונה בישראל תעלה 100,000 עד 140,000 שקלים, לעומת חתונה באירופה ששוויה הממוצע הוא בסביבות 21,000 שקלים. בארצות הברית המצב די דומה לישראל, עם שווי חתונה ממוצע העומד על 120,000 שקלים. אגב, 70% עד 80% מהחתונות מתקיימות בארבעת עד חמשת החודשים בין ל"ג בעומר וראש השנה. בהחלט תקופה עמוסה.

אבל כל זה קורה, לרוב, באופליין.

רוב אולמות וגני האירועים, כך מסתבר, כמעט לא מפרסמים את עצמם. רובה ככולה של תעשיית החתונות בישראל נשענת על הפרסום הישן נושן הנקרא "פה לאוזן". דהיינו, אהבנו את האירוע שלנו – נשמח להמליץ עליכם גם לאחרים. אומנם בהחלט מדובר בפרסום אפקטיבי, בעיקר נוכח העובדה שביקורות גולשים באינטרנט תופסות תאוצה, אבל זהו בעצם פרסום פסיבי, הנשען על נכונותו של הלקוח המרוצה לשתף אחרים בחוויה שלו.

למרות זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות לאירועים כן מוצאים את דרכם לשיווק הדיגיטלי, שהוא בעצם כבר פעילות שיווקית פרו-אקטיבית לחלוטין. למשל, חפשו בגוגל אולם אירועים לחתונה, ותראו כמה תוצאות ממומנות ואורגניות יעלו לכם: מחתונה על הים וחופות מעוצבות באזור המרכז, המשך בליל כלולות רומנטי בסוויטה על הים בנתניה, וכלה בגני אירועים פתוחים באזור השרון והדרום שמציעים אלטרנטיבות אינספור – העיקר שתגיעו.

כשמדובר בתחום החתונות, ההבדל בין שיווק אופליין לשיווק אונליין יכול להיות ניכר. בתור גן אירועים הממוקם במלון בשרון, למשל, אתם יודעים היטב מי המתחרים שלכם. בדרך כלל הם יהיו אולמות וגני אירועים באזור, כמו גם בתי מלון נוספים בשרון שמקיימים חתונות ו/או מציעים חבילת כלולות לנשואים הטריים.

אבל לעומת זאת, כשמחפשים בגוגל ביטויים רלוונטיים לאותו גן אירועים בשרון – פתאום צצים דווקא מתחרים אחרים בדף הראשון, שלאו דווקא נחשבים על ידכם כמתחרים בעולם העסקי. לכן יש להבין את הדקויות הללו כבר מהרגע הראשון, על מנת לדעת את ההבדל שבין מתחרים בעולם העסקים למתחרים בעולם הדיגיטל. השניים יכולים להיות דומים, אבל במקרים רבים הם לא.

התנהגות הצרכן הישראלי (ובעולם בכלל), השתנתה פלאים מרגע היוולדן של הפלטפורמות הדיגיטליות – וזה משפיע גם על תחום החתונות. היום קל יותר לצרכן לחפש כמה אולמות אירועים במקביל, לבצע השוואות מחירים, לשאול חברים וקרובי משפחה ולקבל החלטה מושכלת היכן ישתלם לו לקיים את האירוע. לדוגמה: אולמות וגני אירועים במרכז יעלו לכם יותר מאשר אלו הנמצאים בפריפריה – בהפרשים של 20% עד 40%.

מחקר מקדים באינטרנט יכול לחסוך לצרכן עלויות רבות טרם האירוע עצמו. תהליך הבדיקה והרכישה הפך להיות זיג-זיג של ריבוי אפשרויות: הצרכן מדלג וקופץ בין מספר אתרים של אולמות אירועים, משווה מחירים ומגבש דעה. כל זאת הוא עושה תוך שהוא קופץ גם בין מכשירים שונים, כגון סמארטפון, מחשב נייד ומחשב שולחני – כאשר ההמרה בפועל (הזמנת האולם) מתבצעת בסופו של דבר בעיקר בטלפון. עסקי אירועים חייבים להבין את המשפך השיווקי הזה, כדי שיוכלו לתת לצרכן בדיוק את מה שהוא מחפש בכל אחד משלבי הרכישה – הן אופליין והן אונליין.


תגובות