רכיבה טיפולית: תחליף טבעי לריטלין

ככל שחולף הזמן ואנשים הופכים יותר מודעים לנושא, כך הם מחפשים תחליפים לשימוש בתרופות כטיפול בבעיות קשב וריכוז. אחת השיטות שנושאות פרי בתחום זה, היא רכיבה טיפולית על סוסים.

 

לכאורה, במבט ראשון מדובר במשהו לא רלוונטי. אחרי הכול מה הקשר בין רכיבה על סוס ובין טיפול בבעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות? אבל ככל שמעמיקים ולומדים אודות הנושא, כך מתגלה יעילותו של הטיפול (בין יתר הטיפולים האלטרנטיביים הניתנים בתחום). בהקשר זה כדאי לציין שרכיבה טיפולית כלולה בסל הבריאות, וניתנת כטיפול משלים במרבית קופות החולים.

 

במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אורבנה במדינת אילינוי בארצות הברית, נתגלה כי יש קשר בין פעילות גופנית ובין שיפור במצבם של ילדי ADD / ADHD. “פעילות גופנית – ובתנאי שהיא נעשית בצורה נכונה וחכמה בהתאם ליכולות המטופל – מסייעת לשיפור הקשב, הריכוז והמצב הרגשי”, כך לפי המומחים במרכז “תפנית – הכול מתחיל בחינוך“, המציע טיפול בבעיות קשב וריכוז ללא תרופות.

 

רכיבה טיפולית על סוסים מיועדת לסובלים מבעיות רגשיות, מוטוריות והתנהגותיות כגון לקויות למידה, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אוטיזם ועוד. המגע עם הסוס ותחושת התנועה המתמדת מעצימים את המטופל, ומסייעים לו לעמוד בהצלחה במשימות משתנות. כמו כן הרכיבה הטיפולית מסייעת בוויסות רגשות, אימפולסיביות, תוקפנות ועוד. מעבר לכך, רכיבה טיפולית שיקומית מסייעת גם לבעלי נכויות פיזיות בתהליכי שיקום שונים.

 

היתרון העיקרי בטיפול באמצעות בעלי חיים, הוא שלמראית עין לא מדובר כלל בטיפול כלשהו. המטופל – בדרך כלל ילד או בן נוער – נכנס למסגרת מהנה של אינטראקציה עם בעל חיים חביב ורגוע, ועל הדרך בעיותיו מטופלות טיפין טיפין.

 

כשהמטופל הוא ילד צעיר, אפשר להיעזר בסוס פוני קטן יותר; לא חייבים להיצמד אך ורק לסוסים הגדולים. סוסי פוני הם נמוכים (בערך בגובה הילד הממוצע), חמודים מאוד ופחות מאיימים, ועל כן יעילות הטיפול יכולה לגדול ולצמוח בהתאם. באופן כללי ניתן להגיע להישגים גם באמצעות טיפול עם בעלי חיים נוספים, שכן בעלי חיים מקבלים את המטופל כפי שהוא, אינם מעבירים ביקורת ויוצרים קשר רגשי עמוק עם המטופל.

 

כדאי לזכור שלא כל אחד יכול להיות מדריך לרכיבה טיפולית. גם אם אתם מדריכי רכיבה על סוסים, עליכם לעבור הסמכה מקצועית לפני שתוכלו להיקרא “מדריך רכיבה טיפולית”. לפיכך, לפני שאתם פונים לקבלת הצעת מחיר, ודאו עם נותן השירות שהוא / היא אכן בעלי תעודת הסמכה למתן סוג זה של שירות (למשל, בוגרי מכון וינגייט או מוסד לימודים אחר עם תוכנית לימודים בתחום זה).

 

ניתן להזמין שיעורי רכיבה טיפולית בכל רחבי הארץ, במקומות מוסדרים כגון חוות סוסיתא במושב נורדיה; החווה של חנה במושב מגשימים ועוד. על הדרך, חלק ניכר מהחוות הטיפוליות מציעות גם שיעורי רכיבה ספורטיבית לקהל הרחב, טיולי רכיבה על סוסים ועוד.

 

רגע לפני סיום, כדאי לציין שלא כולם מסכימים אודות יעילותה של שיטת טיפול זו. חלק מהמומחים בתחומי הרפואה והפסיכולוגיה חולק על הדעה המקובלת, שמדובר בשיטת טיפול יעילה. בכל מקרה מומלץ שלא להפסיק טיפול תרופתי בבעיות קשב וריכוז, גם אם החלטתם לשלב שיעורי רכיבה טיפולית. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המטפל.

 

 

 

תגובות