תושבי השכונה הירוקה זועמים -: שדרת ברושים היסטורית בת 100 שנים מועמדת לכריתה לטובת נדל”ן”

תושבי השכונה זועמים על הכוונה לכריתת עצים עתיקי יומין בשדרה: “אנו נלחמים למען הנוף הירוק, למען סמלי העיר, למען ההיסטוריה והמורשת שהותירו לנו האבות המייסדים. אנו עדים לרצף אירועים שאינו מתקבל על הדעת שסופו יהיה כריתה של שדרת עצים בני מאה שנים בימים הקרובים”.  

טלי להב, חברת ועד השכונה הירוקה ומתכננת נוף במקצועה ופנחס כהנא כלכלן ומתכנן ערים, יו”ר משמר האילנות של כפר סבא, הגישו עררים והצליחו להקפיא את אישור הכריתה לכמה ימים. כעת העצים ממתינים לגזר דין פקיד היערות.

לא נתפס שטעות נגררת עשויה לגרום לכריתה של שדרה היסטורית זו – כל מי שעניו בראשו יכול לראות את שדרת הברושים ולא ניתן להתעלם ממנה – זה הזמן לפעול ולמחות – הצילו את שדרות הברושים של גן מנשה. אנחנו לא רוצים לספר לילדינו שפה היתה פעם שדרת ברושים יפה והיסטורית שהורידו אותה כדי להגדיל את שטח הגינה של 2 דירות גן”. 

בפנייתם לצביקה צרפתי, ראש העירייה, מציינים התושבים “אנו מבקשים פגישה דחופה איתך ועם מר איתי צחר, כדי לדון בכריתת הברושים הצפויה בשכונה. בשבוע שעבר, נדהמנו לגלות כי עומדים לכרות 7 ברושים מהשדרה ההיסטורית והיפיפייה שבין גן מנשה במזרח, לגן המשחקים המרכזי של שכונת 80.  “אנו מבינים שיש לחברה הקבלנית את כל האישורים הנדרשים וכי ברושים אלו, למרות מעמדם ההסטורי ולמרות שעל פי כל הרישומים היו אמורים להיות לשימור – לא מופיעים בתב”ע כעצים לשימור. מחדל, שאין לנו מושג איך נגרם ועל ידי מי. “מר צרפתי, מעטות פינות החמד שעוד נותרו בעיר כפר סבא. גן מנשה ושדרות הברושים הסמוכות הם פיסת היסטוריה ויופי שלא ניתן לשחזור והמשך ההזנחה של הפארק ופעולות הכריתה המתוכננות של השדרה, שתקטע את הרצף והחיבור של גן מנשה לשכונה החדשה (רצף שהעירייה הקפידה לשמר בשנים האחרונות ולשלב בתכנון של השכונה!) יהוו בכייה לדורות. “התושבים כועסים ואיתם ועד השכונה. טלי להב, חברת הועד, הגישה ערר לקק”ל ועצרה זמנית את הכריתה וכעת מתארגנים תושבים נוספים להגשת עתירה. “אנו מבינים שמקור העניין בטעות שנעשתה לפני שנים, טעות שבגינה לא נרשמו עצים אלו לשימור למרות המלצת קק”ל, טעות שאיפשרה את המכירה של השטח ללא התחשבות בגורל השדרה והמשך שימורה. אך בניגוד ליער אוסישקין, שגם העלמותו הצפויה מהנוף הכפר סבאי מעורר עצב רב ואנו מעריכים את מאמצי העירייה לתקן עוול זה, במקרה זה – לא ניתן לומר שהכריתה הכרחית לשיפור איכות החיים של תושבי העיר. היא מטיבה רק עם הקבלן שבונה עוד בניין על הברושים ההיסטורייםאנא – אל תאפשר לטעות רישום לשנות את הנוף הייחודי וההסטורי של העיר – אנו לא רוצים להסתכל בתמונות בערגה אלא לתת לילדינו הנאה וחיבור לעבר המפואר של העיר”. 

גן מנשה ההיסטורי הוקם לפני עשרות שנים. הגן תוכנן ע”י אדריכל הנוף זוכה פרס ישראל ליפא יהלום. שדרות הברושים העתיקים הן מסמלי השכונה, כמו גם הגן הבוטני. בתערוכה במוזיאון כפר סבא הוצגו תמונות המספרות סיפור הגן וכשהוצגה התערוכה לראשונה הוצבה שדרת ברושים בכניסה למוזיאון כסמל האייקוני של הגן.

בתמונת ההדמיה ששימשה לשיווק השכונה הירוקה נראות שדרות ברושים אחדות לאורך ולרוחב השכונה. רובן נכרתו או הדללו כתוצאה מהזנחה וכן מפגעי עבודות פיתוח שבוצעו לאורך השנים.

תמונה משנת 2014. שדרת הברושים

נותרו 2 שדרות : האחת בצמוד לגן הבוטני מצפון לדרום- והיא מוגנת לשימור (תב”ע כס/80/1/ב/1), והשניה ממזרח למערב בשביל שבין אנגל 33 לאנגל 35 – היא נקודת המחלוקת בימים אלה. לתושבי השכונה אמורה להישאר שדרת ברושים רחבה ויפה המובילה מרחוב אנגל (מכיוון הגן הבוטני) מערבה לשצ”פ המרכזי בטבורה של השכונה.

דיריי הפרויקט  קיבלו הבטחות אינסוף כי שדרת עצים אלו הינם עצים המיועדים לשימור, תושבים אלו רכשו את הדירות על בסיס הבטחות אלו, חלקם בחרו בצד עם נוף הברושים.

גורמים מקצועיים שונים הזהירו מנזקי הבניה וקראו לטפל, להשקות ולטפח. בניגוד לכך, ובאותו זמן שדרת העצים השמורים הציבורית נעלמה מתכניות השימור ומהתב”ע. “רשלנות, הזנחה וחוסר טיפול לאורך שנים, חוסר תיאום, אינטרסים נדל”ניים וחוסר תום לב הביאו להחלטה תמוהה לאישור כריתה של  פיסת ההיסטוריה הזו”. 

ב-11.04.2016  פקיד היערות הארצי מר חגי שניר דורש מסמנכ”ל עיריית כפ”ס איתי צחר לפעול לשימור שדרת הברושים המערבית במתחם גן מנשה והשכונה הירוקה, ובכך למעשה מאשר וקובע שהשדרה הנדונה מיועדת לשימור! “מה יותר ברור מפקיד היערות הראשי שמודיע שהשדרה המערבית היא שדרה לשימור? פקיד היערות הראשי הוא סמכות גבוהה יותר מפקיד היערות האיזורי שהתרשל בתפקידו וטען שאין עצים מוגנים בחלקה 134.

ב-2016 העירייה מבצעת בשדרה המערבית (הנדונה) עבודות שימור, כריתה של עצים יבשים, נטיעה של ברושים צעירים חדשים, התקנת מערכת השקיה והצבת גדר לשמירה על הברושים בזמן עבודות הפיתוח. היזם מכר שיווק את 4 הבניינים מצפון לשדרת הברושים המערבית תוך העברת המסר שנוף בניין אנגל 35 פונה לשדרת הברושים וליתר הדיירים בפרויקט. “כיום, כשאותו יזם משווק את הבניינים שמדרום לשדרת הברושים המערבית, הוא מעדכן את הרוכשים הפוטנציאליים ש-7 ברושים מהשדרה ייכרתו כי הם בתוך שטח המגרש ומפריעים לגדר קו המגרש. היזם טוען שלא ידע על השימור שביקש היערן הראשי. “עבודות הפיתוח והקמת חניון תת קרקעי לצד שדרת הברושים יהרסו את יתר הברושים בשדרה. גם תוואי השדרה שונה ובמקום שדרה ישרה ורחבה נקבל שביל מתפתל סביב הבניין. כיצד ייתכן שהפקיעו שטח ציבורי עם עצים עתיקים לשימור ונתנו אותו ליזם?

כך נראית השדרה כיום.

 

מהעירייה נמסר בתגובה :"ראשית יש לציין כי מדובר בשטח פרטי אשר על פי תכנית בניין עיר שאושרה לפני שנים רבות מיועד לבנייה. עיריית כפר סבא התנגדה מזה מספר שנים לכריתת העצים והשקיעה מאמצים רבים על מנת למנוע את הכריתה. ואף הוגשה כנגדה תביעה בגין אי מתן היתר בנייה שהצריך כריתה של חלק מהעצים. על רקע זה נאלצת העירייה להתיר את הבנייה במקום, זאת כאמור על פי תכנית שאושרה לפני למעלה מעשר שנים. עוד יצוין כי כריתת העצים אושרה ע"י פקיד היערות, שהינו הסמכות המקצועית לאישור כריתת עצים במדינת ישראל. יש להדגיש כי הקבלן יחויב לשלם סכום ניכר כפיצוי תמורת העצים כמתחייב בחוק ובסכום שיתקבל תבצע העירייה נטיעה של עצים חדשים". 

 

תגובות