סגן שר החוץ הנגבי: “יכול להיות שפעולה קרקעית בעזה היא מיותרת”

באירוע שבתרבות של עיריית כפר סבא שהתקיים היום (שבת) ועסק במבצע “צוק איתן” אמר סגן שר החוץ, צחי הגנבי, על האפשרות שצה”ל יידרש להיכנס לפעולה קרקעית בעזה: “אף אחד לא שש לפעולה קרקעית. גם הנכד שלי נמצא בפאתי עזה ולאף אחד אין שום עניין בפעולה שיכול להיות שהיא מיותרת”
 באירוע שבתרבות של עיריית כפר סבא שהתקיים היום (שבת) ועסק במבצע "צוק איתן" אמרה ח"כ זהבה גלאון כי היא עדיין מאמינה שראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, צריך להיות הגורם אליו ישראל צריכה לפנות כדי להשיג הפסקת אש: "חייבים למצוא גורם מתווך ולהביא להפסקת אש, זה צורך דחוף של אזרחי ישראל וגם של אזרחי עזה. בנקודת הזמן הזו עדיין אני חושבת שהגורם המתווך היחידי הוא אבו מאזן. ראש הממשלה צריך לפנות אליו ולנסות לתווך להפסקת אש. האתגר שעומד לפתחנו שחמאס הוא ארגון טרור – אם יחסלו אותו יהיו גרועים יותר, גי’האד איסלמי או הסלפים. יש לנו עניין שמי שמאמין ששלום הוא אפשרי, אז אבו מאזן הוא הגורם המתון, יש לנו אינטרס להעצים אותו".

סגן שר החוץ, צחי הנגבי, דיבר על הדרך בה העולם מגיב למבצע: "כסגן שר החוץ אני יכול לומר שאין שמץ של ביקורת ואין לחץ בינלאומי משום כיוון– יש הבנה מאוד עמוקה למחוייבות של ישראל להגן על עצמה – יש הערכה לישראל שנשכה את שפתיה והחזיקה את עצמה עד לפני 4 ימים, הרי הסבב הזה החל למעשה ב-12 ביוני כשנחטפו הנערים. יש הבנה שאין הקשר בין רצון העולם לראות מהלך מדיני לבין הסיפור של עזה – זה מזכיר לעולם את מה שקורה בעיראק ובסוריה".

שגריר ישראל בארה"ב בעבר, ד"ר מייקל אורן, דיבר על התקשורת הבינ"ל שתגרום להאצת סיום המבצע: "אין פתרונות לרוב הבעיות במזה"ת. צמצום סכנות וניהול משברים. החוסן של הציבור הישראל הוא גדול, אך לעומת זאת יש שעון של רסן בינ"ל שהוא מהיר מאוד ומי שעוקב אחרי התקשורת האירופית רואה זאת. אתמול התראיינתי ל-cnn ושאלו אותי איך יתכן שיש 1000 הרוגים בצד השני ואצלנו אפס. צריך לזכור את מה שאני קורא תסמונת כפר קנה – זה יכול לקרות בכל רגע, גם בצד שלנו".

תא"ל במיל’ מייק הרצוג, שניהל בעבר מו"מ לשלום אמר: "אם עד עכשיו 60 אחוז מהפלסטינים האמינו בפתרון 2 המדינות, סקר שהתקיים לאחרונה הראה שרק שליש מהפלסטינים מעוניין בפתרון 2 המדינות. בישראל יש יותר שרוצים בפתרון הזה מאשר בקרב הפלסטינים וגם בארה"ב".

לגבי סיום המבצע, אמר סגן השר הנגבי שישראל צריכה להגיע בעזה למצב דומה לזה שקיים בגבול ישראל-לבנון: "אין לנו פתרון לטירוף, יש לנו רק מהלכים צבאיים שלא יכולים להביא פתרון. זהבה היתה אומרת שתהליכים מדיניים מביאים פתרון, כשמדובר בקבוצה פנאטית שמוכנים למות בגל האמונה הדתית שלהם, אני לא חושב שיש לנו פתרון. המטרה היא להגיע למצב שהצד השני יבין שהמחיר שנגבה ממנו כבד ושהתוצאה הצפויה של העימות חייבת להיות הפסקת אש ארוכת טווח. היום אנו מציינים 8 שנים למלחמת לבנון ה-2 שהיתה מלחמה מאוסה עם תחושה מועקה עם ועדות אבל מסתבר שנסראללה בשונה מאיתנו הבין מהר מאוד מה היה המחיר של מלחמת לבנון ה-2. מאז הוא לא ביצע ירי לעבר ישראל. צריכים להגיע למצב דומה בזירה הדרומית – מצב שהארגון הזה ינהג כמו ארגון פונדמנטליסטי יחשוב 100 פעם לפני שהוא יוזם מהלך כזה".

ח"כ הנגבי האשים את התנהלות הפלשתינים לאחר ההינתקות במצב הקיים: "לאחר עשרות שנים שבעיניהם היו כיבוש ישראלי, התנחלות בלב עזה, הכיבוש הסתיים. מדינת ישראל בהחלטה מאוד מייסרת עקרה עשרת אלפים שחיו שם, חלק גדול מהם נולדו שם ואנחנו יודעים מה קרה איתם מאז, לא דברים מאוד משמחים. הייתי שר בממשלה באותם ימים – בדיונים שלנו בממשלה לא הועלתה האפשרות שהאנשים האלה שמקבלים את החירות שלהם לא ירכזו את אנרגיה שלהם להפוך את עזה לפנינה של המזרח התיכון. הם הקדישו את כל החיים שלהם למוות, פשוט להרס עצמם מתוך ידיעה ודאית שאנחנו לא נכנעים ולא נשברים ומגיבים. שוב ושוב הם גוררים אותנו למהלכים שהתוצאה שלהם היא הרס וחורבן. אבא אבן אמר פעם שהערבים לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות.

הדברים נאמרו במסגרת אירוע שבתרבות של עיריית כפר סבא שהתקיים ביום שבת (12.07.14) באולם קריית ספיר בעיר בהנחייתה של רינה מצליח.

תגובות