דו קיום בעזרת הרובוטיקה בכפר הירוק

במועדון הרובוטיקה של תלמידי הכפר הירוק מפתחים פרוייקט דו-קיום וסובלנות דרך טכנולוגיה. תלמידים ערבים מנצרת ובית ספר דתי בגדרה חולקים יחד 24 שעות הפרוייקט חלק מתחרות עולמית של תרומה לקהילה. שכבות ח’ וט’ העפילו לפני שבועיים לתחרות הארצית בפרויקט רובוטים . בוגרי המועדון משתלבים ביחידות המובחרות בצה”ל ומלווים על ידי צהל החל מכיתה י”א.

הם קוראים לעצמם קבוצת GreenBlitz 4590 היא קבוצת FRC שהוקמה ע"י הכפר בשנת 2013
.
כיום הקבוצה מונה כ60 תלמידי כיתות י-יב המשתתפים בFRC. בקבוצה 8 צוותים: בנייה, מערכות, תוכנה, שרטוט, מדיה, אסטרטגיה, צרמן וסטרט אפ. הקבוצה הקימה 6 קבוצות FLL הפועלות במתחם, תוכנית הFLL מונה גם היא כ60 תלמידים מכיתות ח וט.
בקבוצה פועלים כיום 6 מנטורים – עידו יפה, יהודה אור, ריקי יפה, שניר גרין, סער ליטמנוביץ ואני(עומר קליצקי),

על ההישגים של הקבוצה – בשנתנו הראשונה זכינו בפרס הRookie High Seed הניתן לקבוצה שנה ראשונה המגיעה למקום הגבוה ביותר, בנוסף הגענו למקום שלישי ארצי בשנה זו.
בשנת 2014 זכינו בפרס הImagery Award והגענו למקום חמישי ארצי.
קבוצות הFLL הגיעו גם הן להישגים נאים השנה, יש לנו שלוש קבוצות שהעפילו לתחרות הארצית וזכו בפרס מקום ראשון אליפות, פרס מקום שני אליפות ומקום ראשון ביצועי רובוט, פרס עבודת הצוות, פרס התכנון המכני ופרס האסטרטגיה והחדשנות.

חלק ניכר מפעילותה של הקבוצה עושה היא פעילות התנדבותית והיא מתמקדת בהפצת הטכנולוגיה לכמה שיותר אנשים. יש לנו השנה מספר פרוייקטים:
ראשית אנו מסייעים בהקמה של 3 קבוצות FRC משכונת יוספטל בפתח תקווה, בלוד ומנתניה, בנוסף אני אישית מסייע לקבוצה מתחילה בנתניה.

אנו מתנדבים עם רובוטי לגו בבתי חולים(ביה"ח דנה לילדים), בגני ילדים, במשפחתונים בכפר, בבית ספר און(ילדים עם מוגבלויות) ועוד.
בנוסף לזה אחד מפרוייקטי הדגל שלנו הוא סמינר הסובלנות דרך טכנולוגיה, אירוע הפתיחה והסמינר הראשון שלנו התקיים ב29-30.1 וכלל ילדים ערבים מנצרת וילדים מהכפר, ביחד הפ עברו יומיים של הכשרות לגבי רובטיקה ועבדו יחד על מנת ליצור רובוטים מלגו.

בשלושת סופי השבועות האחרונים הגיעו לכפר הירוק קבוצות של כ40 תלמידים אורחים חלקם מבתי ספר ערבים, בתי ספר דתיים, ובתי ספר חילונים. הם באו לבלות יחד בסמינר בן יומיים שהתקיים במועדון הרובוטיקה. המועדון הנמצא מתחת לאולם הספורט, הוא כמו בונקר המנותק מהעולם. אך ברגע שהילדים נכנסים בהתלהבות ומשליכים את התרמילים, הוא הופך לכור היתוך של חברות מיוחדת במינה. ילדים שחששו לפגוש זה את זה, ערבים ויהודים דתיים, שהפכו עד מהרה לחברים.

פגשנו שם את איתי אלגרבלי מבית הספר הדתי יד בנימין בגדרה, שמעולם לא חשב שיפגוש נער ערבי, כי הוא פחד מהם. אבל מומה מחש, בן 10, תלמיד בית ספר ביר אלאמיר הערבי מנצרת, הוא נער חייכן ועדין ועד מהרה נוצר הקליק. מומה שחי באזור מנותק ליד נצרת מעולם לא פגש ילד יהודי. הוא דובר מילה בעברית. כשנשאל למה בא, נעזר במורתו תרגמה לנו את דבריו:"אני אוהב לפרק ולהרכיב דברים. לנו בבית הספר אין קבוצת רובוטיקה וזה מרגש ומשמח אותי שהוזמנתי". ומה אמרו ההורים? הרי מעולם לא עזב את הבית ויצא לתל אביב לבדו? "ההורים מבסוטים ושואלים מה זה הרובוטיקה הזה, וגם אני מבסוט". וכשהשניים נפגשו במועדון, מיד נוצר הקליק.
מה שקרב ביניהם היו הרובוטים הקטנים שבאו לבנות, במסגרת פרוייקט קירוב לבבות דרך הרובוטיקה, שיזם וארגן בוגר קבוצת הרובוטיקה אלכסנדר לבונטין מכיתה י"ב בתיכון הכפר הירוק. אלכסנדר הוא חבר בקבוצת הרובוטיקה המכונה גריןבליץ #4590 , שהיא חלק מפרויקט תחרותי עולמית של הארגון FIRST.

ארגון שהומצא על ידי דין קיימן, יזם ויועץ בעולם המדע והטכנולוגיה. תשוקתו ונחישותו לעזור לאנשים צעירים לגלות את ההתרגשות והתגמול של עולם זה, הם אבני היסוד של FIRST

( For Inspiration and Recognition of Science and Technology). האירגון מעודד צעירים להיות מנהיגי המחר, באמצעות תכניות חדשניות המעניקות השראה למדע, הנדסה, טכנולוגיה; תכניות המשלבות התרגשות, יצירתיות ומטפחות כישורי חיים ביניהם: בטחון עצמי, מנהיגות וערכים לשיתוף פעולה ומעורבות בקהילה.

אלכסנדר: " מטרתנו להפגיש בין אוכלוסיות נוער שונות ולעודד את התלמידים הערבים להקים אצלם קבוצת רובוטיקה, בעזרתנו, חברי הקבוצה של הכפר הירוק. למה ערבים ויהודים? כי אני מתגורר ביפו ומאמין בדו קיום. בשכונה המעורבת שלי אנחנו חיים בדו קיום מופתי. גם בתקופות הקשות של מלחמות, בשכונה שלי תמיד יש שקט, תמיד נחמדים אחד אל השני. אז מדוע שזה לא יעבוד גם במקומות אחרים? כל מה שצריך זה להפגיש אוכלוסיות. התארגנו כמה תלמידים להיות מאמנים, אנחנו נשארים איתם ביום ובלילה, ובמשך יומיים חוייתיים בטירוף אנחנו בונים יחד רובוטים, מתגבשים, לומדים, מתחרים וכמובן שבעיקר נהנים. במקביל אנחנו מכשירים את הילדים ברובוטיקה כדי שיוכלו לפתוח בעזרתנו קבוצות רובוטיקה משלהם בבית ספרם.

תגובות