יישור שיניים לילדים- מתי מומלץ להתחיל?

כולנו מכירים את הפתגם “חייך והחיים יחייכו אליך!”. אבל מה עושים אם החיוך יוצא עקום? שיניים עקומות עלולות לגרום לבעיות רפואיות ולפגיעה בביטחון העצמי, בעיקר בשנות הילדות והנעורים. ניתן למנוע בעיות אלו בקלות על ידי מעקב וטיפול ליישור שיניים על ידי אורתודנט מומחה, כך המטופל יכול בסוף ההליך ליהנות מחיוך יפה ואסתטי.

הסיבות ליישור שיניים

הסיבה הראשונה ליישור שיניים היא רפואית. כאשר השיניים צפופות ומפריעות אחת לשנייה, עלולות להתפתח בקלות בעיות רבות, ביניהן ניתן למנות חוסר יכולת ללעוס בצורה יעילה, עששת, חורים, שחיקת שיניים, מחלות חניכיים, ספיגה של עצם הלסת, כאבי ראש ובעיות במפרק הלסת.  

הסיבה השנייה היא שיפור מראה הפה והחיוך שלנו (פתרון אסתטי). בעיות אורתודנטיות יכולות למשוך אצל ילדים ומתבגרים לעג מצד קבוצת החברים ובעיות בביטחון העצמי, שעלול להגיע לבידוד חברתי. בגילאים מבוגרים חשוב לנו ליצור רושם טוב במקומות העבודה ובמעגלים החברתיים, כדי להגדיל את הצלחתנו הן בקריירה והן בקרב בני ובנות זוג פוטנציאלים. גם בגילאים אלו בעיות בהערכה העצמית עלולות לפגוע במאמצינו להשתלב ולהצליח בחברה.

באיזה גיל מומלץ להתחיל

מומלץ להתחיל מעקב אצל אורתודנט מומחה כבר מגיל 7 ואילך. רוב הילדים בגיל זה, אשר מתמודדים עם בעיות אורתודנטיות, יישארו במעקב עד גיל 11-12. זאת מכיוון שבגיל זה שיני הילד מורכבות הן משיניים קבועות והן משיני החלב, ורצוי לתת לתהליך הטבעי של החלפת השיניים להסתיים.

יחד עם זאת ישנם מקרים בהם רצוי לעשות יישור שיניים לילדים גם בגילאים מוקדמים, לדוגמה במקרים כגון:

  • בעיה אסתטית חמורה.
  • בעיה תפקודית.
  • איבוד מוקדם של שן חלב, וצורך שמירת מקומה לשן קבועה.
  • הרגלים כגון מוצץ או מציצת אצבע.

בבעיות ספציפיות אלו ניתן לטפל בטיפול קצר וממוקד, אשר נותן מענה לבעיה. חשוב לציין כי יש אורתודנטים הגורסים כי יישור שיניים לילדים בגיל מוקדם ימנע בעיות, כגון חוסר מקום לשיניים קבועות העומדות להתפתח בהמשך.

יישור שיניים בגיל הנעורים

רוב הטיפולים ליישור השיניים מתבצעים בגיל הנעורים. זאת מכיוון שלאחר גיל 11-12 משתנה קצב צמיחת השיניים, ורוב השיניים הקבועות כבר יצאו וצמחו. בגיל זה ממליצים על טיפולי יישור שיניים במקרים הבאים:

  • בעיות בתוך הלסת העליונה או התחתונה, כגון רווחים בין השיניים וצפיפות.
  • חוסר מקום עבור שן קבועה עקב נפילת שן חלב מוקדמת.
  • בעיות במיקום הלסתות זו מול זו (אחת הלסתות בולטת ביחס לשנייה), מנשך עמוק או סגר פתוח.

יישור שיניים למבוגרים

ניתן לעשות טיפול אורתודנטי בכל גיל, על מנת לפתור בעיות אסתטיות ותפקודיות. כיום קיימים מגוון רחב של אמצעים אורתודנטים, שקשה יותר להבחין בקיומם, ולא יפגעו במראה הבוגר של המטופלים. ליישור שיניים יש יתרונות רבים למבוגרים, לרבות הגשמת חלום מהילדות, שיפור איכות החיים, הצלחה בתחום הרומנטי ועוד.  

 

 

תגובות