לראשונה: התערוכה תוצג בסופרמרקט

לראשונה, עיריית ירושלים יזמה תערוכת אומנות עכשווית בתוך סניף סופרמרקט פעיל.
התערוכה המציגה תחת הכותרת: "מבצע- אמנות עכשווית בסופר", מבקשת לבחון את המפגש בין האמנות לבין החלל היומיומי והמוכר, בו מוצרי מזון, ניקיון, טקסטיל וטיפוח מאפשרים לנו לקיים את שגרת חיינו. בתערוכה יוצגו עבודות אמנות מתחומי הצילום, ציור, שירה, ווידיאו ארט.

בין האמנים הבולטים הלוקחים חלק בתערוכה: הצלם המוביל דוד עדיקא, אמנית הוידאו נירה פרג, הצייר הבולט שי אזולאי, האמנית אלונה רודה ועוד.

התערוכה תיפתח ביום חמישי, 25/12 בשעה 19:30, בסניף שופרסל דיל- קניון לב תלפיות, רחוב האומן 17 ירושלים.
התערוכה מתקיימת ביוזמת המחלקה לאמנות פלסטית, האגף לתרבות ואמנויות, עיריית ירושלים.

"מבצע-אמנות עכשווית בסופר" הינה תערוכה מקורית וחדשנית אשר תוצג לראשונה בחלל לא שגרתי – סניף סופרמרקט פעיל ותשתמש בעושר הוויזואלי והרעיוני שמציע המקום. התערוכה תתקיים במשך כשבוע, בתוך סניף "שופרסל דיל" בתלפיות בירושלים, תרכז כ-50 עבודות מקוריות ומיצגים של 23 אמנים מתחומים שונים. בתערוכה יוצגו מייצבי פיסול, פרפורמנס, שירה, עבודות וידאו, צילומים וציורים.

העבודות שמוצגות בתערוכה משתלבות בתבנית שהסופר מציע, במחלקת הירקות והפירות, בין המדפים, על גבי המוצרים עצמם, ועל מסכי הטלוויזיה במחלקה לאלקטרוניקה. התערוכה מבקשת להפגיש בין קהל שבוי המצוי בפעולה אוטומטית של צריכה לבין עולם האמנות העכשווית.

בין מדפי הסופר ובמחלקות השונות, יעבור הקונה חוויה מפתיעה בה ייחשף ליצירות אמנות במקום בו לא ציפה להן כגון: מכסה ענק של קופסת שימורים בקוטר מטר המוצג בתוך עגלת סופר, יציקות גבס של בקבוקי אקונומיקה המדמות נוף הרים שוויצרי, ציור גרפיטי על המראות במחלקת הירקות, מייצג תאורה מרשים במחלקת מוצרי החלב, יצירות וידאו ארט מרתקות שיוקרנו על מסכי ענק במחלקת האלקטרוניקה בסופר, ציורים מקוריים על קופסאות הקורנפלקס, מיצג אלומיניום ובטון בהשראת שקיות מזון לבעלי חיים, קטעי שירה עכשווית שישולבו בין היתר במקררים הפתוחים, לצד שלטי המחירים.
בין מדפי המוצרים ותוך כדי שגרת חווית הקניות בסופר, ייתקל הקונה ביצירות אמנות חדשניות, מקוריות , חווייתיות ומעוררת מחשבה ועניין.
בנוסף יוצגו במהלך ימי התערוכה מופעי פרפורמנס והקראת טקסטים של שירה: מופעים קצרים המשלבים משחק, שירה ואמנות שיתרחשו במחלקות השונות.

מנהלת המחלקה לאמנות פלסטית עיריית ירושלים, הילה סמוליאנסקי: "חלל הסופר הוא עשיר, מגרה ומעורר השראה ובו ריבוי צורות, צבעים ורעשים. התערוכה נולדה מתוך רצון לבדוק כיצד יתפקדו בחלל זה יצירות אמנות המשתמשות גם הן בכלים של צורות ודימויים ולהנגיש את האמנות לקהל הרחב"

אוצרת התערוכה, שרון בלבן: "התערוכה מבקשת לבחון את התהליך ההפוך בו יצירת האמנות מגיעה מהסטודיו, מהמוזיאון ומהגלריה בחזרה אל הסופרמרקט והקונים" .

המשוררת והעורכת, נועה שקרג’י: "זהו ניסוי השואל שאלות על מקומיות וגלובליות, על רוח וחומר, על השימושי מול זה חסר התכלית, כפי שעולה מקולם האישי של אמנים ואמניות במרחב המאורגן והתבניתי של הסופרמרקט" .

בתערוכה יקחו חלק אמנים מובילים מתחומי אמנות שונים:
אתי אברג’יל – מאמניות המיצב החשובות בישראל שתציג עיצוב חדש מקורי של מחלקת כלי הבית.
מידד אליהו – העוסק בציור עכשווי בטכניקות מקוריות בפרסקו, שיציג ציורים על גבי קופסאות קורנפלקס.
שי אזולאי – מהציירים הבולטים והמרכזיים בישראל בעל שפה ציורית ייחודית בין הפראי לנאיבי שיציג ציורים על גבי עץ.
רונה יפמן -מהצלמות המשפיעות והחשובות בישראל בסגנונה הנע בין התיעודי למבוים תציג יצירת גרפיטי I LOVE MY LIFE.
רעיה ברוקנטל -אמנית רב תחומית העוסקת בפיסול רישום ווידאו שתציג יציקות אלומיניום ובטון מעולם המזון והמוצרים לבעלי חיים.
עינת אמיר אמנית מיצב העוסקת בשילוב בין רישום לחומרי טקסט תציג עבודת שקפים על חלון חזית הסופר.
יעל רוכמן וסימון קרנץ – אמני מיצב הבונים סביבות פיסוליות בעזרת חומרי יום יום בהשראת – LOW-TECH יציגו מיצב אור צבעוני במקררי החלב.
דוד עדיקא -צלם, נולד בירושלים, חי ויוצר בתל אביב. מלמד בבתי הספר לאמנות בצלאל ושנקר. בוגר תואר שני באמנות בבצלאל ובוגר המחלקה לצילום של בצלאל בירושלים. עבודותיו הוצגו בבינאלה לצילום בליאג, בלגיה, ובגלריות וחללי תצוגה נוספים בארץ ובעולם .
דוד עדיקא יציג בתערוכה צילום של מהדורה מיוחדת של פחית קוקה קולה הנושאת את דמותה של ננסי אג’רם, כוכבת פופ, ה"שרית חדד" הלבנונית, שפירסמה את קוקה קולה בעולם הערבי. הצילום של דוד מבטא את הענין שלו בתרבות פופ, בראווה, בחפצי יום יום – במיקס של מזרח ומערב.
אלונה רודה – אמנית המכורת בזכות עובודותיה המוכרות: מיצבי אור וסאונד, מיצבי וידאו ומיצגים.

נירה פרג- אמנית וידאו, עבודותיה הוצגו במקומות שונים בעולם, היא זוכת פרס קרן גוטסדינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2009.
בתערוכה ישולבו גם מיצגי וידאו של אמנים שונים, ובניהם: שרון בלבן, אמיר יציב, ליאור שביל וסיגלית לנדאו. עבודות הוידאו יוקרנו על גבי הטלוויזיות במחלקת האלקטרוניקה, וישדרו מכולן במקביל.

אוצרי התערוכה:

אוצרת האמנות הפלסטית- שרון בלבן,
אמנית וידאו החיה ועובדת בירושלים. ראש המסלול לוידאו וניו מדיה במחלקה לאמנויות המסך בבצלאל. הציגה תערוכות בארץ ובעולם ,זוכה בפרסים רבים ביניהם: פרס קרן אמריקה ישראל, פרס אמן צעיר ופרס עידוד היצירה של משדר התרבות. "במהלך ההיסטוריה של האמנות ובייחוד במאה השנים האחרונות, שימשו מוצרי תעשייה וצריכה חומר גלם ביצירה האמנותית, כאשר הם מנותקים מהקשרם במרחבי המוזיאון והגלריה, משודרגים ברמת החשיבות )ובמחיר( . התערוכה מבקשת לבחון את התהליך ההפוך בו יצירת האמנות מגיעה מהסטודיו, מהמוזיאון ומהגלריה בחזרה אל הסופרמרקט והקונים".

אוצר הפרפורמנס- גיא בירן:
מנהל אמנותי ומנכ"ל הזירה הבין תחומית בירושלים, במאי, כותב ומורה לבימוי תיאטרון."אני מאמין שיצירה במקום שאינו מיועד למופע מחייבת את האמן ליצירתיות וחשיבה חדשה. לכן הוא מחויב לכבד את המקום ולהשתמש בו כנושא ומושא העבודה. כל העבודות שבחרתי וליוויתי נוצרו במיוחד לאירוע הזה, במקום הזה ובזמן הזה".

משוררת והעורכת, נועה שקרג’י:
משוררת ועורכת, בעלת דף הפייסבוק "פועמה", חוקרת את המרחב הדק שבין שירה לאינטרנט ועורכת שותפה באנתולוגיית שירי התפילה "קרבת מקום" ובאנתולוגיית השירה החברתית "מחאת כפיים".
"זהו ניסוי השואל שאלות על מקומיות וגלובליות, על רוח וחומר, על השימושי מול זה חסר התכלית, כפי
שעולה מקולם האישי של אמנים ואמניות במרחב המאורגן והתבניתי של הסופרמרקט .
הסופר הוא מרחב קרנבלי ורועש המבקש לחגוג עם הצרכן ואת הגיוון, האפשרויות והצבעים שמציעה
חברת הצריכה. בין מסדרון אחד למשנהו בין תור למעדניה ותור למאפייה מגיע הרגע הגדול של המבקר בסופר: בהייה ריקה בחלל, נפרדות ממנו אך גם היטמעות בו. הרגע הזה מבטא את השאיפה של הנפש לעיבוד איטי ויסודי של חוויית ההתבוננות בחלל הסופר. הרגע השקט הזה הוא שיר. השירים שתלינו בסופר הם תיעוד הרגעים האלה של משוררים ישראלים שונים שהציעו להיות חלק מחוויית הקניה, אך גם להתבונן בה ממרחק. לנסח את הרגע הזה ורגעים אחרים של פגישה, הבנה, עצבים ושמחה שמזמנת הקניה בסופר".

תגובות