47% מתושבי תל אביב והמרכז דיווחו כי נתקלו בקטטה בכביש לעומת 34% מתושבי השרון

ב-3 במאי 2017, נעצר אופנוען שעובד כשליח, בחשד לתקיפת נהג מונית מספר שעות קודם לכן. השליח, כבן 26, תקף נהג מונית כבן 65 על רקע סכסוך בכביש כאשר מהחקירה עולה בין היתר כי האופנוען גם ירק לעבר נהג המונית. אחרי שעצרו השניים ברמזור, תקף השליח באמצעות קסדה את נהג המונית, שבר את חלון הרכב והיכה בו. נהג המונית, שספג חבלות, הגיש תלונה במשטרה שבעקבותיה אותר השליח התוקף ובית המשפט האריך את מעצרו.

האלימות בחברה הישראלית מגיעה גם לכביש. מי מאתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? סקר חדש של עמותת “אור ירוק” באמצעות מכון המחקר “מאגר מוחות”, חושף כי כמעט אחד מכל שני נהגים (42%) טען כי נתקל בקטטה בין נהגים  בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

עוד נמצא בסקר, כי 99% ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם, 91% מהציבור השיבו כי ראו לפחות פעם אחת רכב שחותך רכבים או נצמד אליהם, 98% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות ו- 83% מהציבור השיבו כי ראו לפחות פעם אחת רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות.

 

כמו כן 97% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים ו- 87% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “האלימות בכביש היא תוצאה ישירה של היעדר משטרת התנועה ברחובות ובכבישים. כשחלק מהציבור לא רואה נוכחות משטרתית בכביש, ההרתעה נעלמת ואנשים מתנהגים בבריונות, בידיעה כי הסיכוי שיתפסו נמוך. משטרת התנועה סובלת ממחסור חמור במאות ניידות ומאות שוטרים ולכן ישנה חשיבות עליונה לנראות המשטרתית היומיומית בכביש כגורם שמונע עבירות תנועה ובריונות. חייבים לחזק את אגף התנועה באמצעות תוספת של 300 ניידות ומאות שוטרים כדי להחזיר את הביטחון למשתמשי הדרך”.

באזור תל אביב והמרכז הכי הרבה תושבים נתקלו בקטטות בכביש

  • 47% מתושבי תל אביב והמרכז טוענים כי הם נתקלו בקטטה בכביש
  • 43% מתושבי ירושלים טוענים כי הם נתקלו בקטטה בכביש
  • 41% מתושבי הדרום טוענים כי הם נתקלו בקטטה בכביש
  • 37% מתושבי הצפון טוענים כי הם נתקלו בקטטה בכביש
  • 34% מתושבי  השרון טוענים כי הם נתקלו בקטטה בכביש

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה.

מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.

מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר.

 

תגובות