מבעד לכחול | אורי בית אור וצבי ראוכוורגר| תערוכת ציורים חדשה

כחול הוא הצבע השולט בתערוכה זו. כל אשר מתרחש בציורים, מתרחש על רקע כחול. כחול כבסיס, כתשתית, כמגמה וכמשימה. כחול שמאחד לא רק את הציורים השונים, אלא גם את הציירים השונים. כחול צובע את התערוכה בצבע חזק ודומיננטי, מרתק ומאתגר. האמנים לקחו על עצמם לא רק להתמודד עם המגבלות שבצבע הרקע, אלא גם להפוך את החיסרון ליתרון. אתם, המבקרים, תוכלו להגיד האם האמנים הצליחו לעמוד במשימה?

מבחינתי כאוצרת, היה ברור ששני אמנים מנוסים ומוכשרים הצליחו להתמודד עם המשימה ולקיים דו – שיח מעניין עם עצמם וביניהם. הרקע האחיד והדומיננטי של הציורים הבליט את ההבדלים בסגנונות של האומנים והשקפתם האמנותית. אחד מנסה להשיג מקסימום מהגוון הכחול להעשרת יתר הגוונים בציוריו, והשני מתמודד עם הרקע  המאתגר ע”י הבלטת ההבדלים והקונטרסטים. אחד בסגנון פיגורטיבי אימפרסיוניסטי, השני – בסגנון מופשט אקספרסיבי.

 

שני האמנים יצרו את רוב העבודות על אותם לוחות סיבית, המצופים כמו בקנבס – בבד כחול. התוצאה כפי שניתן לראות היא די מפתיעה, היא מדגישה את המשותף והשונה בין השניים. את ההבדלים בין השניים ניתן לראות לא רק לפי נושאי הציורים, אלא גם לפי ההתייחסות לרקע בכלל ולרקע כחול בפרט, לרצון להסתיר את הרקע או לנצלו לקבלת אפקטים רצויים. בכל מקרה, הצבע הכחול מהווה את הדבק שמחבר בין שני חלקי התערוכה.

 

אורי בית אור וצבי רייכוורגר שניהם אנשים משכילים ומוכשרים, שניהם בעלי תואר שלישי (דוקטורים) בתחומים שונים, שבשלב מסוים של החיים נכנסו בכוח ובמרץ רב לתחום הציור שהפך מתחום התחביב למקצועי ממש. שניהם אוהבים ציור, מתייחסים בצורה דומה לחומר אמנותי, לקומפוזיציה, לקו ולצבע, להרמוניה ולצבעוניות . שניהם מאמינים שלאמנות בכול סוגיה יש כוח לעשות את העולם יפה יותר. שניהם אוהבים אנשים יצירתיים ויוצרים.  

 

צבי רייכוורגר מצייר בצורה שקולה ומניח את הצבע על הבד במחשבה תחילה, חוזר, בודק ומתקן והתהליך לוקח לו זמן. מערבב צבעים בהקפדה, חוזר ומשנה שוב. “המאבק” עם החומר נמשך והוא גם בא לביטוי בציוריו.  

 

האמן משחק עם כתמי הצבע, מניח אותם בעדינות או בהחלטיות על מצע הציור, מעדיף גוונים עדינים ושקטים תוך שאיפה להכניס אוויר ואווירה לציוריו.

נושאי ציוריו בדרך כלל קלסיים כמן נופים כפריים או אורבאניים, טבע דומם או פורטרטים שמצייר לאחרונה.

 

צבי אוהב ציירים טובים מכל הזמנים, אוהב אימפרסיוניסטים, פוסט – אימפרסיוניסטים ואקספרסיוניסטים, מתלהב מוואן גוך, מסזאן, מקנדינסקי או ממורנדי או סוטין, אך מושפע בעיקר לפי דעתו מאחיו הצייר יאן ראוכוורגר.

 

אורי בית אור סוער באופיו וספונטני בהחלטות על נושאי הציור ובהנחת החומרים השונים על הבד. מריחות המכחול שלו מהירות. משתמש בצבעים נקיים בסיסיים וחריפים ללא ערבוב (אדום , שחור, לבן…) החלטי ללא חרטות, מדביק, צובע ואינו משנה אלא עובר בזריזות לציור הבא. אופי ציורו קצר ודינאמי.

 

הביצוע נועז, יש לו אנרגיה אין סופית ויצירתיות פורצת גבולות. נושאי ציוריו לקוחים מסביבתו הקרובה, לעיתים הציורים הופכים תלת מימדיים ומכילים חומרים זרים כגרוטאות, דפי עיתונים או בדים, טקסטים כתובים או ציטוטים. הביצוע שלו תמיד דינאמי, מקורי ומפתיע.

 

“בית האמנים”  רח’ גלר 4 כפר סבא

שעות פתיחה: ג’ ד’ ה’ 17:00-19:00, שישי 10:00-13:00, ושבת 10:00-14:00 ו- 17:00-19:00

תצוגה בבית האמנים 5.11.18 – 17.11.18

פתיחה חגיגית יום ה’ 8.11.18 שעה 20:00

שיח גלריה 17.11.18 שעה 11:00

-הכניסה לכל האירועים חופשית-

מבעד לכחול || אורי בית אור וצבי רייכוורגר

Through the Blue || Ori Betor & Zvi Reichverger

אוצרת: אביה ממון 

תגובות