הגנה עצמית לנשים והעצמה נשית

העולם המודרני אוהב את הפחד: הפחד יכול להוות כלי אפקטיבי להשיג שיתוף פעולה, לנתב התנהגות ולמכור מוצרי צריכה. מצד שני, מה קורה כאשר הפחד הוא פחד מוצדק?
האם עדיין ניתן להתייחס לפחד עצמו כאל בעיה, לא פחות מאשר הסכנה אשר גרמה לפחד מלכתחילה? נשים בארץ חיות בתרבות בה פשעים בעלי אופי מיני מתרחשים על בסיס יומיומי. אין אשה שלא עברה או תעבור במהלך חייה הטרדה מינית, ואחת משלוש תעבור תקיפה מינית. אבל הבעיה אינה מתחילה ונגמרת במספרים, הבעיה נמשכת כאשר נשים חושבות פעמיים האם לצאת בלילה לרחוב לבד, או מה ללבוש.

בזמן האחרון צצים לא מעט חוגי הגנה עצמית לנשים שמעמידים להם כמטרה העצמה נשית – להחזיר את הכוח לנשים, ללמד אותן כיצד להתגונן. השאלה היא האם בעולם בו מקרי הטרדה מינית כה נפוצים הפתרון הוא באמת כזה פשוט?

חוגי הגנה עצמית ותרומתן לנשים

רבות נאמר בזכות חוגי הגנה עצמית ותרומתם לביטחון העצמי, תחושת יכולת ההגנה העצמית והיכולת בפועל. כאשר אשה (או גבר) משתתפים בחוג הגנה עצמית או אמנות לחימה, כושרם הגופני עולה, הם מתאמנים באופן שוטף בקרבות והגוף לומד להגיב נכון למצבים שונים. במקביל, תחושת הביטחון העצמי ביכולתם להגן על עצמם עולה אף היא. ניתן להימנע ממצבי תקיפה רבים על ידי זיהוי מראש של הסכנה והתמודדות נכונה ואסרטיבית מבלי להגיע למצב תקיפה. על מנת לעשות זאת, על הנתקפת להרגיש ולדעת כי יהיה ביכולתה להתגונן במידה ותותקף.

חוגי הגנה עצמית ואומנויות לחימה משפרים את יכולת ההתמודדות הן במצב סכנה והן בעת התקיפה ממש ובכך מקטינים את הסיכוי לפגיעה במצבים בהם האשה מותקפת. אומנם מצב תקיפה שונה מאוד ממצב של קרב מדומה, אולם המיומנויות הגופניות הנלמדות לאורך זמן מוטמעות והביטחון הנלווה אליהן מאפשר הימנעות מכניסה למצב תקיפה מלכתחילה.

אפקטיביות מיומנויות לחימה בסוגי התקיפה השונים

נשים נתונות לסכנות תקיפה והטרדה מינית מסוגים שונים. הטרדה במקום העבודה שונה מאד באופייה מאונס בדייט, תקיפה על ידי קרוב משפחה או תקיפה על ידי אדם זר ברחוב. התרחיש שנדמה כי הוא המאיים מכל הוא התקיפה על ידי זר, אולם תקיפה כזו מהווה רק 13% מכלל התקיפות המיניות.

אין ספק שחוגי הגנה עצמית יכולים לתרום באותם 13%, אך מה לגבי יתר מקרי התקיפה? התשובה כאן מורכבת בהרבה. היום מדובר על 20% מהנשים המתלוננות לאחר שחוו תקיפה מינית. היתר אינן מתלוננות מסיבות שונות, ומקובל לציין בהקשר זה את הבושה והפחד. על כן חשוב מאוד לחזק את תחשובת הביטחון העצמי ונשים רבות מעידות שהשליטה באומנויות לחמיה שונות עוזרת להן להרגיש עליונות פיזית ולשדר עוצמה כלפי הסביבה. כמובן ששינוי חברתי-תרבותי הוא הפתרון לטווח הארוך, חיזוק הביטחון והמיומנות של אישה להגן על עצמה זה פתרון עבור אותה אישה בלבד.

חוגי הגנה עצמית לנשים – לא רק לתקיפות רחוב

בחלק מחוגי ההגנה עצמית לנשים ישנם גם סדנאות התמודדות עם מצבים שונים בעבודה ועם מכרים ובני משפחה, זיהוי מצבי סכנה והצבת גבולות. חוגים אלו כנראה יעילים יותר במניעת מצבי סיכון והתמודדות איתם, ולו מכיוון שמצבים אלו נפוצים יותר.

חוגי הגנה עצמית לנשים יכולים ללמד נשים להתגונן מפני תקיפה גופנית. במידה והנשים יצטרפו לחוגים מתמשכים ויהפכו ידע אינטלקטואלי לידע גופני, אותו ידע יתבטא כאינסטינקט במצב של הילחם או ברח. חוגים אלו גם מאפשרים לנשים להרגיש כי הן מחזירות את השליטה על חייהן לעצמן, לקחת לעצמן חזרה את הלילה.

תגובות