עידן ה-DATA כבר כאן

הפעלת מאגרי מידע עם נתונים מבוזרים שמגיעים מאלפי מקורות בכמויות עצומות היא חלק מרכזי מהמאפיינים של העידן הנוכחי. נתוני הענק מאופיינים לפי נפח, מהירות, גיוון, נדיפות ומהימנות ומסתבר שזה משפיע על כל החיים שלנו. קוראים לזה BIG DATA והגיע הזמן שגם אתם תבינו מה זה אומר

אחד התהליכים המעניינים של העידן המודרני מתרחש סביב נתונים. שפע הידע הביא איתו צורך במערכות מסודרות לארגון המידע ולהפעלת מאגרי מידע בצורה נוחה ונגישה. המאגר כולל שורה ארוכה של נתונים מבוזרים שמגיעים ממקורות רבים. הנתונים הגולמיים לא מאורגנים לפי שיטה כלשהי והם גם מוזנים אוטומטית לתוך המאגר בפורמטים מגוונים ובאיכויות שונות.

מאגרי המידע נקראים בעברית "נתוני עתק", או בלועזית BIG DATA. האתגר בניהול הנתונים מהווה בפני עצמו עניין מרכזי בענף טכנולוגיית המידע, וכיום ניתן לאפיין את ה-DATA לפי נפח, מהירות, גיוון, נדיפות ומהימנות. בנוסף, הצורך במאגרי מידע מן הסוג הזה נובע משילוב בין עלות זולה יחסית של אמצעי איחסון לבין כמות גדולה של מידע שמגיע משלל מקורות.

איפה מתחבאים כל הנתונים?

אם תסתכלו סביבכם תוכלו להבין טוב יותר מה זה BIG DATA. חשבו למשל על הנתונים שמוזנים לתוך אתרי האינטרנט, על האלגוריתם של הרשתות החברתיות, על הקבצים שמאחסנים את התמונות שלכם, על כל הנתונים בתוך המכשירים הסלולריים, על מערכות ההפעלה, על האינפורמציה שנמצאת בתוך חיישנים ומצלמות אבטחה ועוד. עצרו רגע כדי לשאול את עצמכם איפה מתחבאים כל הנתונים, או באיזה אופן ניתן לרכז אותם תחת קורת גג אחת כדי להשתמש בהם בצורה יעילה יותר.

התשובה הפשוטה היא BIG DATA וההשפעה שלה על החיים שלנו גדולה מכפי שנהוג לחשוב. מי שיודע לרכז את המידע ולהתנהל בתוכו מקבל יכולות ניתוח וזיהוי תבניות. לאחר מכן הוא יכול ליישם את הנתונים והתבניות בעולמות תוכן רבים, כמו למשל במחקר מודיעין צבאי ומשטרתי, בביולוגיה, במטאורולוגיה, בפיזיקה, במסחר, בלוחמת סייבר, בספורט ובתעשייה. אלפי הנתונים מוצלבים בזמן אמת ומאפשרים זיהוי וחיזוי של בעיות, מגמות, דפוסי פעולה וכן הלאה. הנתונים הם הנשק של המאה ה-21 ועכשיו רק צריך לשלוט בהם.

כולם צריכים מדעני נתונים

ההשלכות המתוארות מעלות את הביקוש למדעני נתונים. אלו אנשי מקצוע עם הסמכה והכשרה שיכולים לפתח את ענפי ההייטק והסייבר. דרך אחת לצבור את הידע הזה היא באמצעות קורס Data Scientist ייעודי, בעוד דרכים אחרות משלבות BIG DATA בתוך מסלולי לימוד מחשבים רחבים ומקיפים יותר.

בסופו של דבר, השאיפה היא דומה: למצוא פתרונות לכמויות האדירות של המידע ולהשתמש בנתונים בצורה יעילה ונכונה. זהו האתגר העיקרי של המאה ה-21 ומדעני הנתונים הם אנשי המקצוע שעומדים בחזית. להם יש את ההשפעה העיקרית על הטכנולוגיה הקיימת ועל עיצוב פני המציאות.


תגובות