“כשיש לילד מוטיבציה וסקרנות, הוא לא צריך שיעורי בית”

כך אומרת יעל עיני, מטפלת רגשית מכפר סבא העובדת עם הורים לשינוי רגשי והתנהגותי, שמוציאה ספר ראשון מסוגו המציע תרגול בשיטת DIY. לדבריה, הוראות משחקי רשת כמו: ‘פורט נייט’ או ‘קלאש רויאל’ מאפשרות לילדים כבר בגיל צעיר לקרוא אנגלית אפילו מבלי שרכשו קודם לכן מיומנויות קריאה בעברית “כשיש לילד מוטיבציה וסקרנות, הוא לא צריך שיעורי בית. רוב הלימוד בבית היא
שינון כלשהו או פשוט השלמת החומר הנלמד בכיתה משום שהמורה לא הספיקה. זה מרגיז, מתסכל ולגמרי מוריד את המוטיבציה של הילדים ללמוד”. כך אומרת לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה – יעל עיני, מטפלת רגשית מכפר סבא העובדת עם הורים לשינוי רגשי והתנהגותי במשפחה, שמוציאה לאור בימים אלו את ספרה “האלכימיה של ההורות” (בהוצאת “אוריון”) – המציע תרגול מעשי בשיטת DIY (Do It Yourself) להבנת ההורות. ביום שלישי 4.9.19, היא משיקה את ספרה החדש באירוע חגיגי, שיתקיים 4.9
בקניון ערים בכפר סבא במסגרת “שלישי נשי”.

עיני עובדת עם הורים באמצעות כלים מעולמות תוכן מגוונים: פסיכולוגיה, רוחניות והתפתחות אישית, והיא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול של האוניברסיטה הפתוחה אותו סיימה בהצטיינות. לדבריה, אחד החששות הגדולים של ההורים לקראת
תחילת שנת הלימודים הוא שיעורי הבית של הילדים. עיני: “הפרדוקס הוא ששיעורי הבית הם של הילדים, אבל בפועל אנו ההורים עושים אותם בשבילם או רבים איתם עליהם. בבתים רבים בישראל התקבלה הקיץ באנחת רווחה הכרזתו של שר החינוך נפתלי
בנט שלפיה יבוטלו או יצומצמו שיעורי הבית. האם יש צורך בשיעורי הבית? יש שאומרים ששיעורי הבית מקנים לילד מיומנות לימוד עצמאיות, מכשירים אותו ללמידה באוניברסיטה ומקנים לו את הידע איך ללמוד. שלושת דברים אלו אמורים להילמד בבתי
הספר, אך בפועל לא נלמדים. מכאן יוצא שרוב הלימוד בבית הוא שינון כלשהו או פשוט השלמת החומר הנלמד בכיתה, משום שהמורה לא הספיקה. זה מרגיז, מתסכל ולגמרי מוריד את המוטיבציה של הילדים ללמוד”.

אז מהו הפתרון לרכישת מיומנויות למידה ולהצלחה בעתיד של הילדים? “למען האמת, זה פשוט: כשיש לילד מוטיבציה וסקרנות – הוא לומד הכל – גם בלי בית הספר. מוטיבציה היא דבר משתנה מילד לילד ומאדם לאדם והיא יכולה להיות הרצון להבין את ההוראות שכתובות במשחק כמו ‘פורט נייט’ או ‘קלאש רויאל’ – מה שמאפשר לילדים כבר בכיתה א’ לקרוא אנגלית אפילו מבלי שרכשו מיומנויות קריאה בעברית קודם לכן. מוטיבציה מאפשרת לילד שסיים בקושי בית ספר תיכון לסיים תואר ראשון
בהצטיינות, ומאפשרת לנו הרבה יותר מאשר שיעורי בית. אז איך מכניסים מוטיבציה ללימודים בבית הספר? כל מה שצריך זה מוטיבציה של מערכת החינוך, כמו גם השקעת תקציבים ומשאבים במערכת כדי לעניין את התלמידים וליצור בהם סקרנות לגבי החומר הנלמד”.

עיני מציע להורים להכיר את ילדם ולגלות היכן נמצאים התשוקה והעניין שלו, ולהביא את עולם התוכן הלימודי לעולם זה. עיני: בעידן הטכנולוגי של היום הכל כל כך נגיש וכאשר מוצאים מהי המוטיבציה של הילדים, אפשר להנגיש להם את עולם הלמידה בצורה
כזו שלא רק שהם ילמדו, אלא אפילו יבקשו עוד”. כך למשל, ילד או ילדה שאוהבים כדורגל – בכדורגל יש אסטרטגיה שאפשר להוסיף לה חשיבה מתמטית. אז אפשר לשחק כדורגל ואפשר ללמד איך בונים קבוצת כדורגל, ולהתחיל לחשב כמה מטרים מהשער עומד
רונאלדו ובאיזו זווית ובאיזו מהירות הוא צריך לבעוט כדי שהכדור ייכנס לשער. או למשל, ילד או ילדה שאוהבים לצפות ביוטיוב ולהכין DIY. אפשר להעביר אותם ליוטיוב באנגלית – תוך כדי הכנת המוצרים –  אפשר לבצע חישובים שונים, ללמוד על החומרים
ממה הם עשויים ועוד.

 

 

 

 

תגובות