על קופים ודעות קדומות

“שור עם קרניים ארוכות, גם אם לא יינגח, תמיד יואשם בנגיחה” (פתגם מלזי).

יש משהו מאוד חסכוני בדעה קדומה. משפט אחד יכול להציג את כלל התייחסותו של אדם לפרט או לקבוצה כלשהם, להתנהגויות מסויימות, לרעיונות שונים ועוד. משפט אחד המבטא דעה, או עמדה קדומה מעביר מסרים מרובים אודות המחשבות והרגשות של אומרו, כלפי הנאמר ומשליך על התנהגותו.

דעה קדומה, או סטיגמה נוטות, בדרך כלל, להכיל מסר שלילי, אך לא תמיד. לכולנו יש באמתחתנו דעות ועמדות כאלו ואחרות, עמן אנחנו מסתובבים בעולם ומולן בוחנים את מציאות חיינו.

האם עלינו לשאוף להכחיד את הדעות הקדומות שיש לנו? יהיו שיאמרו שכן. אני, כהרגלי, אומרת: בואו נתבונן עליהן. אין שום תוצר מחשבתי, או רגשי שלנו, שאין לו משמעות. כאשר אני מבררת לעצמי לשם מה אני מחזיקה בדעה מסויימת ובאיזה אופן היא משרתת אותי, לא פעם אני מגלה שהפסדי מההיצמדות אליה, גדול משכרי.

דעות קדומות וסטיגמות הן סוג של סכמות קוגניטיביות, המכילות בתוכן הרבה אינפורמציה, עליה אנחנו מתבססים בסיטואציות חיים שונות ובעזרתה מקבלים החלטות כיצד לנהוג בהן.

הן נחוצות לנו לצורך חיסכון של זמן ואנרגיה בתהליכי מחשבה ועיבוד נתונים ובמקרים רבים, הן אכן מועילות. הדעה הקדומה ‘שולחת’ אותנו ישר אל המסקנה הסופית וזו, מגדירה עבורנו איך ‘נכון’ להגיב במצב זה או אחר.

היתרון שבחיסכון הופך לחיסרון, כאשר אותן דעות קדומות, או סטיגמות מקבעות אותנו לזווית הסתכלות אחת ויחידה על מצבים, או על אנשים, שאינה בהכרח היחידה והטובה, או הנכונה ביותר.

כאשר מדובר על יחסים, אנחנו יכולים לפספס לא מעט, אם מראש נתייג אנשים ומצבים שאנו פוגשים סביבנו וניצמד לעמדות הראשוניות שקבענו לעצמנו, ללא גמישות לראות ואולי אף לקבל, אופציות נוספות.

איך נוצרות דעות קדומות?

קבוצת מדענים הציבה חמישה קופים בכלוב. במרכז הכלוב הציבו סולם ועליו ערימת בננות.
כאשר קוף מסוים עלה על הסולם כדי לקחת לו בננה, המדענים שפכו מים קרים על הקופים שנשארו על הקרקע.

לאחר כמה זמן, כל אימת שקוף כלשהו ניסה לעלות על הסולם, היו שאר הקופים אוחזים בו ומונעים באלימות את עלייתו. במשך הזמן הפסיקו הקופים לעלות על הסולם למרות הפיתוי של הבננות.

בשלב זה החליפו המדענים את אחד הקופים והדבר הראשון שהוא ניסה לעשות היה לעלות על הסולם. עלייתו נמנעה בנחרצות ובמהירות על ידי שאר הקופים אשר היכו אותו. לאחר מספר ניסיונות כואבים הפסיק הקוף החדש לנסות לעלות על הסולם.

המדענים החליפו קוף ותיק נוסף והקוף החדש שנכנס, ניסה כקודמו לעלות על הסולם. הפעם, הקוף הראשון השתתף בהכאת המטפס בהתלהבות רבה.

החלפת הקוף השלישי חזרה על אותו ריטואל, ובהדרגה הוחלפו שני הקופים הנוספים עד שלבסוף לא נותר אף לא קוף אחד מהקבוצה המקורית.

המדענים נותרו עם חמישה קופים שלמרות שמעולם לא ספגו מקלחת מים קפואים המשיכו להכות בכל מי שניסה להגיע אל הבננות.
לוּ ניתן היה לשאול אותם למה הם מכים את כל מי שמנסה לעלות על הסולם, קרוב לוודאי שהתשובה היתה:

"לא יודע, ככה זה היה מעולם…" נשמע מוכר?

דעות קדומות וסטיגמות הן תוצרים חברתיים של פרטים, או קבוצות הרוצים לבדל את עצמם ובדרך-כלל, גם לרומם את עצמם. הן נוצרות כתוצאה מהקשרים בין תופעות, הקשרים שבמקרים רבים הם מקריים, או מעוותים, אך אנחנו מחילים את המקרה הפרטי על הכלל.
בגיל הילדות והנערות, יש נטייה טבעית לחקות את המודלים המשמעותיים כמו ההורים, המחנכים, המדריכים בתנועות הנוער ובחוגים, מאמני הספורט וכיו"ב, לאמץ את ההתייחסויות שלהם ולקבלן כאמיתות.

ילד צעיר אינו מצוייד במספיק כלים על-מנת לבחון את הסכמות הללו, המגיעות אליו ארוזות ומשכנעות.

יתרה מכך, אין לו כל סיבה לעשות זאת, מאחר והוא עדיין בשלב של אימוץ והפנמה של עמדות הגדולים. שלב הביקורת והבדיקה יבוא מאוחר יותר. לכן, לדמויות אלו יש אחריות גדולה וקריטית, בעיצוב אמתחת הדעות והעמדות שלו.

הדעות הקדומות שיש לנו מיוחסות לא פעם אלינו עצמנו ובמקרים רבים, שלא בצדק וללא תועלת ממשית. הן מורכבות ממחשבות ומרגשות ומנחות אותנו להתנהגות התואמת את המחשבות והרגשות שהן מעוררות. לא פעם, בראייה רחבה יותר של הסיטואציה, הן לגמרי לא משרתות אותנו לטובתנו.

האם כל אישה קרייריסטית היא…? האם כל גבר עדין למראה ורגיש הוא…? האם כל אדם דתי בטוח…?

כאשר יושבת לפני אישה הסופגת אלימות מצד בעלה (לאו דווקא אלימות פיזית), ללא שום אופק לשיקום היחסים ביניהם ומחזיקה בכוח בעמדה ש"בית לא מפרקים", או "אישה גרושה …", אין לי ספק, שאם לא נתבונן לעומק על מהותן של אמירות כאלו ועל הצורך להיצמד אליהן, לא יבוא מזור לחיי האישה.

דעות קדומות עלולות להוביל לאפלייה, לניכור, לאלימות, להימנעות ולעוד רעות חולות רבות בהקשר חברתי ואישי.

אדוארד מורו, עיתונאי אמריקני שהיה מחלוצי העיתונאות ברדיו ובטלוויזיה, אמר פעם כי "כל אדם הוא אסיר של ניסיון חייו. אף אחד אינו יכול להעלים דעות קדומות, אלא רק להכיר בהן".

ולמרות מה שאמר אלברט איינשטיין, כי "הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה", שווה לנסות.

דעות קדומות עלולות לכלוא אדם בכלא, שהמפתח לדלתו הוא הנכונות לבדוק את מידת האמת והתועלת בהחזקתן.
אם נאות לבדוק את הדעות הקדומות שלנו ואולי לוותר על חלקן (לפחות), ייתכן שנוכל ליצור חברה טובה יותר. אמן!

תמר צ’יש M.A. – פסיכותרפיסטית מוסמכת, בעלת קליניקה פרטית במרכז כפ"ס וברמת-אביב לטיפול וייעוץ אישי וזוגי מפגשי "טנדו" ייחודיים קצרי מועד לזוגות, הדרכה ממוקדת למטפלים ומחנכים בעבודה עם טכניקות הבעתיות בטיפול ובהוראה.

עובדת בגישה אינטגרטיבית עם דגש על פסיכותרפיה ממוקדת בגישה מערכתית-הוליסטית, הגישה האדלריאנית ושילוב מודלים הבעתיים;

מרצה במכללת רידמן; מנחת קבוצות מוסמכת; יועצת ומנחה בתחום המיני-חברתי (סדנאות, הרצאות וייעוץ אישי); מאמנת מוסמכת; דוברת שפת סימנים ישראלית.
בעלת ניסיון בייעוץ וטיפול רגשי-נפשי לחולי טרשת נפוצה ובני משפחותיהם.

טל’: 052-5054204, מייל: tamarachass@gmail.com

תגובות