5 טיפים שיעזרו לכם לדעת האם הזהב אמיתי

מתי בפעם האחרונה העפתם מבט בקופסת התכשיטים, וחשבתם לעצמכם שאולי לא כל הנוצץ זהב? האם אתם באמת יכולים להיות בטוחים במאה אחוז, שתכשיטי הזהב שלכם אכן אמיתיים?

pixabay

רגע לפני שאתם רצים למומחה התכשיטים הקרוב לביתכם, כדאי לדעת שיש כמה טיפים וטריקים ביתיים שיכולים לעזור לכם בנושא. אומנם הבדיקות הביתיות האלה לא משתוות ברמת אמינותן ודיוקן לעינו הבוחנת של איש מקצוע, אבל ודאי תסכימו שעדיפה רמה סבירה של ודאות מאשר אפס ודאות.

טיפ 1 – מבחן המגנט

זהב הוא יסוד כימי שאומנם מגיע עם תכונות מסוימות של מתכת, אך ככל שנוגע הדבר למגנטיות – הוא אינו מגיב לשדות מגנטיים. אז קחו מגנט והצמידו אותו לתכשיט הזהב שלכם – אם התכשיט נשאר במקומו ואינו נמשך אל המגנט, יש בידיכם פיסת זהב אמיתית. תכשיטים עם תכולת זהב נמוכה מאוד או זהב מזויף, כוללים בתוכם גם מתכות אחרות שבעטיין התכשיט כן יגיב ויימשך אל המגנט. הרי לכם זיהוי מיידי של זהב מזויף.

טיפ 2 – מבחן החומץ

חומץ גורם לזהב מזויף או בעל אחוזי זהב נמוכים להשחיר די מהר. מזגו חומץ לתוך כוס, קערית או מכל אחר, הניחו את התכשיט המיועד בפנים וחכו כחמש דקות. אם התכשיט השחיר בתום הזמן הזה – הרי שמדובר בזיוף או באחוזי זהב נמוכים מאוד.

טיפ 3 – מבחן היוד

גם כאן מדובר על אותו עקרון כמו מבחן החומץ, רק הפעם משתמשים ביוד. קחו בקבוקון יוד, טבלו בתוכו מקלון צמר גפן ושפשו על גבי תכשיט הזהב. אם לאחר מכן מופיע כתם כלשהו על גבי התכשיט, רוב הסיכויים שמדובר בזהב מזויף או בזהב באחוזים נמוכים.

טיפ 4 – מבחן הנשיכה

זהב אמיתי הוא חומר רך שניתן לעוות בקלות יחסית. זו הסיבה שמומלץ לא לאחסן יחד תכשיטי זהב יחד עם תכשיטי יהלומים, משום שאלו האחרונים עלולים להשאיר שריטות וחתכים על אלו הראשונים (אם כבר אחסנתם את שני הסוגים ביחד, מומלץ לעטוף את תכשיטי הזהב בנייר טישו). תנו נשיכה בתכשיט שלכם, ואם תראו סימנים על גבי התכשיט – משמע שהוא כנראה לא אותנטי. אומנם מדובר במבחן פחות מהימן לעומת השאר, אבל שווה לנסות.

טיפ 5 – התייעצו עם מומחה

כל הטיפים ליישום בבית הם אכן נחמדים ואף רובם יעילים מאוד; אך בכל זאת כולנו יכולים להסכים שאין תחליף לעין מקצועית, ותיקה ומנוסה בתחום. בדיקה אצל גמולוג או מומחה מתכות תבטיח רמת דיוק של 100% בזיהוי האותנטיות של הזהב. אומנם זה יעלה לכם כסף, אבל תכשיט זהב הוא לשנים רבות – אז מוטב שלא תהיה אבן על לבכם בכל הנוגע לאותנטיות שלו.

רוצים לקבל חוות דעת מקצועית?

היכנסו לסניפי הבורסה לתכשיטים ברחבי הארץ.

 

תגובות