כפר סבא בנתיב המהיר: מהפכת התחבורה בכפר סבא ושדרוג חסר תקדים למרכז העיר כל זאת, במסגרת פרויקט ‘מהיר לעיר’

כפר סבא בנתיב המהיר: מהפכת התחבורה בכפר סבא ושדרוג חסר תקדים למרכז העיר כל זאת, במסגרת פרויקט ‘מהיר לעיר’ שמטרתו ליצור רשת של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב, ולהוביל לתחבורה בת קיימא.

 

בשורה לתושבים ולבעלי העסקים בכפר סבא! השקעה חסרת תקדים של למעלה מ-200 מיליון ₪ בחידוש רחוב ויצמן- ריצוף, ריהוט רחוב, גינון וחידוש כלל מרכיבי חזות הרחוב.

במסגרת הפרויקט הלאומי ‘מהיר לעיר’, מתוכננים בכפר סבא כ-9 ק”מ של צירי העדפה לתחבורה הציבורית. את הפרויקט מובילים משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ועיריית כפר סבא.

‘מהיר לעיר’ הוא פרויקט ליצירת רשת של נתיבי תחבורה ציבורית במטרופולין ת”א, אותו מקדם משרד התחבורה בהובלת חברת נתיבי איילון. מדובר בפרויקט בעל חשיבות תחבורתית עצומה, שמטרתו לתת לתושבים אלטרנטיבה איכותית לרכב הפרטי, על מנת להקל על הפקקים בעיר. 17 רשויות מקומיות השכילו להשתתף בפרויקט חשוב זה, המייצר רשת נתיבי תחבורה ציבורית בכל מטרופולין תל אביב.

תכנון הפרויקט מתקדם בימים אלו, ובקרוב יחל הביצוע בכפר סבא. במסגרת ‘מהיר לעיר’, מתוכננים בכפר סבא כ-9 ק”מ של צירי העדפה לתחבורה הציבורית. תוואי נתיבי התחבורה הציבורית הוא מצומת רעננה דרך רחוב טשרניחובסקי, רחוב ויצמן לכל אורכו עד לקניון G במזרח.

במרבית רחוב ויצמן, יוגדרו נתיבי תחבורה ציבורית בנתיבים השמאליים, וברחוב טשרניחובסקי הנת”צ יסומן בנתיב הימני לכיוון מזרח, ובנתיב השמאלי לכיוון מערב. הבחירה בנתיב הסימון נעשתה בכל מקום בהתאם לתוואי הרחוב ולצורך הגברת מהירות התחבורה הציבורית ומניעת עיכובים כתוצאה מפניות והשתלבות רכבים חונים בצד הימני של הדרך. לשם ביצוע הנת”צ, יתווספו חניות נוספות, במקום החניות שיבוטלו על התוואי, במוקדים בעיר לאורך הנתיבים ובצירים מקבילים (רוטשילד, תל חי, המייסדים, הבנים, הכלנית, החי”ל, חניון מגרש הספורט בי”ס ערן, חניון ביה”ס יצחק שדה, חניון רח’ התוכנה).

שדרוג רחוב ויצמן: מלבד הסבת נתיבים לנתיבי תחבורה ציבורית, יחודש למעשה כל רחוב ויצמן ובכלל זה סלילת שבילי אופניים, חידוש כלל המדרכות, תוספת ריהוט רחוב, תאורת הרחוב ויצירת זהות אדריכלית אחידה, ייחודית ואטרקטיבית לרחובות. בדרך זו יחזור הרחוב להוות עוגן למסחר ובילוי לרווחת הסוחרים והתושבים כאחד.

במסגרת הפרויקט יסללו שבילי אופניים, בין היתר, מסלול אופניים ייסלל ברחוב ויצמן, בדרך השרון, טשרניחובסקי, בהתאם לרוחב ומגבלות הרחוב. שביל אופניים ברוחב 2.5 מטר יסלל לצדו הדרומי של ציר וייצמן. שביל האופניים יתחבר לשביל שמגיע מרעננה, יסלל לאורך רחוב ויצמן ודרך השרון. המקטע בין שביל האופנים לכביש הורחב וישמש כאזור למיקום עמודי תאורה ונטיעת עצים חדשים. הקמת מסלולי אופניים המופרדים מהכביש לבטיחות הרוכבים, לרבות שילוב אופטימאלי עם התחבורה הציבורית, יגבירו את השימוש באופניים ויהפכו אותו לכלי תחבורה עצמאי-עירוני.

לצורך צמצום אי הנוחות במהלך תקופת ביצוע העבודות, מתוכננות העבודות בפרויקט תחת עיקרון מנחה של שמירה מלאה על נגישות למתחמי מגורים ועסקים. במסגרת העבודות יהיו הסדרי תנועה אשר יפגעו בנוחות הציבור באופן זמני אך לא מתוכננות חסימות מלאות של כבישים, והנגישות להולכי רגל תישמר לכל אורך הפרויקט. התכנון יבוצע בקפדנות כדי להבטיח את צורכיהם של העסקים באזור, לרבות נגישות מבקרים לחנויות, ונגישות לרכבים מסחריים לשם פריקה וטעינה.

העבודות, אשר יחלו לקראת סוף 2018, תבוצענה ב-3 מקטעים בדירוג, ממזרח למערב. העבודות יחלו בקטע המזרחי של רחוב וייצמן בקטע שבין צומת 55/40 ועד לרחוב העמק. במהלך 2019 יחלו העבודות במרכז וייצמן לכיוון מערב. משך הביצוע הכולל לאורך הציר צפוי להימשך כ-3 שנים, כאשר בשלבים שונים של העבודות יתמקד הביצוע בחלקים שונים של חתך הרחוב בהתאם לתוואי העירוני הנתון. דבר זה יאפשר במשך רוב תקופת הביצוע נסיעה ב-2 נתיבים לכל כיוון, תוך מתן נגישות אופטימלית ומינימום הפרעה למשתמשי הדרך.

כפר סבא היא אחת מ-17 הרשויות המקומיות שחתמו על הסכמים לקידום הפרויקט בתחומן: תל אביב-יפו, ראשון לציון, רמת גן, בני ברק, קריית אונו, רעננה, הוד השרון, הרצליה, רמת השרון, אור יהודה, רמלה, לוד, בת-ים, חולון, פתח-תקווה וגבעתיים.

חברת נתיבי איילון אמונה על הקמת נתיבים לתחבורה ציבורית באורך של כ-160 ק”מ ברחובות מרכזיים ברשויות המקומיות, במקביל לחברת נתיבי ישראל, שאחראית על הקמת הנתיבים באורך של כ-100 ק”מ בנתיבים בינעירוניים ראשיים. כמות הנת”צים במטרופולין תגדל פי 3, ורשת הנת”צים צפויה להביא לשיפור רמת השירות של התחבורה הציבורית, צמצום זמני הנסיעה, הגברת התדירות של האוטובוסים, נוחות ונגישות הנסיעה לקהלי יעד גדולים יותר.

איתי צחר, מנכ”ל העירייה, “נושא התחבורה מעסיק את כולנו. הקדמה הביאה לריבוי כלי רכב במשפחות התושבים אך ללא הגדלת מקומות חניה וצירי תנועה באופן זהה. אין כל סיכוי להדביק את הקצב אם נמשיך לפעול כפי שפעלנו עד כה. הדרך היחידה לטפל בנושא בעיות התחבורה הוא באמצעות תחבורה ציבורית ואני מברך על תכנית זו שהנה צעד נוסף בתחום זה אותו מוביל משרד התחבורה. כפר סבא נהנית משתי תחנות רכבת ושלישית שתיפתח בקרוב, בתכנון מיטבי של רשת צירים במרכז העיר.
מה שנדרש הוא לשפר את תשתית התחבורה הציבורית, שבילי האופניים והמדרכות וליצור תשתית שתעודד את הציבור להעדיף אמצעים אלו על פני שימוש ברכב פרטי. בכך כמובן גם נמשיך לקדם את סדר היום הסביבתי בעיר. רווח משמעותי נוסף הוא חידוש מלא לרחוב ויצמן, לב העיר, והשבת זוהרו אשר הועם לאורך השנים האחרונות. אנו נפעל במלוא הרגישות לצרכי הציבור והסוחרים ונבצע פרויקט זה תוך התחשבות מרבית בצרכים אלו”.

טליה כהן וולף, סמנ”כלית ‘מהיר לעיר’ בחברת נתיבי איילון, “מדובר בפרויקט משמעותי לעיר ולמטרופולין, המחבר את כפר סבא ל-17 הרשויות שהשכילו להצטרף למהפכת התחבורה הציבורית, ולתת לתושביהן אלטרנטיבה איכותית לעמידה בפקק. ‘מהיר לעיר’ יחדש את פני העיר, והדבר כרוך מטבע הדברים בתקופת עבודות אשר תגרום לאי נוחות וקושי לתושבים – אך אחרת כולנו נעמוד במגה-פקק. מדובר בחלק מהותי ממערך שלם של פתרונות שמוביל בימים אלה משרד התחבורה, אשר בלעדיהם מצב הפקקים יוחמר, וכל אחד ואחת מאתנו יעמוד בעתיד שעה נוספת בפקקים מדי יום. חשוב לציין, כי הניסיון מלמד ששיפור התחבורה הציבורית תורם לשגשוש העסקים באזור, להתחדשות ולפיתוח העירוני, והדבר הוכח בפרויקטים רבים בארץ ובעולם”.

תגובות