כאבי גב – כל מה שכדאי לדעת

הגב שלנו מורכב מעמוד שדרה ומשרירים אשר תומכים בו. חוט השדרה, שהוא המקשר היחיד בין המוח לבין מערכת העצבים ההיקפית ובזכותו המוח יכול לשלוח פקודות אל אברי הגוף השונים – מוגן על ידי עמוד השדרה עצמו אולם כל פגיעה בעוד השדרה עלולה לסכן גם אותו.

עמוד השדרה בנוי מ-24 חוליות ומחולק לשלושה חלקים – חלק צווארי ובו 7 חוליות, חלק חזי ובו 12 חוליות וחלק מותני ובו 5 חוליות. החוליות מוקפות בשרירים, שהם אלה האחראיים על יכולת התנועה של הגב.   

כאבי גב – הגורמים השונים

כאבי גב הם כאבים שיכולים לנוע בין כאבים נסבלים שאפשר להמשיך לנהל איתם חיי שגרה רגילים, ובין כאבים חזקים מאוד המקרינים גם לצוואר ו/או לרגליים, יוצרים תחושת שריפה ולפעמים גם משביתים את היכולת להמשיך בשגרה. יש הרבה מאוד גורמים אפשריים לכאבי גב, וחשוב מאוד לאבחן אותם ולבחון מהן האפשרויות השונות לקבלת טיפול בכאבי גב. בין הגורמים לכאבים ניתן למנות:

  • חבלה – חבלה בגב יכולה לגרום נזק למבנים שונים בעמוד השדרה וכתוצאה מכך – לכאבים. חבלה יכולה להיגרם כתוצאה ממכה חזקה, מנפילה או מתאונה, ויכולה להיגרם כתוצאה מנשיאה ממושכת של משאות כבדים. במקרים כאלה יש הרבה פעמים פגיעה בעמוד השדרה, אשר גורמת לכאבים ועלולה גם לגרום לנזקים נוירולוגיים שונים כמו חוסר תחושה, חוסר יכולת להזיז את הרגליים ועוד. טיפול בכאבים בגב במקרים כאלה הוא בדרך כלל תרגילי פיזיותרפיה ייעודיים, מנוחה ושימוש במשככי כאבים.

 

  • מחלות – ישנן מחלות מסוימות היכולות לגרום לשברים בעמוד השדרה. המחלה הנפוצה ביותר שעלולה לגרום לכאבים כאלה היא אוסטאופורוזיס. מחלה זאת מתאפיינת בירידה חדה ברמת הסידן בגוף, ירידה המביאה להיחלשות של העצמות, ובגין כך לשברים שונים, ביניהם שברים בעמוד השדרה.  מחלות נוספות שעלולות לגרום לכאבי גב הן אוסטאוארטריטיס (דלקת פרקים ניוונית) או מחלות מולדות כמו עקמת, פגיעה בסגירה של עמוד השדרה, מחלות מפרקים ועוד. הטיפול במקרים אלה הוא בעצם כל טיפול אשר יכול לעצור את תופעות המחלה (אם יש כזה) או לפחות לעצור את המשך התפתחותן.

פגיעות בדיסק הבין חולייתי – בין כל שתי חוליות של עמוד השדרה נמצא דיסק – חומר סחוסי שמטרתו להקל על תנועת המפרקים שבין החוליות. כל תזוזה של דיסק מהמקום עלולה לגרום ללחץ על העצבים היושבים על חוט השדרה או כאלה היוצאים מעמוד השדרה, ולגרום לכאבים חזקים כמו גם לתופעות נוספות. המשך הפעלת הלחץ על הגב עלולה להביא למצב שנקרא פריצת דיסק – מצב בו הגרעין המצוי בדיסק פורץ החוצה. מצב זה מאופיין בכאבים חזקים ביותר, עד כדי חוסר יכולת לבצע תנועות מסוימות כמו למשל להתכופף כדי לקשור שרוך של נעל ועוד. טיפול במקרים של פריצת דיסק הוא בדרך כלל שילוב של מנוחה, תרגילי פיזיותרפיה מותאמים אישית, שימוש במשככי כאבים והרבה מאוד סבלנות. במקרים חמורים האורתופד בדרך כלל ימליץ על ניתוח, אשר במהלכו מסירים את הדיסק הפגוע.

ישנם גורמים נוספים לכאבי גב, ביניהם הרחבה של אבי העורקים ואפילו דלקת בלבלב. כאמור, הדבר החשוב ביותר לטיפול במצבים כאלה הוא אבחון נכון של הגורם לכאב, ולכן חשוב להיוועץ גם עם רופא משפחה, גם עם נוירולוג וגם עם אורתופד.

לקריאה נוספת אודות אבחון כאבי גב והטיפול המומלץ, כנסו לארגו פלוס – פיזיותרפיסט בתל אביב.  

 

תגובות