מהי תוכנית עסקית ומדוע היא כה חשובה לכל עסק?

תוכנית עסקית היא מסמך ניהולי בעל מטרה כפולה: מצד אחד, משמשת מנהלים, יזמים, בעלי עסקים ומשקיעים ככלי לתכנון העסק בטווח הקצר והארוך (בין אם פעילות עסקית קיימת או חדשה); במקביל, משמשת ככלי מרכזי לגיוס השקעה או מימון בנקאי.

תוכנית עסקית לרוב תכיל את המרכיבים הבאים:

  • תיאור החברה, המוצר או השירות וצוות המיזם;
  • בחינת הסביבה העסקית בה פועל/ יפעל המיזם ובכלל זאת סקר שוק הכולל ניתוח פתרונות קיימים ומתחרים, אפיון קהל היעד הפוטנציאלי והערכה כמותית של גודל השוק;
  • אסטרטגיה עסקית, הכוללת אפיון המודל העסקי והמבנה הארגוני, אסטרטגיית חדירה לשוק, אסטרטגיות שיווק ומכירה כולל תכנון תהליך המכירה וההפצה וקביעת אבני דרך להתפתחות העסקית;
  • תכנון פיננסי הכולל פירוט מבנה ההכנסות, ההוצאות, ההשקעות הנדרשות, דו”חות כספיים (רווח והפסד ותזרים מזומנים לשנים הבאות) וצפי החזר השקעה.

יתרונות התוכנית העסקית, כמו התוכן שלה, הינם מוחשיים קונקרטיים וניהוליים “רכים” במקביל: ראשית, תוכנית עסקית מאחדת את צוות המיזם והניהול סביב אותו סט של מטרות, יעדים, אסטרטגיה וטקטיקות ביצוע. אלה לרוב ינבעו מחשיבה משותפת איכותנית, שכחלק מהתהליך מציפה את החזקות והחולשות של המיזם ואת יתרונו התחרותי. שנית, תוכנית עסקית מסייעת בגיבוש יעדים כמותיים: יעדי התרחבות, מכירות והפצה, גיוס כח אדם, יעדים בשלבי הפיתוח, יעדי הוצאות, הכנסות ורווחים. הללו מאפשרים למיזם להתנהל “עם אצבע על הדופק” ולא רק לדעת להבחין בין הצלחה וכישלון אלא גם לכמת אותם.

תוכנית עסקית היא ייחודית וספציפית למיזם/ לעסק הנידון. תוכנית עסקית טובה עומדת על האתגרים והחזקות המאפיינים את המיזם המדובר וממנפת אותם לאסטרטגיה אטרקטיבית. לכן, גם בתחומים קרובים מאוד, עשוי להיות בעייתי להסתמך על תוכנית עסקית של עסק דומה.

בנוסף, כפי שצוין, תוכנית עסקית משמשת למטרות שונות ולכן תיבנה באופן מעט שונה בהתאם למטרותיה:

  • תוכנית עסקית לגיוס הון מיועדת לרוב למשקיעים פוטנציאליים מחוץ לחברה, תונע מיעדי הגיוס ותציג את המיזם בהתאם. מי שיקרא את התוכנית יהיו לרוב בנקים, משקיעים פרטיים (אנג’לים), קרנות הון סיכון או חממות פיתוח טכנולוגיות;
  • תוכנית עסקית לשינוי אסטרטגי או למען שיפור בתוצאות העסקיות (של פעילות עסקית קיימת) מיועדת בדרך כלל לגורמים בתוך החברה האמונים על ניהול וביצוע השינוי (בעלי מניות ומנהלים) ובהתאם תפרוט לגורמים את המרכיבים התפעוליים, יעדים כמותיים ויעדים פיננסיים על פי היחידות העסקיות הקטנות ביותר ותונע מהשאיפה להבנות מנגנון עסקי יעיל יותר.

חשוב להבין כי העולם העסקי והכלכלי אינם מדע שניתן לחזותו באופן מדויק כמו את מזג האוויר למשל. על כן, מקורות הידע המשמשים לבניית התוכנית העסקית מבוססים הן על נתוני שוק קיימים והן על הערכות ואומדנים – של עלויות, הכנסות, פוטנציאל השוק, ועוד. מכיוון שכך, עם התפתחות המיזם, שינויים בסביבה העסקית (טכנולוגיות חדשות, מתחרים חדשים, פלח שוק צומח או דועך, ועוד) ועמידה (או אי-עמידה) ביעדים, יש לעדכן את התוכנית העסקית, הן ברמה האסטרטגית והן ברמה האופרטיבית והפיננסית. למידע נוסף בנושא לחץ כאן.

 

תגובות