“אני מאמינה שאחרי 120 שנים שבהם קיימת הסתדרות המורים תעמוד בראשו אישה”

גילה קליין, יו”ר סיעת נחל – נציגות חדשה לעובדי הוראה, בראיון מיוחד וגלוי לפורטל השרון פוסט, לקראת יום האישה הבינלאומי. גילה פועלת בהתנדבות מזה שנים, מייצגת את מגוון השכבות החברתיות ללא משאבים כספיים. היא האישה הראשונה המתמודדת מול אתגר לא פשוט, במטרה לשבור את תקרת הזכוכית, לחדש את פני בית המורים ולהיות האישה הראשונה שתכהן בתפקיד מזכ”לית הסתדרות המורים – סקטור שרובו המכריע נשים. “ארגון המורים צריך לדאוג לרווחתם הכלכלית והתרבותית”.

מה שלומך גילה, איך את מרגישה בימים אלה?

"שלומי ברוך השם טוב, אני מתמלאת אנרגיות מכל הצלחה של הסיעה וחבריה ואינני מפחדת או יראה ממאבקים צודקים גם אם הם נראים ככאלו שבין דוד לגולית". 

מה שלוש האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני החברה הישראלית?

1. האתגר החברתי כלכלי המייצר פערים בלתי נסבלים בתוך החברה הישראלית , כאן יש למערכות החינוך תפקיד מרכזי לצמצום הפערים ועל כן אני פועלת בתחום זה.

2. האתגר הביטחוני המשתנה ללא הרף במרחב הקרוב ובמרחב המרוחק, לכך אוסיף את מעמדה הפוליטי המשתנה של ישראל באירופה וארה"ב לאור השינויים הדמוגרפיים.

3. האתגר האתי האוכל כל חלקה טובה בחברה הישראלית התמהיל המסוכן של "הון ושלטון" שחיתות ציבורית אשר פוגעת ביסודות השלטון הדמוקרטי.

איך את רואה את פעילותך במישור הערכי והפוליטי לאורך השנים בהן את מכהנת כנציגת ציבור?

"אני מכהנת כנציגת ציבור מאז היותי נערה ותלמידה, אח"כ פעילה בוועד בית ספרי ומכאן לנציגת מורים לגיטימית בהסתדרות המורים.
נקודת המבט שלי תמיד הייתה להיכנס לנעלי המורה ולייצג אותו ואת בעיותיו אל מול גופים שלטוניים, זאת כשאני מכניסה אלמנטים מקצועיים, יושרה, הגינות ומאבק בלתי מתפשר על הצדק.
איני רואה צורך להכניס מפלגות פוליטיות לתוך הארגון, הארגון אמור לייצג עובדי הוראה להיות להם קודם כל גב ולב ואף לדאוג לרווחתם הכלכלית והתרבותית.
למעשה את פעילותי אני עושה בהתנדבות כפי שעשיתי בבית הדין לעבודה, כחברת הנהלה ב אייס"ף הדואג לקדם סטודנטים מוכשרים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. גולת הכותרת הציבורית שלי היא הקמת סיעת נחל נציגות חדשה לעובדי הוראה – סיעה שלישית בגודלה בתוך הסתדרות המורים , סיעה המשמשת כאופוזיציה לבית , סיעה ללא תקציב ומשאבים המייצגת את כל המגזרים- דתיים, חילונים, יהודים וערבים. צעירים, גימלאים מנהלים וגננות". 

את אישה חזקה ואמיצה. למיטב זיכרוני, לא הייתה אישה שהעזה לפנייך לעמוד איתנה, ללא משאבים כלכליים וללא סיוע משפטי כנדרש במצבים כאלה, מול מזכ"ל מכהן, מקושר ומוצף במשאבים מכל סוג אפשרי, שלא בוחל בהעלבות אישיות כנגדך. את נחשבת אישה פורצת דרך, ששואפת להביא את הדמוקרטיה לבית הסתדרות המורים ופועלת נמרצות בנושא זכויות מורים בכל הארץ.  מאיפה את שואבת את הכוח וההתמדה?

ראשית, מהאמונה האידיאולוגית בדרכי ובדרך חברי לסיעת נחל הרוצים ויכולים לקבל הנהגה אחרת בהסתדרות המורים. מהחיבור, האהבה והאהדה שאני מקבלת כל יום מחברי נחל ומכל עובדי ההוראה בארץ ללא שיוך מפלגתי מגזרי או מגדרי. ממשפחתי המורחבת והמצומצמת התומכת בי ובדרך ללא סייג. מהאמונה שאם אנחנו לא נעשה זאת ונוציא את עובדי ההוראה ממקום של ייאוש ואפטיות אף אחד לא יתייצב למשימה.

תארי לי סדר יום בחייך.

"הבוקר מתחיל ב- 6 (לעיתים קרובות גם קודם לכן), ארוחת בוקר קלה עם בן הזוג היקר המשמש כמנהל אגף החינוך בעיריית אשדוד.
אני מחלקת את עבודתי כמורה פעילה בתיכון הותיק מקיף א’ לתעופה וחלל לבין רכזת ועדים במשכן לאמנויות הבמה בעיר.
בזמן שנותר, פוגשת את עובדי ההוראה בכנסים מקצועיים ,תרבותיים בכל רחבי הארץ, פוגשת פרחי הוראה במכללות ומקנה להם זכויות ומרכיבי שכר שעל פי רוב מורה חדש לא יכיר בכוחות עצמו. בחודש האחרון פגשתי מאות מורים בזיכרון יעקב, באר שבע, הרצליה, אשדוד, בת ים, במגזר הערבי ובמגזר הבדואי.
"עם שובי בערב, המשרד האישי הנמצא בביתי נכנס לפעולה באמצעות אמצעי תקשורת העומדים לרשותי- מענה למיילים, פייסבוק, קבוצת וואטסאפ, קבלת חברים וחברים חדשים. טיפול בבעיות ארגוניות משפטיות וכלכליות, יזום כנסים וסופי שבוע.
"בימים אלו מנהלת מאבק על "שקיפות ושיוון באיגוד המקצועי" שהגיע לבית הדין של הארגון שם נחלנו הישג גדול שכן לראשונה הוכרה זכאות הסיעה לקבלת מאגר מיגע שעד כה עומד רק לרשות סיעת הקואליציה בהסתדרות המורים. וכשאני הולכת סוף סוף לנוח, הגוף נח אך המוח אינו חדל בעבודתו"

חידושים: איזה חידושים את שואפת להביא להסתדרות המורים?

"החידוש המרכזי יהיה שסוף סוף אני מאמינה שאחרי 120 שנים שבהם קיימת הסתדרות המורים תעמוד בראשו אישה, לא משום שהיא אישה באיגוד שרוב מוחלט של חבריו הן מורות אלא משום שהיא ראויה ומוכנה. שהסתדרות המורים כמו שקרה בשנים האחרונות בהסתדרות הכללית, תחזור להיות קודם כל איגוד מקצועי אשר ייצג את חבריו, החלק הפרופסיונאלי יקבל משנה תוקף ודומיננטיות, אח"כ ייתן שירותים תרבותיים ורווחתיים. הסניף המקומי יהווה מרכז העשייה אך יצטרך לעבור רפורמה ארגונית בכל הקשור למקצועיות, יעילות ושקיפות. הארגון כולו ייצא מהתקופה העותומאנית ויפסיק להיות אגודה עותומאנית כך יהיה שקוף לחבריו ומבוקר ע"י מבקר המדינה, כיום לא ניתן לבקר את הסתדרות המורים והיא מסתתרת תחת מקלט משפטי זה. לאיגוד כוח כלכלי גדול אך זה אינו בהכרח מגיע לכל חבריו גם כאן תהיה רפורמה כלכלית חברתית". 

מה את מאחלת לעצמך?

"אני מאחלת לעצמי בריאות ועוצמה נפשית כדי לעמוד בכל האתגרים הנוכחים ובמאבקים העכשויוים ואלו שעוד מצפים לי ולחבריי ולכל חברי הסתדרות המורים עד אשר נגשים את החזון ונהפוך אותו למציאות". 

מה את מאחלת לציבור עובדי ההוראה בישראל?

"לכל עובדי ההוראה אני מאחלת שיהיה להם ארגון אחד, כזה המחובר לשטח, מקשיב ומייצג אותם ואינו "סוחר" בעתידם ובמעמדם, אני מאחלת להם שימצאו את הכוח הפשוט לקום ממקום של תסכול ואכזבה לעשייה. כדי שכל זה יקרה נדרשת אקטיביות מכולם, הצטרפות למאבק וביום הבוחר לא רק לממש את זכות ההצבעה אלא אף מעבר לזה". 

תגובות