מרכז י.ה.ל.*ם: מערך סדנאות והרצאות להורים ולמשפחה

מרכז י.ה.ל.*ם מפעיל מערך סדנאות והרצאות להורים ולמשפחה במגוון רחב של תכנים ונושאים תוך הבנת הצרכים המשפחתיים והאישיים. הקו המנחה הוא מציאת איזונים בתוך המשפחה.

המרכז מציע, ייעוץ וטיפול זוגי סדנאות העצמה אישית התמודדות עם מצבי לחץ, ומציאת האיזונים הנכונים בין קריירה ומשפחה. מטרתם לאפשר להורים לתפקד טוב יותר בסביבה הדינמית והתחרותית של היום. ההורה רוכש כלים ומיומנויות בנושאי הורות ,זוגיות ומציאת איזונים בין השניים

סדנא בנושא קריירה ומשפחה נפתחת בקרוב ותקנה כלים להתמודדות נכונה ומאוזנת בשילוב השניים

מרכז י.ה.ל*ם, הפועל בהוד השרון, קיים סמינר בנושא "קריירה ומשפחה ומציאת האיזונים ביניהם" למורים בחינוך העל יסודי, בשיתוף ובתמיכת העמותה הפדגוגית של ארגון המורים העל יסודיים. האיזון בין שתי מערכות חברתיות חשובות אלו, חשוב למרות שמציאתו קשה.
החיים המודרניים האינטנסיביים והמאתגרים מציבים בפנינו את הדילמה בין הגשמה עצמית ופיתוח קריירה לבין הקמה וטיפוח של משפחה.

קריירה ומשפחה, שנחשבו בעבר למערכות נפרדות ובחיים המודרניים משולבות זו בזו מבלי יכולת להפריד, מציבות בפנינו דרישות תובעניות שלעיתים סותרות זו את זו. למשל הורים עובדים נקלעים למצבי מתח וקונפליקט הנובעים מהדרישה להיות זמינים לכולם: מחד למקום העבודה, מאידך לילדיהם, לבן הזוג ובנוסף גם לטובת שיפור העצמי. מאחר שאין עודף זמן פנוי, יש קושי גדול לספק את כל הדרישות האלה.

הסמינר נמשך יומיים וכלל הרצאות מגוונות וסדנאות:

הסמינר נפתח בהרצאה של אוסנת וינר, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומנהלת מרכז י.ה.ל*ם שסקרה את הגישה האקולוגית המסבירה את ההשפעות ההדדיות של המערכות החברתיות השונות על הפרט ועל המשפחה תוך התייחסות למערכת המשפחתית. תאורטיקנים משפחתיים רבים מסכימים כי השלם גדול מסכום חלקיו , וכי כל מרכיביו משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. מרכיבי המערכת המשפחתית קשורים ברשתות של תקשורת ושליטה ותלויים זה בזה. מכאן, שהתהליכים המשפחתיים הם תוצר של המערכת כולה. באופן זה המוקד עובר מבן המשפחה הבודד למערכות היחסים שבין בני המשפחה

מטרת ההרצאה היתה ליצור חשיפה למורכבות האיזון בין קריירה ומשפחה, מתוך הבנה כי בימינו תפקיד העבודה אינו רק פרנסה, אלא גם מימוש הפוטנציאל האישי. התפתחות קריירה דורשת כיום התמסרות גם מעבר לשעות העבודה, הזולגת לעיתים גם לתוך המערכת המשפחתית ולשעות הפנאי, בעיקר כאשר החברה יותר תחרותית והישגית. כשהקריירה תופסת נדבך מרכזי בחיינו, חשוב מאוד לשמור על אורח חיים מאוזן בינה לבין החיים האישיים והמשפחתיים. מאידך יש חשיבות רבה ליצירת הרמוניה בחיים האישיים שתשפיע מן הסתם גם על ההתנהלות במקום העבודה ועל התפתחות הקריירה.

הרצאה נוספת עסקה במשפחה היפנית מנקודת מבט אנתרופולוגית-סוציולוגית מהתקופה המודרנית ועד ימינו של רוני וובר, אנתרופולוגית ששהתה ביפן. ההרצאה ענתה על השאלה מי היא עקרת הבית המקצועית היפנית (Sengyo Shufu) וה"סלרי מן" (Salary Man). הוסברו מושגים כמו ה"פרזייט סינגלס" (Parasite singles) , "נישואים נטולי מין" והקשר של יפן אליהם, האופן בו נתפסת אינטימיות בין בני זוג נשואים והקשר של האדריכלות היפנית ו"מלונות האהבה" (Love Hotels) לכך.

תקופות הילדות והנערות הן תקופות קסומות, מלאות שינויים קיצוניים, תהליכי למידה כואבים ורגשות מוחצנים. גורמים רבים משפיעים עלינו בתקופות אלה בעוצמה רבה – הורים, אחים, קבוצת בני הגיל, וגם, כמובן, המורים בבית הספר. זאת הסיבה, שסרטים רבים אוהבים לעסוק בנושא, ובהזדמנות זו, להציג בפנינו דמויות של מורים שמתקשים לשלב עבודה ומשפחה.

הרצאה נוספת שניתנה על ידי נורית שיפמן יועצת חינוכית ומטפלת זוגית משפחתית, עסקה בשאלה כיצד מציג הקולנוע העולמי את דמות המורה? כיצד זוכר אותו הבמאי, התסריטאי ובאיזו תרבות הוא חי. האמריקאים למשל, מעדיפים אותו כגיבור גדול מהחיים, האירופאים רואים אותו בחולשתו ובאנושיותו, והישראלים – אדישים במקרה הטוב ולועגים במקרה הרע.

על השאלה מה חושבים אנשי הקולנוע על המורים? ניתנה התשובה על בסיס ניתוח סרטים שונים כשהדימוי שהם מעניקים להם שונה מסרט לסרט. לא פעם, יותר מכפי שהסרט מלמד על המורים עצמם, הוא מלמד על הדימוי שלהם בקרב מי שעשוה אותו, או התרבות שבתוכה הם חיים.
הרצאה נוספת שניתנה על ידי אוסנת וינר ונורית שיפמן עסקה במוסד המשפחה בעידן המודרני והפוסטמודרני, המציב אתגרים ודורש התמודדות חברתית לא פשוטה. במסגרת הרצאה זו נידונה השאלה כיצד אפשר להסביר את העובדה שהמשפחה היא אחד המוסדות החברתיים החזקים והחשובים ביותר למרות הסכנות לקיומה והתחזיות להיעלמותה. היחידה המשפחתית קיימת משחר האבולוציה האנושית ועד היום. לצד המשכיותה של המשפחה קיימים גם הבדלים ניכרים בדפוסים ובהגדרות של משפחות בחברות שונות ועל ציר הזמן הסוציו-היסטורי.
בחברה המודרנית והפוסט מודרנית מתקיימות צורות לגיטימיות של חיים משותפים שעברו תמורות רבות. ההרצאה התמקדה בחברה המערבית בכלל ובחברה הישראלית בפרט בה קיימות צורות שונות של משפחות: חד הוריות, משפחות חד-מיניות ועוד. זאת בניגוד למשפחה הקלאסית הכוללת שני בני זוג משני המינים, ילדים וקרובי משפחה נוספים.
.
הרצאה נוספת שניתנה על ידי אוסנת וינר ניתחה את הסרט "כנפיים שבורות", בבימויו של ניר פרידמן משנת 2002 העוסק במשפחה חד הורית (אם וארבעת ילדיה), הנקלעת למשבר עמוק עקב מותו הפתאומי של האב מעקיצת דבורים. האיזון של המשפחה משתבש, אך חמש הנפשות מנסות לחזור אל שגרת חייהן ולתפקד. כשנדמה שהמשפחה נכנסת לשגרת חיים, קורה אירוע פתאומי אחר. מצד אחד זה מערער את המשפחה ומצד שני נותן לה הזדמנות חדשה לאחות את השברים.

במסגרת הסמינר התקיימו שתי סדנאות – אחת כפתיחה והשנייה לסיום.

בסדנא הראשונה הציגו המשתתפים את עצמם מתוך פתיחות, כבוד הדדי וחשיפת רגשות ללא מחסומים במטרה לשתף את האחרים גם במחשבות על נושאים רגישים. הסדנא היוותה בסיס להכיר את האחרים, להבין את ההבדלים הבינאישיים, לחזק את הקשרים החברתיים, ולאפשר הבנה של הדילמות הכרוכות בצורך לשלב בין קריירה ומשפחה.

במהלך הסדנא השנייה ניתן היה להבחין איך ההבדלים האישיים או הסיפורים האישיים יוצרים אצל המשתתפים מחרוזת של הבנות או דמיון. לעיתים לא ניתן היה להבחין בשונות כי יש חוויות אישיות אוניברסאליות, קווים מקבילים ודמיון, כגון: חוויות ילדות, הקשר למשפחת המוצא והקשיים האישיים איתם אנו מתמודדים. יחד עם זאת באו ליד ביטוי ההבדלים הנובעים מהשונות ומדרכי ההתמודדות השונות. הבדלים בהיבטים פרקטיים לעומת היבטים ריגשיים, בדגשים הסמנטיים השונים, במילים השונות. אך מתוך מה שהתרחש בקבוצות ניתן היה לראות את מידת השונות ודרכי ההתמודדות עם הסוגייה הלא פשוטה של שילוב שני התחומים הכה משמעותיים בקרב המשתתפים.
המשתתפים ניהנו מאד מהסמינר וייחסו את הצלחתו למרצות ולמנחות המצוינות של מרכז י.ה.ל*ם. כדי להשתתף בסמינר ויתרו המשתתפים על בילוי עם המשפחה בחופשת הקיץ ובחנוכה לטובת התפתחות אישית בתחום המקצועי, מתוך רצון כן והכרה בחשיבות הנושא בפתיחות, בהשתתפות פעילה.

מרכז י.ה.ל.*ם מפעיל מערך סדנאות והרצאות להורים ולמשפחה במגוון רחב של תכנים ונושאים תוך הבנת הצרכים המשפחתיים והאישיים. הקו המנחה הוא מציאת איזונים בתוך המשפחה.

המרכז מציע, ייעוץ וטיפול זוגי סדנאות העצמה אישית התמודדות עם מצבי לחץ, ומציאת האיזונים הנכונים בין קריירה ומשפחה. מטרתם לאפשר להורים לתפקד טוב יותר בסביבה הדינמית והתחרותית של היום. ההורה רוכש כלים ומיומנויות בנושאי הורות ,זוגיות ומציאת איזונים בין השניים

סדנא בנושא קריירה ומשפחה נפתחת בקרוב ותקנה כלים להתמודדות נכונה ומאוזנת בשילוב השניים

כתבה: אסנת וינר
מטפלת זוגית משפחתית מוסמכת
פסיכותרפיסטית
מאמנת אישית
מנחת קבוצות
מנהלת מרכז י.ה.ל*ם

תגובות