להוסיף תקן לסייעת שניה

עינב גוטרמן הקימה את ארגון “כולנו משפחה”, כדי להביא לשיפור ושינוי בחייהן של משפחות בישראל, מתוך התפיסה שמשפחה היא אבן היסוד של החברה. מתוך צורך להתאמת שוק העבודה לתא המשפחתי באופן שיאפשר איזון בין משפחה לעבודה, שיגרה גוטרמן השבוע דרישה ליו”ר ועדת החינוך לתגבר בסייעת בגני הילדים

עינב גוטרמן נשואה לעופר ואמא לעודד בן 5 ואלון בן השנתיים, עו"ד בהשכלתי, החליטה להקים ארגון "כולנו משפחה", להביא לשיפור ושינוי בחייהן של משפחות בישראל.

הרעיון הוא על פי התפיסה שמשפחה היא אבן היסוד של החברה. "לכן חברנו יחד, קבוצה של הורים מדהימים, ואנו פועלים לחיזוק מעמד התא המשפחתי, בשני מישורים עיקריים- שיפור והרחבת השירותים חברתיים המוענקים ע"י המדינה למשפחות בתחום החינוך, והתאמת שוק העבודה לתא המשפחתי באופן שיאפשר איזון בין משפחה לעבודה". 

הארגון פנה השבוע לח"כ עמרם מצנע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בדרישה לקיים דיון מהיר בוועדת החינוך לטובת מימון סייעת שנייה בגני ילדים בגילאי 3-4‎ על-ידי הרשויות המקומיות. 

"כולנו משפחה" הינה קבוצה שמטרתה לקדם את צרכיהן של משפחות צעירות בנושאים דוגמת איזון בין משפחה ועבודה וחינוך הילדים בגיל הרך. המשפחה היא הכוח המהווה את התשתית של החברה הישראלית ואנו מאמינים שלשם קיום תאי משפחה בריאים ויציבים, שיאפשרו התפתחות של חברה בריאה וחזקה, יש הכרח בנוכחות הורית משמעותית ואיזון בין משפחה ועבודה מחד ובתנאי חינוך הולמים ואיכותיים מאידך.

הארגון "כולנו משפחה", פנה השבוע בקריאה להוסיף תקן של סייעת שנייה בגני טרום-טרום-חובה, לפי קריטריונים ברורים ואחידים ובתקצוב משותף של משרד החינוך והרשויות המקומיות.

על פי החלטת ממשלת ישראל ליישום דוח טרכטנברג, החלה המדינה לספק חינוך חינם החל משנת הלימודים תשע"ג, לילדים בגילאי 3-4 (להלן: "ילדים"), כך שהורי הילדים יהיו פטורים מתשלום שכר לימוד.

"אנו מברכים על כל החלטה המקדמת את טובתן של משפחות צעירות בישראל.יחד עם זאת, טובת ההורים, אינה יכולה ואינה צריכה לבוא על חשבון טובת הילדים ורווחתם". 

תקן משרד החינוך עומד כיום על שני אנשי צוות (גננת וסייעת) לגן המונה עד 35 ילדים. כלומר, יחס של 17.5 ילדים על כל מטפל. מדובר ביחס בעייתי ביותר בלשון המעטה, הן מבחינה בטיחותית והן מבחינה חינוכית והתפתחותית. ילדים בגילאים אלו זקוקים לתשומת לב רבה, הרגעה ומגע, במיוחד כשהצעירים שבהם בני שנתיים ו-10 חודשים. סיפוק צרכים אלה אינו אפשרי ביחס הקיים כיום.

על פי דוח "סטנדרטים להפעלת מסגרות חינוכיות לפעוטות", המתבסס על עבודתה של הוועדה המייעצת במשרד התמ"ת, בראשותה של פרופ’ מרים רוזנטל (להלן: "מסמך הסטנדרטים"), היחס הרצוי בגילאי 3-4 הוא 8 ילדים לכל מטפל.

מחקרים רבים מלמדים שכל השקעה בחינוך בגיל הרך מחזירה את עצמה ביחס של כ-5:1. יחס נכון בין מספר ילדים למספר אנשי הצוות, כמו זה הקבוע במסמך הסטנדרטים, תורם, בין השאר: להתפתחותם התקינה של הילדים. להישגים אקדמיים טובים יותר בבגרותם. לשיפור יכולות התקשורת בקרב ילדים. הם מגיבים יותר, משתפים ויוזמים שיח עם ילדים אחרים ועם מבוגרים. להפחתת בעיות התנהגות. לשיפור היכולת של אנשי הצוות לתקשר באופן אישי עם הילדים, להגיב ולתמוך בהם. להגברת תחושת שביעות הרצון בקרב אנשי הצוות מסביבת העבודה שלהם.

"השקעה נכונה בגיל הרך תישא פרי בסופו של דבר בגילאים מאוחרים יותר ותצמצם עלויות למשרד החינוך ואף למשק כולו בעתיד.
אין חולק איפא על הנחיצות שבהוספת סייעת שנייה בגני טרום טרום חובה. גילגול המימון בהוספת הסייעת השנייה לפתחן של הרשויות המקומיות אינו ראוי ואינו מהווה פתרון אמיתי ויסודי לבעיה. אומנם יש לברך בפה מלא רשויות שאכן מממנות סייעת שנייה, אך אין לשכוח שברוב הרשויות סבסוד כזה אינו קיים, אם בשל חולשת הרשות ואם בשל חולשת ההורים ברשות להתאגד וללחוץ על מקבלי ההחלטות. ואכן, בפועל מרבית הרשויות שמממנות סייעת שנייה הינן רשויות חזקות (תל אביב, הרצליה, גבעתיים, רחובות, קריית אונו, הוד השרון ועוד), דבר אשר מעמיק כמובן את הפערים בחינוך בקרב אוכלוסיות חלשות".

עוד נטען ע"י נציגי הארגון החתומים על הפניה כי "העדר הסדרה בחוק של סייעת שנייה יוצר חוסר אחידות בין הרשויות השונות ואי וודאות ועקביות גם ברשויות המסבסדות מיוזמתן, שכן אין לדעת אם היוזמה תימשך גם בשנה הבאה והאם תמשך כל השנה. כך לדוגמא, חלק מהרשויות מוסיפות סייעת נוספת במהלך שנת הלימודים כולה וחלקן עושות זאת רק בחודשים הראשונים של שנת הלימודים.

"בשל הצורך שהתעורר בהוספת סייעת שניה בגני הטרום-טרום-חובה ומתוך הכרה בחשיבות הגדלת מספר אנשי הצוות בגן, הוסיף משרד החינוך בשנת הלימודים הנוכחית תקנים לסייעת שנייה מקרב מתנדבות השירות הלאומי. פתרון זה הנו חלקי, זמני ולא מספק. ראשית, הוגדרו 500 תקנים בלבד ואפילו אלה לא אוישו במלואם. חמור מכך, מתנדבות השירות הלאומי הינן מתנדבות חסרות הכשרה מקצועית, שאינן צוברות ניסיון וידע ואינן מוסמכות לבצע את כל הנדרש מסייעת. גם לפי מסמך הסטנדרטים (הערה 5 בעמ’ 33) אין להכלילן במצבת כח האדם (כמו גם מתנדבים נוספים). אנו קוראים להוספת תקן לסייעת שנייה בשכר ראוי והוגן ע"י משרד החינוך בכל כיתה ברחבי הארץ שבה יש מעל ל- 24 ילדים עד גילאי 3.5. על הסייעת לעבור הכשרה בקורס ייעודי, שיעניק לה את מכלול הידע הדרוש לתפקיד, בכדי לאפשר את התפתחותם התקינה של ילדינו בגיל הרך". 

תגובות