סוד הגן הנעלם: הגן הקסום והיסטורי שהקים הברון מנשה עבר השבוע לידי עיריית כפר סבא וייפתח בקרוב לציבור

הברון פליקס דה מנשה שימש כראש הקהילה היהודית במצרים ודמות מרכזית בכלכלת המדינה. בשנת 1934 רכש הברון מנשה את הנחלה עליה תוכננו נטיעת הפרדס, הקמתו של הגן והווילה למגורי הברון ומשפחתו. הפרדס שניטע פעל שנים רבות ובו ראו פרנסתם רבים מוותיקי הסביבה והמושבה, הגן ניטע ומהווילה נבנה רק בית הנהג.

לגן מנשה חשיבות היסטורית ותרבותית למושבה כפר סבא ולמדינת ישראל, שכן הוא היה למקום מפגש של חברי ארגוני: השומר, הפלמ”ח וההגנה. בגג הבית היה סליק ועל הגג – תחנת קשר שהוסוותה בשובך יונים. אלחוטאית של הפלמ”ח שהוצגה בפני אורחים כעוזרת בית, גרה בבית דרך קבע, שהתה בעמדה בלילה וישנה ביום. חיים ומרים, הוריהם של אברהם יפה, אורי יפה ושאול יפה וחנה יפה תמיר, אף הפכו אותו למקום מפגש מרכזי לשחקני תיאטרון, ביניהם אהרן מסקין וחנה רובינא, ואף שחקנים מחו”ל כמו השחקנית האיטלקייה סופיה לורן. יתרה מזאת, בגן מנשה הוסרט הסרט “הכלה וצייד הפרפרים”, המבוסס על מחזהו של ניסים אלוני.

את הגן המודרני תכננו וביצעו אדריכלי הנוף ליפא יהלום ויצחק קוטנר, והוא משתרע על פני כ- 10 דונמים ובלבו גבעה עליה נטועים עצים עתיקים בני למעלה מ- 90 שנים. אל הגן מובילות שדרות ברושים ארוכות ומרשימות ובו: כר דשא גדול, גינות קקטוסים, צמחייה טרופית, צומח ים תיכוני, פינות מסתור, מנהרת אבני דולמיט ועוד.

במשך שנים רבות לא התאפשר לציבור הרחב ליהנות מיופיו של הגן, והוא אף קיבל את כינויו “סוד הגן הנעלם”, זאת למרות רצון עיריית כפר סבא ומגעים בנושא מתועדים כבר בשנת 1968. העברת הגן לידי העירייה מהווה מהלך משמעותי לתושבי העיר, שכן לגן הברון מנשה חשיבות היסטורית לעיר ואף למדינה בשל מגוון צומח יוצא דופן.

במקום עתידות להתבצע עבודות שימור וכן עבודות גינון נרחבות על מנת לפתוח את שעריו לציבור הרחב. כמו כן, במקום ימשיכו להתקיים סיורים מודרכים עליהם אמון מוזיאון כפר סבא ופעילויות רבות נוספות. כחלק מחזון העיר הירוקה, הגן ישמור על צביונו כריאה ירוקה בלב השכונה הירוקה.

במהלך היסטורי בתולדות העיר כפר סבא ולאחר מגעים שנמשכו במהלך השנה האחרונה הבשיל הסכם במסגרתו גן הברון מנשה שבשכונה הירוקה יעבור לידי עיריית כפר סבא ל- 25 השנים הבאות.

ביום רביעי השבוע נחתם ההסכם בין הצדדים, משפחת אייזנברג היזמים ועיריית כפר סבא. על ההסכם ההיסטורי חתמו בעלי הגן, ראש העיר צביקה צרפתי ומנכ”ל עיריית כפר סבא איתי צחר.

תגובות