כיצד משפיעה תוכנית מחיר למשתכן על שוק הנדל”ן בשרון?

משרד האוצר דיווח לאחרונה על נתונים חשובים הנוגעים לשוק הנדל”ן בארץ. על פי הדיווח, תוצאה של נתונים שנאספו מכל הארץ, עולה כי קרוב ל-3000 דירות נמכרו בחודש מרץ. מצד אחד, יש הרואים בנתונים הללו עליה. מצד שני, יש הרואים בכך ירידה. להלן נעשה סדר בנתונים, נראה כיצד הדבר נוגע לפרויקט הארצי של מחיר למשתכן וכמובן – כיצד משפיעה התוכנית על שוק הנדל”ן בשרון, גם כעת וגם בראייה לשנים הבאות.  

pixabay

דירה חדשה במחיר אפשרי

בכמה מההגרלות האחרונות של תכנית מחיר למשתכן ניתן היה לראות נוכחות יפה של דירות בכל אזור השרון. בין השאר, מדובר למשל בקידום פרויקטים בנתניה למשל, אך גם  פרויקטים בשכונות ביישובים סמוכים. בכפר יונה, כדאי לדעת, יצאו לשוק במסגרת הפרויקט מגוון נכסים, במחירים שלא ניתן היה לראות כמותם מזה זמן רב. למשל, דירת שלושה חדרים בגודל ממוצע מתחילה במחירים הנושקים לכ-810000 ₪ בעוד שדירות גדולות יותר, מוצעות גם הן למכירה במחירים של פחות מ-1 מיליון ₪ (ל-4 חדרים). כמו כן, בפרויקט ישווקו דירות של 5 חדרים, שתספקנה מענה גם למשפחות גדולות הרואות את עתידן בשרון. מחירים כאלה מגלים ללא צל של ספק כי בשרון ניתן למצוא דירות חדשות במחיר אפשרי שדומה כי הוצנח מרמת המחירים של שנים רבות אחורה. אך עולה השאלה הנוספת – מהי השפעה התוכנית על שוק הדירות בשרון לעתיד לבוא? גם על כך יש לבכירי הנדל”ן תשובות.  

הרעיון – למתן את עליות המחירים

חשוב לשים את הקלפים על השולחן ולקבוע כי הרעיון שנקרא מחיר למשתכן לא נועד להשיג תוצאה נקודתית או קצרת טווח. הרעיון, שבוטא באופן ישיר ושאינו משתמע לשתי פנים על ידי בכירים במשרד האוצר, היה למתן את עליות המחירים בשלב הראשון ולאחר מכן – להביא גם לירידות מחירים משמעותיות. הדבר צריך להיעשות מבלי להביא לרתיחה במספר העסקאות מצד אחד אך גם מבלי שייווצר קיפאון. על פי חוות הדעת של אנשי נדל”ן הפועלים מזה שנים בשרון, ניתן לראות כי בדומה למגמה הרצויה, נרשמה הצלחה בעליות המחירים ובחלק מאזורי השרון אפילו נרשמה ירידת מחרים קלה. תנופת הבניה בשרון ניכרת ולא רק בשכונות החדשות של נתניה אלא גם בשכונה שרונה שבכפר יונה וכן בכפר סבא ובערים נוספות.

ההשפעה המצטברת תיתן את אותותיה

הנתונים שאותם מצאנו, מראים כי בקנה מידה ארצי וגם באזור השרון נסגרו עסקאות מכירה בסוף הרבעון הראשון של 2018 בהיקף גדול יותר ביחס לחודש שלפני כן. מספר העסקאות כולל גם את דירות מחיר למשתכן וגם את הדירות שנמכרו שלא במסגרת הפרויקט. לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מדובר בירידה מסוימת במכירות, כאשר אפשר לומר שיש בכך קליעה מסוימת למטרה. תוכנית מחיר למשתכן נועדה בסופו של דבר להביא לנקודת איזון נכונה יותר בין מוכרים לבין קונים, תוך יצירת שליטה טובה יותר ברמות המחירים. אנשי הנדל”ן הפועלים בשרון מסכימים כי השפעת התוכנית המצטברת עוד תיתן את אותותיה בצורה יותר ברורה לקראת סוף 2018 ותחילת 2019.

תוכנית מחיר למשכן הצליחה לא רק לייצר יציבות ברמת המחירים של הנדל”ן בשרון אלא גם הצליחה למשוך לאזור תנופת פיתוח. זה ניכר גם בערי השרון הגדולות וגם בערים הסמוכות. לא רק כפר סבא ורעננה בתמונה לצד נתניה אלא גם כפר יונה. בטווח הארוך יותר, הצפי הוא שמירה על יציבות מחירים ואף ירידות מחירים קלות, אך לא ברמות כאלה שיעלו את מפלס אי הוודאות.

 

 

תגובות