הטובים לטיס והכי טובים מסיימים קורס הטיס

מאת: עידו מי רז

השבוע יום חמישי 28-6-18 יעמדו על מגרש המסדרים בבסיס חיל האוויר בחצרים פחות מארבעים קצינים שסיימו את קורס הטיס לאחר שלוש שנים ארוכות ולפניהם עוד שבע שנים בקבע.

קורס הטיס עבורם ועבור עוד מאות ואלפי בני גילם החל בעצם בכיתה י”א, אז הם  קיבלו זימון לקורס והחלו לעבור המבדקים, המסננת הקשה ביותר בצה”ל. אלפי בני נוער מקבלים את הזימון הראשון למבדקי טיס ולאחר סדרה ארוכה של מבדקים מצליחים לעבור את המסננת רק 500 עד 600 נערים  שמוזמנים לגיבוש הקשה וארוך שמתחיל ביום ראשון ומסתיים ביום שישי בהקראת שמות. מי שקראו בשמו יתחיל את קורס הטיס.

כ – 300  פרחי טיס החלו את הקורס ומרביתם הודחו בשלבים השונים, האחרונים שהודחו או הושעו מהקורס היו לפני חודשים, כשכבר ראו את קו הסיום. על זה נאמר: הטובים לטיס והטובים ביותר מסיימים את קורס הטיס.

במסדר הכנפיים השבוע יעמדו 5 מופלאים מאזור השרון- שניים מכפר סבא אחד מהוד השרון ועוד שניים ממושבי השרון בניהם בת אחת. ירוק ערך ראיון עם שלושה מהמסיימים ומצדיע לכל החמישה.

 

 

סגן א’ מכפר סבא

 

סיים כטייס קרב

בן 22. לפני השירות הצבאי הוא הרכיב משקפיים ולפני הצבא החליט לעשות ניתוח לייזר להסרת המשקפים כדי להגיע לקורס הטיס ודחה את הצבא בשנה. כפי שאתם רואים הניתוח הצליח וסגן א’ סיים כטיס קרב.

א’, למד במערכת החינוך של כפר סבא בתיכון רבין, והרחיב פיזיקה ומחשבים. בקורס הטיס עשה תואר ראשון בניהול מערכות  מידע. לפני הצבא התמיין לשחקים וחובלים, עבר את המיונים והחליט להתגייס לחובלים אך רצה הגורל ושלושה ימים לפני הגיוס עבר את גיבוש הטיס. א’ התגייס במרץ 2015  עבר שרשרת חיול בחובלים ובאותו יום כבר חזר הביתה ודחה את השירות בארבע חודשים  כדי להתחיל קורס טיס. סגן א’ חלם תמיד להיות טייס והוא מספר לירוק “הייתי בקייטנה של נאס”א בארה”ב ושם התחילה ההתעניינות בכל נושא האוויר והחלל”. סגן א’ סיפר לירוק שקורס הטיס היה עבורו לא פשוט בכלל: “מרבית הזמן בקורס בכלל לא הבנתי מה הקשר בין טייס לבין מה שאני עושה, אבל בסוף הכול מתחבר יחד. בעצם בקורס אתה שנתיים לא טס בכלל ורק שנה אתה עוסק בטיסה, וגם היא מפוצלת. אבל היום, לאחר שלוש שנים, הפאזל מתחבר ואתה מבין שאתה חייב לעבור את כל השלבים”. א’ מוסיף  “קורס טיס הוא קשה מאוד, קשה מנטלי וקשה פיזית- מסעות ניווטי בדד של עשרות קילומטרים והשיא מגיע בשבוע מילוט כשבסופו אתה בטוח שאתה בלתי מנוצח. החינוך לשאיפה למצוינות והלוחמנות הבלתי מתפשרת הופכת אותך לטייס טוב יותר”. בשנת ההשכלה הוא נהנה מאוד, אך מספר שהשנה הייתה קשה מנטלית. מצד שני הקורס עצמו מאוד מתגבש במיוחד בזמן המיפקדת. בשנה הזאת חווים הרבה חוויות שלא האמין שיחווה בחיים ובכללי זו שנה שמעצבת ומבגרת. סגן א’ מספר לירוק שהיו רגעים שרצה לפרוש. בראשוני הייתה תקופה לא פשוטה, “יש רמה גבוהה מאוד ומשמעת מאוד נוקשה, גם בהשכלה היו רגעים של שבירה כי זו היה שנה שלא טסים בכלל ויש המון עבודות שצריך להגיש בזמן קצר”. מה שהוא לא אהב בקורס זה את המשמעת והיציאות הביתה, אין הערכה לזמן בית. רגע השיא מבחינתו היה טיסת הסולו השנייה. בסולו הראשון אתה מטיס את המטוס לבד אבל המפקד שלך נמצא במטוס ולא עושה כלום, כשאתה נוחת המפקד יורד ואתה ממריא שוב אבל הפעם לבד כמו ציפור בשמים וכשאתה נוחת בשנית מחכים לך עם דליי מים. במשפחה הם ארבעה אחים ויש לו אחים תאומים בני 19. אימו היא דיילת אוויר באל-על ואביו עובד בחברה לעבודות זכוכית. סגן א כפר סבא מצדיעה לך

סגן ע’

טיס תובלה

בן 21, מכפר סבא. בתיכון הוא הרחיב פיזיקה ומדעי המחשב. במהלך הקורס עשה תואר במתמטיקה ומדעי המחשב. מנגן על גיטרה מזה שש שנים, אוהב לטייל, לגלוש והיה בחוג טיסנים במשך שנתיים. היה בצופים מכיתה ט’ ושימש כמדריך וכרכז. מגיל קטן ידע שהוא רוצה להיות טייס, רצה לכוון גבוה ותמיד אהב מטוסים. בכיתה ט’ בחר את המגמות שהרחיב לפי הדברים שיעזרו לו בקורס. מבחינת הקורס הוא אומר שהתחרותיות היא בינך לבין עצמך ללא קשר לאחרים, מי שתחרותי כלפי חבריו לקורס בדרך כלל לא נשאר. למפגש מפקד חיל האוויר עם המחנכים הוא בחר להזמין את ראש השבט שלו מיקנעם, הם חברים טובים. ראש השבט נמצא שם בהתנדבות אך עם זאת משקיע המון בשבט. הוא מספר שבמהלך הקורס מלמדים אותם על מוסריות הלחימה של חיל האוויר ומספרים להם הרבה מור”קים ומקרי בוחן. יש לו חברה מדריכת סימולטור בשדה דב- שם הם הכירו. ההורים שלו גרושים ואבא שלו התחתן בשנית וחזר בתשובה. אימו מורה לאנגלית בכפר סבא. יש לו אח גדול משני ההורים ואחות קטנה מאבא שלו.סגן ע כפר סבא מצדיעה לך

סגן י טיס מסוקים

סגן י’ גדל והתחנך במושב בשרון. בן 22. את הצבא דחה בשנה כדי לצאת לשנת שירות. סגן י’ בכלל תכנן להמשיך את דרכו של אחיו שהיה אז מפקד בסיירת מטכ”ל ומאוחר יותר קצין בסיירת, אבל מבדקי הטיס הובילו אותו עד לתחילת הקורס. חבריו מספרים שלהם היה ברור שסגן י’ יתחיל ויסיים את הקורס כי הוא מצטיין בכל מה שהוא עושה. את התיכון סיים סגן י’ כתלמיד מצטיין ויחד עם זאת הוא בילה שעות רבות בשבוע בתנועת הנוער של האיחוד החקלאי עד כיתה י”ב. בתיכון הרחיב הנדסת תוכנה ופיזיקה, ובמהלך הקורס עשה תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב. כשנשאל סגן י’ את מי אתה מזמין למפגש עם מפקד חיל האוויר הוא ענה כי בחר להזמין את רכז הנוער יובל מי רז, שהיה הרכז שלו במשך שלוש שנים בתנועת הנוער האיחוד החקלאי, והוא אדם שהשפיע עליו רבות. סגן י’ סיפר לירוק שמיובל הוא לקח את החשיבה לעומק הדברים וראיה שונה של החיים מה שעזר לו מאוד בקורס. עורך ירוק שאל את סגן י’ למה בחרת בקורס טיס, שידוע כקורס ארוך וקשה שבסופו אתה חותם עוד שנים רבות? סגן י’ ענה: “שאלתי את עצמי רבות למה אני פה. אני הגעתי לטיס בגלל המדינה הצעירה. זו זכות גדולה לקחת חלק בדבר משמעותי שכזה- להגן על המדינה. אם להגן, מבחינתי זה במקום הכי מאתגר וזה קורס טיס”. לשאלת ירוק האם האמנת שתגיע עד הסוף ענה סגן י’ “ממש לא חשבתי שאגיע לסוף,לא הבנתי לאן אני נכנסתי. תוך התקדמות הקורס הבנתי יותר והבנתי שאני מתאים להיות טיס. האמונה והמוטיבציה עזרה לי בדרך”. לשאלת ירוק מה יש לך להגיד לחברה הצעירים שרוצים להגיע לקורס טיס: “הייתי אומר להם כול הזמן לשאוף ליותר ממה שעשית. לשאוף למצוינות, לעוד יותר טוב ממה שאתה חושב שאתה יכול לתת”. את סגן י ליוו כול הדרך בקורס הטיס ההורים וארבעת אחיו שניים מהם כבר אחרי שירות משמעותי, ושניהם קצינים ביחידות מובחרות, עוד אח שעולה לי”ב ואחות שעולה לכיתה ח’. לשאלתנו האם  מתרגשים בבית ענה סגן י “כולם בבית כבר חודש מתרגשים ואותי זה מאוד מביך. אני לא רגיל להיות מסמר הערב וכל החגיגה סביבי מביכה אותי”. לשאלת ירוק מה היה הכי מאתגר בקורס, סגן י’ חושב סורק את כל שלושת השנים ואומר “חצי השנה האחרונה הייתה המאתגרת ביותר עבורי ,בעצם אתה מוציא ממך את כל הידע שצברת במשך כל הקורס ועד לרגע שאתה מטיס לבד את המסוק. סגן י’ נבחר להטיס את מפקד חיל האוויר וביחד הם יצאו לגיחה. לירוק הוא מספר שזו חוויה של פעם בחיים “התרגשתי מאוד בדקות הראשונות אבל המפקד נתן תחושה טובה והטיסה עברה בשלום ובהנאה. סגן י’ משפחתך חבריך והישוב בו אתה גר מצדיעים לך .

למען גילוי נאות עורך ירוק מכיר אישית את סגן י והוא מעיד שסגן י הוא מהטובים שבטובים שבחבורה ומאחל לו למשפחתו בהצלחה.

סגן ע’

מגמת מסוקים

בת 21 שעשתה תואר בניהול מערכות מידע, גרה ביישוב באזור השרון. בתיכון הרחיבה פיזיקה ומחשבים, דוברת אנגלית שפת אם ומגדירה עצמה חילונית. רוכבת על סוסים באופן מקצועי מגיל 5, מנגנת על סקסופון, רצה, שוחה ומטיילת. כשהייתה קטנה רצתה להיות אלופת העולם בסוסים. בגיל 14 הייתה בטיול בארה”ב עם המשפחה והיו במוזיאון של חיל אוויר וחלל וראו שם סרטון של בחורה יוצאת ממטוס תובלה, זה היה מגניב בעיניה ומשם נולד הרעיון. בהתחלה רצתה לשרת במודיעין אבל החליטה שהיא רוצה משהו מאתגר פיזית ומחשבתית “היה ברור שאעשה משהו משמעותי בצבא, רציתי מקום שיאתגר וזה היה נשמע מתאים”. מבחינה חברתית בקורס לדעתה משלב ראשוני כולם ביחד וחברים טובים. על שילוב נשים בקורס טיס אומרת שהיא לאורך כל הקורס הרגישה מאוד שוויונית אבל ברמה החברתית קשה להשתלב בקורס כי מפרידים בין הבנים לבנות בתחילת הקורס מבחינת מגורים, בעיניה לא מגיעות מספיק בנות לקורס ובנות לא מספיק חושבות שהן מסוגלות והן מוותרות מראש, היא בעד לכלול את הבנות בחוק של חובה להישאר עד הגיבוש. בעיניה השיח אצל הבנות לפני הגיוס הוא לא מספיק כולל את תפקידי הלוחמה והשיח הוא על התלבטות בין התפקידים המנהלתיים לעומת הבנים, “לבנות אין את האופציה להתגלגל לקורס, אין דבר שמחייב אותנו להישאר עד הגיבוש, אנחנו נלחמות בשביל להיות פה וזה חייב להשתנות”. חלק הקושי שלה בקורס היה בשבוע הצניחה שלא הצליחה לקפוץ באימונים “השתתקתי, והתאכזבתי מעצמי”. למסדר תגיע משפחה מורחבת מדרום אפריקה. על מוסריות חיל האוויר אומרת שהוא הכי מוסרי בעולם, “חושבים פה על חינוך וערכים לפני המשימה, וזה מוכיח הכל”. היא האחות הצעירה מתוך 3 אחים, אבא בן 60 ועובד בהייטק, אמא בת 55 מעצבת פנים ומורה לאנגלית.

סגן א’

נווט קרב

בן 21, מהוד השרון. בתיכון הרחיב מחשבים ופיזיקה. במהלך הקורס עשה תואר מתמטיקה ומדעי המחשב. אוהב צילום, מחשבים (תיכנות) וסקי. גר בארה”ב (מרילנד) בגילאי 12-14, אביו היה הנספח הצבאי של חיל היבשה הצבאי בארה”ב. לפני שהתגייס רצה להיות במודיעין אך הלך לקורס טיס כי זה מקום שנותן לך לעשות משהו שונה ומיוחד שבאזרחות אי אפשר לעשות וזה יותר קרבי והוא האמין שהוא יכול להיות טוב בזה. מבחינה חברתית הוא אומר על הקורס שזה קשה חברתית כי אתה עם אותם אנשים 24/7 אבל זה נותן הרבה מקום לחברויות מפתיעות וטובות שלא היו קורות באזרחות. למפגש דמויות משפיעות עם מפקד חיל האוויר  הוא הזמין את סבתו משום שהיא עיוורת אך מהילדות שלו הוא זוכר אותה עם גישה חיובית לחיים, מפסלת, מציירת ומתנדבת. על שנת ההשכלה הוא אומר שנכון לעשות את זה בזמן הקורס, זה מבגר ונותן אחריות. במהלך הקורס היו לו רגעים קשים בהם חשב אם הוא במקום הנכון בשבילו אך החליט להישאר, להתמיד ולהצליח. הדבר שלא אהב בקורס הוא השנה הראשונה שהרגיש כאילו אין לה פואנטה. למסדר הכנפיים הוא הזמין את משפחתו , חברים ואת המחנך מהתיכון. סגן א’ סיפר לירוק שמדברים איתם הרבה בקורס על מוסריות הלחימה של חיל האוויר, מלמדים אותם על מצבים מסובכים שעלולים לקרות מהבחינה הזאת. על משפחתו סיפר שאמו רופאה, מנהלת מרפאת כללית, בצבא הייתה קצינה  בקורס מ”כיות, השתחררה בדרגת סגן. אביו אזרח עובד צה”ל, ראש תחום בזרוע היבשה ויש לו אחות קטנה אחת. במהלך מלחמת לבנון השנייה אביו היה מח”ט 226 (חטיבת מילואים של צנחנים) ובין הזיכרונות הקשים שיש לו מהמלחמה זה אירוע נפילת הרקטה בכפר גלעדי שם נהרגו חיילי מילואים שלו. אחד מהחיילים שנהרגו באירוע הוא דוד של סגן ג’ המסיים איתו את הקורס.

 

 

תגובות