איך תשווק את העסק שלך במייל בלי להסתכן בתביעה | מאת אסף שטרן

רוצה לנצל את יתרונות השיווק במייל אך מפחד מחוק הספאם? עשינו לך קצת סדר בנושא
 
מי לא שמע בימים האחרונים על האכיפה המעשית של חוק הספאם שבמסגרתו נפסקו פיצויים של 1,000 ₪ עבור כל מייל שנשלח לא כחוק. אספנו עבורך מספר טיפים שימושיים שיעזרו לך להתאקלם במציאות החדשה:

מותר לשלוח מייל או דיוור בתנאי שהתקיימו ארבעת התנאים הבאים יחדיו:
על הנמען למסור את פרטיו בטרם השליחה, במהלך רכישת המוצר או במהלך המשא ומתן
עליך למסור בהודעה לנמען כי הפרטים שמסר ישמשו לקבלת דברי פרסומת
ניתנה לנמען האפשרות מראש להודיע אם הוא מעוניין לקבל דבר פרסומת
הפרסומת שהנך שולח הינה לגבי מוצר או שירות שבהם התעניין או רכש הלקוח.

הידעת? ניתן לשלוח דיוור לבעלי עסקים שלא נרשמו אליך במפורש פעם אחת בלבד ועל הדיוור לא להכיל דבר פרסומת. כדי להמשיך לאפשר לעסקים לפרסם את עצמם ולא ליצור הגבלה מוחלטת לשיווק העסק, איסור זה חל רק על דיוור לבעלי עסקים.

אם קיבלת את כל האישורים, יש לציין את הפרטים הבאים בצורה בולטת:
בנוגע לשירות/מוצר בתשלום, יש לרשום בשורת הכותרת או במקום בולט את המילה ‘פרסומת’ (ב-SMS אין צורך)
יש לרשום את שם העסק ואת פרטי יצירת הקשר. במערכת דיוור מגדירים זאת פעם אחת והפרטים מופיעים אוטומטית, רק יש לוודא שהם תקינים ותקפים.

יש לאפשר ללקוח לבצע הסרה. במערכת דיוור קישור ההסרה נשלח באופן אוטומטי. במידה וקישור ההסרה אינו פעיל, ניתן לרשום "להסרה מרשימת התפוצה לחץ על השב ובקש להסירך".
מומלץ לבצע שמירה של ההסכמה לקבל דיוור במהלך יצירת הקשר הראשונה. בהרשמה מטופס במערכת דיוור, נשמרים פרטי ההרשמה, התאריך וכתובת ה- IP.

שאלות שנשאלות פעמים רבות:
האם קבלת כרטיס ביקור בפגישה או בכנס נחשבים לאישור?
ע"פ החוק אין בכך אישור ולכן השולח נמצא בסיכון. מומלץ לשלוח מייל לאותה הכתובת המופיעה בכרטיס הביקור ולבקש אישור לקבלת דיוורים.

האם ניתן לשלוח לאנשים שלא נרשמו מידע מקצועי או חדשותי ללא פרסומת?

ישנם גופים שפירשו דיוורים כאלה כלגיטימיים, אך מצד שני אם יש בגוף המייל תמרון להצעה שמשמעותה הוצאת כספים, בבתי משפט עשויים להתייחס לזה כבעייתי ולקבוע שמייל זה הינו בניגוד לחוק.

מה לעשות אם לקוח תובע אותי בגין שליחת ספאם או מאיים בתביעה?

ראשית, אסור להתעלם. ההמלצה היא ליצור קשר עם המתלונן, לנסות לשוחח עימו , להסירו מרשימת התפוצה ולהסביר לו שהוא הוסר ולא יקבל יותר דיוורים. במידה והמתלונן לא מוכן לוותר, מומלץ להתייעץ עם עו"ד בתחום, שכן פניה במועד יכולה למנוע תביעה ולחסוך זמן וכסף רב.

איך ניתן לוודא שמי שביקש לא לקבל הודעות אכן לא יקבל?

במערכת דיוור הפעולה מתבצעת באופן אוטומטי דרך לחיצה על קישור ההסרה. יש להיזהר בזמן מעבר ממערכת דיוור אחת לשנייה ולוודא שאכן מעבירים את רשימת החסומים למערכת החדשה על מנת להימנע ממצב של שליחה בניגוד להסכמה.
במידה ואני רוכש רשימה באופן חוקי, האם הדיוורים שאשלח יגיעו לתיבת הדואר הנכנס ואין לי ממה לחשוש?
החוק הישראלי אינו תואם תמיד למדיניות האינטרנט, ולכן גם אם הדיוור שלך עומד בכל הקריטריונים, אך התוכן עצמו לא תקני (טקסטים אסורים, כמות תמונות, קישורים ועוד) או שיש הרבה מדוורים שסימנו את המייל שלך כספאם, אז הדיוורים העתידיים שלך ימשיכו להיכנס לספאם ואתה עלול להיחסם במקומות רבים. ייתכן גם שלא כל חברות הדיוור יסכימו לספק לך את השירות, בשל מוניטין רע לשרתיה ולשמה

במידה ויש לי רשימה שהשגתי באופן חוקי, אך הרשומים בה לא מכירים אותי, מה מומלץ לי לעשות?

מומלץ לשלוח מייל אותנטי ואישי המתאר את המצב, למשל אם רכשת פעילות חברה קיימת, אז לעדכן שמהיום אתם הבעלים של החברה ושתדוורו להם מידע כזה או אחר. בנוסף, להזכיר להם שהם יכולים להסיר, על מנת למנוע אי נעימויות.
אם אני מדוור במיילים וגם במסרוני SMS ונמען שקיבל ממני את המייל הסיר את עצמו, האם חל איסור גם לשלוח לו מסרונים?
כאשר נמען מסיר את עצמו בערוץ תקשורת אחד, רצוי מאוד להפסיק לשלוח לו הודעות גם בשאר ערוצי התקשורת.
לסיכום, ההמלצה הטובה ביותר היא לשלוח במידתיות, לאנשים שנרשמו אליכם דרך דף נחיתה שיצרתם וכך ההוכחה היא פשוטה ביותר. מומלץ לבנות רשימת תפוצה איכותית בעלת אחוזי פתיחה גבוהים וליהנות מהיתרונות הרבים שיש למערכת דיוור.
אין באמור בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי.

מאת אסף שטרן, בעלים של חברת שלח מסר – מערכת לדיוור אלקטרוני
לצורך הכנת המאמר נעזרו בשירותיו של עו"ד שי פרטוש ממשרד שיטרית פרטוש דמארי.

תגובות