עורכת דין דיקלה ברנס על כל מה שרציתן לדעת בנושא סחיטה רגשית

 
בית משפט השלום בתל אביב הרשיע אדם שאיים על בת זוגו כי אם תעזוב אותו הוא יתאבד בתלייה, כפי שעשה בעלה המנוח (ת"פ 24353-05-10). זה, בקצרה, הרקע להרשעה: הנאשם והמתלוננת ניהלו קשר זוגי שנמשך שנה וחצי. בשלב מסוים החליטה המתלוננת לסיים את הקשר, ומאז פעל הנאשם "בדרכים אובססיביות ובלתי חוקיות על מנת לשכנע ולאלץ את המתלוננת להשיבו לחיקה".

על פי הכרעת הדין, בתקופת הקשר הזוגי נהג הנאשם לומר למתלוננת שאם תחליט לסיים את היחסים ביניהם, בכוונתו להתאבד, ואף ניסה לעשות כן בנוכחותה. כשניסתה המתלוננת לממש רצונה ולנתק את הקשר, החל הנאשם לעקוב אחריה, להניח עשרות מכתבים על מפתן ביתה ולאחד מהם צירף הנאשם שתי חרבות, ליצור עמה קשר עקיף באמצעות פניה לקרובי משפחתה, ולשלוח מאות מסרונים לטלפון הנייד שלה. זאת, על אף צו הגנה שהוצא לבקשת המתלוננת, ובניגוד לו. כך, למשל, באחד האירועים, התקשר הנאשם למספרה שבה נהגה המתלוננת להסתפר "ואיים לפגוע בספר שלה באומרו: "הומואים בני זונות, אני אשרוף לכם את המספרה, אני אחכה לכם בפינה". באותו יום בשעות הערב, הגיע הנאשם למספרה שבה נכחה המתלוננת, ואיים על הספר באומרו: "אתם תשלמו על זה", וכן: "ר’ שלי ואני לא אתן שאף אחד ייקח אותה ממני".

להגנתנו, טען הנאשם, בין היתר, כי המתלוננת החלה בקשר זוגי אחר "מאחורי גבו", כי התנהגותו היתה של גבר מאוהב, שליחת המסרונים היתה הדדית, ויש לייחס למתלוננת, בהתנהגותה, אשם תורם.

לאחר שבחן את כלל הראיות שהונחו בפניו, הגיע בית המשפט למסקנה כי "הנאשם היה מודע לטיב המעשה ולקיום הנסיבות, וכי איומיו בהתאבדות נועדו על מנת לגרום למתלוננת לחזור בה מכוונתה לנתק עמו את הקשר ‘[…]’ הפעלת לחץ רגשי על נקודת החולשה העיקרית של המתלוננת הינה פעולה המתיישבת עם דרך פעולתו המניפולטיבית של הנאשם, ומתיישבת עם מגוון הפעולות האחרות והמניפולציות בהן נקט על מנת להשיב את המתלוננת לחיקו."

עם זאת, ציין בית המשפט כי "ייחוס עבירה של סחיטה באיומים המבוססת על איומים בהתאבדות כאשר אחד מבני הזוג מודיע על רצונו בפרידה הינו מהלך חריג ונדיר ‘[…]’ המקרה שלפניי, בו השליט הנאשם על המתלוננת את רצונו באמצעות איומי התאבדות אשר לוו בהמחשת רצינותו (כריכת החגורה סביב הצוואר באירוע אחד, חיתוך בטנו בסכין באירוע אחר), הינו מקרה נדיר וקיצוני, הן נוכח פרק הזמן בו התמיד הנאשם בהתנהגותו, הן נוכח מספר הפעמים בהן נקט בפעולות אלה, והן נוכח העובדה כי הפעולות כוונו בדיוק רב לנקודת החולשה של המתלוננת על רקע התאבדותו של בעלה. כל אדם המצוי בקשר זוגי ומעוניין להביאו לידי סיום, זכאי לעשות כן מבלי שיהיה נתון לאיומים והפחדות, בוודאי לא מהסוג הקיצוני והקשה ביותר. וכיוון שעסקינן במקרה נדיר וקיצוני בנסיבותיו, ניתן לראות במהלך המשפטי החריג בו נקטה התביעה ככזה ההולם את הנסיבות ומתיישב עם האינטרס הציבורי."

בצעד חסר תקדים החליט בית המשפט להרשיע את הנאשם בעבירה של סחיטה באיומים (ריבוי מקרים), פגיעה בפרטיות, הפרת הוראה חוקית והטרדה באמצעות מתקן בזק.
האמור לעיל אינו מהוות חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי. עו"ד דיקלה ברנס ממשרד עורכי דין אשכנזי וברנס בכפר סבא.
 

תגובות