ענת קלומל: החלום שלי הוא להפוך את העיר כפר סבא לעיר חכמה, בה לכל תושב תהיה אפשרות לפתרון ON LINE

סיעת תפו”ח מנסה לפתח מיזמים לשיתוף התושבים בנושאים שונים ולהשתמש בחוכמת ההמונים לאיסוף נתונים (צרכי תושבים)
קלומל שואפת להפוך את כפר סבא לעיר מודל במדינת ישראל המותאמת למגמות הבינלאומית.

כבר שלוש שנים מתקיים בעולם כנס "ערים חכמות", הנחשב לכנס החשוב בעולם בתחום חדשנות בערים ומושך אליו מדי שנה אלפי משתתפים מהעולם. בשנה שעברה זכתה בפרס ריו דה ז’ניירו.

כחלק מהתמודדות עם העיור המתעצם, עולה המגמה של שימוש מוגבר בטכנולוגיות חדשניות והפיכת הערים המצטופפות לערים חכמות. ידוע כי, עיר היא מערכת על המורכבת מתת מערכות. עיר מורכבת משכונות, המורכבות מרחובות המורכבים מבניינים, המורכבים מדירות, המורכבות מחדרים המאוכלסים ע"י אנשים – מערכות מורכבות בפני עצמן. כל פרט במערכת העל , הקרויה עיר, צורך מידע מן המערכות המקושרות אליו ומשדר מידע אשר משמש את המערכות המקושרות אליו.

מהי "עיר חכמה"?

תושבי כדור הארץ נוהרים לערים. כולם רוצים לגור בעיר והעולם עובר תהליך של עיור. כבר כיום מרבית אוכלוסיית העולם מתגוררת בערים והאו"ם צופה כי בשנת 2050 64% מאוכלוסיית העולם המתפתח ו-85% בעולם המפותח יחיו בערים. המצב החדש מחייב את הערים לגבש אסטרטגיה חדשה לניהול עתידי של ערים גדולות ומגה-ערים, והמציאות הזו מציבה אתגרים רבים: אספקת אמצעי קיום (מזון, מים, אנרגיה, תעבורה) מתן שרותי תברואה, שיטור, בריאות חינוך שירותים סוציאליים ואחרים. המצב הזה מחייב את הרשויות בשליטה ובקרה יעילה יותר על המערכות העירוניות, ופיקוח קפדני על הגידול והפיתוח המואץ, ע"י תכנון צירי הסעת המונים, תכנון אורבני המשלב מגורים, תעסוקה, מסחר, ובידור, הפקת אנרגיה וניצול משאבים באמצעות צמצום, שימוש חוזר ומחזור של משאבים.
בדיוק מהסיבות האלה הועלתה על ידי ענת קלומל חברת מועצת מטעם סיעת תפו"ח שאילתה בנושא במועצה, זאת על מנת לוודא , כי העירייה אכן מתכננת תוכנית רב שנתית בנושא ולוקחת את ההשקעה הצפוייה בתכנון התקציב של 2015 (תקציב ליצור דאטה, תקציב להטמעת טכנולוגיות ועוד)

בארץ, עיריית תל אביב כבר זיהתה את המגמה והצורך בשימוש בטכנולוגיות, על מנת להיטיב עם התושבים ולשם כך הקימו את מיזם ה’דיגיתֵל’, העירוני, הכולל בין היתר את כרטיס התושב החדש, אשר כיום מחזיקים בו יותר מ-90 אלף תושבים. כרטיס זה מאפשר לכל תושב לקבל שירותים ומידע במייל, ב-SMS ובאתר אישי המותאם במיוחד בשבילו לפי מקום המגורים, תחומי עניין, מצב משפחתי ועוד.

עיר חכמה היא גם עירייה חכמה

איסוף מידע מהתושבים על צרכיהם ושימוש כדי לשפר את שירותי העיר.
ניצול חוכמת ההמונים לצרכי שיפור.

אינטגרציה של מערכות מידע, אנליזה של המידע והפיחתו למידע שימושי לקבלת החלטות מושכלות.
תחבורה חכמה, אנרגיה חכמה, חסכון בחשמל, תיאורה חכמה כולל רשת שניתן להשתמש בה.
אחד המסרים הבולטים מהכנס "עיר חכמה זו לא מטרה, זוהי דרך להביא לאיכות חיים, קיימות, איכות סביבה, פיתוח כלכלה עירונית וחינוך חכם. "

בד בבד עם החלום על עירייה ועיר חכמה, ענת קלומל משלבת את נושא המעורבות של התושבים בקבלת ההחלטות.
סיעת תפו"ח מנסה לפתח מיזמים לשיתוף התושבים בנושאים שונים ולהשתמש בחוכמת ההמונים לאיסוף נתונים (צרכי תושבים), בנוסף, מציעה קלומל להציג תקציב לתיקונים או שדרוגים של שכונות או איזורים בכפר סבא על ידי הצגת התקציב המיועד לנושא ולתת לתושבים אפשרות לבחור במה הכי חשוב להשקיע.

תגובות