11 רעיונות שיעזרו לכם לצמצם מתחים סביב נושא שיעורי הבית

כמעט מהרגע הראשון בו נכנס ילדיכם לבי”ס הוא חוזר עם מושג חדש המביא עמו לביתכם לא מעט חיכוכים – שיעורי בית.
הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם לצמצם מתחים סביב נושא זה:
עזרו לילד למצוא את ההגיון שב"שגעון" – הרבה ילדים מתנגדים לשיעורי הבית כי הם לא רואים בהם ערך. "למה אני צריך לעשות שיעורים בחשבון אם ממילא יש לי מחשבון?" "למה בכלל צריך ללמוד שפה?" וכיו"ב. דברו איתם על הערך של למידה והקניית כישורי למידה ככלי חשוב להבנת הנלמד בכיתה ולחיים בכלל.

חברו להם את הלמידה להגשמת חלום – מה הם חולמים להיות? לכל דבר בו יבחרו יש צורך בלמידה. כשיבינו זאת יהיה להם קל יותר לקבל את השיעורים, ההתנגדות שלהם תפחת והמוטיבציה שלהם תגדל – הלימודים הופכים להיות אבן דרך בדרך להגשמת חלום.
מתי הזמן הטוב ביותר עבורם ללמידה? – יש ילדים שהריכוז שלהם חזק יותר בבוקר, יש שבצהריים ויש כאלו שדווקא בערב. עזרו להם לגלות את השעה המתאימה ביותר עבורם להכנת שיעורי בית ותכננו את יומם מחדש בהתאם. הרי אין טעם ללחוץ על הילד לשבת להכין שיעורי בית מייד אחרי בי"ס אם שעת הריכוז החזקה שלו היא בבוקר. עדיף בהרבה שבערב יכין את החומר על השולחן ובבוקר, כשהוא מתעורר מוקדם, ישב להכינם.

הפסקות יזומות – לילדים רבים קשה לשבת על הכנת השיעורים ברצף ולאורך זמן. למדו אותם כי זה בסדר לקום מדי פעם, למתוח איברים, לקפוץ או לעשות הפסקה קטנה באופן אחר ואז לחזור ולשבת מרוכזים יותר. כשההפסקות מותרות ויש הכרה בתרומתן הילדים ידעו להשתמש בהן לבד לתועלתם ולא יצטרכו תירוצים לבריחות מהכנת השיעורים או הפסקתם.

דאגו שלא ישבו להכין שיעורים רעבים – כשהילד רעב קשה לו מאוד להתרכז, הסבלנות שלו מתקצרת והעצבנות גוברת. גם אם הילד יושב להכין את שיעורי הבית מייד אחרי בי"ס, עד שארוחת הצהריים מוכנה, עדיף שישתה ו/או יאכל משהו קל ולא ישב על בטן ריקה.
העבירו את האחריות אליהם – בראשית הדרך אתם אכן צריכים לעזור להם לא רק בהכנת שיעורי הבית אלא גם בהבנת חשיבותם ובהקניית כישורי הלמידה הדרושים, אולם מוקדם ככל שתוכלו העבירו את האחריות אליהם. זה גם יתן להם תחושה טובה של בגרות ועצמאות וגם יוריד את המתח הנוצר סביב ההתעסקות הבלתי פוסקת בשיעורי הבית.

בנו יחד טבלה שבועית – יש תחושת סיפוק בסימון וי במשבצת המתאימה או הדבקת סמיילי ושוב, זו אחריותו האישית וזה גם כלי שימושי בעתיד- הכנת רשימה של משימות אותן יש לבצע ולמחוק. כרגע שיעורי הבית הם בגדר משימתו של הילד.

אתם שם בשבילם, אם יצטרכו – הידיעה שהם לא לבד ואם יצטרכו עזרה הם תמיד יכולים לבקש אותה היא ידיעה מרגיעה ומקנת בטחון. היו רגישים לצורך האמיתי של הילדים כדי שלא יפתחו בכם ובעזרתכם תלות אלא באמת ישתמשו בו כשצריך.

חיזוק פנימי – כבר בראשית הדרך, כשהילדים באים להראות לכם שסיימו להכין שיעורים, עבודה או שאלה מסויימת שקודם לכן התקשו בה, מייד אחרי שתאמרו להם את "כל הכבוד" המתבקש, שאלו אותם איך הם מרגישים והאם הם גאים בעצמם, כדי לחבר אותם להרגשתם הטובה כך שיוכלו לזהות אותה בעתיד ולשאוב סיפוק ללא צורך באישורכם.

במידת הצורך פנו לעזרה חיצונית – במידה וקיים קושי משמעותי או נוצרה תלות בהורים אני ממליצה להיעזר באדם חיצוני שיוכל לתת לקושי של הילד מענה בצורה אובייקטיבית יותר. זהו את הקושי של הילד כדי שתוכלו לתת לו מענה מדוייק יותר. דברו עם המחנכת, ברוב המקרים המודעות שלה לקושי שלו תוכל לעזור לו בהבנת החומר כבר בכיתה. בנוסף, לעיתים יש תוכניות בבי"ס שניתן להיעזר בהן וכדאי לדעת עליהן. אפשרויות נוספות הן למשל להיעזר בתלמיד מכיתה גבוהה יותר, שיעורי עזר מקצועיים או הוראה מתקנת.

שילוב משחק כדרך להגברת המוטיבציה להכנת שיעורי הבית – בחרו משחק או יצירה, שאתם יודעים שילדיכם יאהב, והשתמשו בכך ככלי להגברת המוטיבציה, אותו יצבור הילד טיפין טיפין במהלך הכנת השיעורים ובסיומם יגיע לשלם שיאפשר לו משחק מספק. בתום כל שאלה עליה ענה הילד תנו לו מספר חלקים להרכבה, מדבקות ליצירה או אבני דומינו ראלי, למשל. ככל שיעשה יותר כך יקבל יותר חלקים להשלמת השלם עד לסיום הנכסף והאפשרות ליצור ולשחק עם מה שצבר. מה הילד שלכם אוהב? הוסיפו רעיונות משלכם מתוך ההיכרות עמו, רתמו אותו לרעיון – לבטח יהיו לו גם רעיונות משלו ושלבו זאת בהכנת שיעורי הבית.

שיעורי בית ועבודות הם חלק בלתי נפרד מהלמידה בבית הספר. הרבה יותר קל להשלימם אם מבינים את חשיבותם באופן כללי ואישי, מוצאים את האופן הנוח ביותר להכנתם ובמידת הצורך נעזרים בגורם חיצוני. כך השיעורים הופכים לערך תורם במקום מאיים.

שלכם ובשבילכם,

🙂 ליאת קרן, MA
פסיכותרפיסטית לילדים ונוער
ומטפלת משפחתית מוסמכת
054-9796446

לאתר של ליאת: www.liatkeren.com/
לעמוד הפייסבוק: ליאת קרן – פסיכותרפיסטית לילדים ונוער

תגובות