איך מייצרים אריחים: משלב האבקה עד הקרמיקה

קרמיקה היא אחד החומרים העתיקים ביותר בשימוש האדם. במצריים העתיקה הכינו אריחי קרמיקה כבר לפני 4,000 שנה. אומנם בימים ההם האריחים הוכנו בעבודת יד, אך כיום הכול מבוצע באופן אוטומטי על ידי מכונות בפסי ייצור.

pixabay

אריחי קרמיקה משמשים הן לריצוף והן לחיפוי קירות, בעיקר באמבטיה ובמטבח אך גם בחלקים אחרים בבית או במשרד. הם עמידים בפני שריטות, רטיבות, אש וכתמים, חזקים מספיק כדי לשאת משקל רב בלי להישחק, והכי חשוב – מגיעים במגוון מסחרר של דגמים וצבעים.

אז איך מייצרים אריחים?

קודם כל חשוב לזכור שאריחים המיועדים לחיפוי קירות שונים בהרכבם הכימי, לעומת אריחים המיועדים לרצפה. שאלנו את המומחים למטבחים בקבוצת נעמן, וקיבלנו הצצה לתהליך מרתק שרק מעטים זוכים לראות.

שלב 1 – תרכובת

כפי שצוין קודם לכן, אריחי רצפה עשויים מתרכובת מעט שונה של חומרים לעומת אריחים המיועדים לחיפוי קירות. מן הסתם, הבדל זה מוכתב מהעובדה שאריחי רצפה אמורים לשאת משקלים גדולים, ולפיכך להיות עמידים פי כמה וכמה מאחיהם הדבוקים על הקירות.

לא משנה באיזה סוג של אריחים מדובר, בכל הסוגים הרכיבים העיקריים הם גושי חרסית גולמית ומעט מים, המשולבים יחד עם צורן (סיליקון) ויסודות נוספים המקנים לחרסית עמידות וחוזק. אחרי ערבוב מסיבי, תרכובת החרסית הלחה דומה כעת לבצק רטוב או אפילו לנוזל דמוי-שוקו (הכול תלוי בכמות המים).

שלב 2 – אבקה

תרכובת החרסית הלחה מיובשת היטב, ונטחנת לאבקה דקה דמוית-קמח. אבקת החרסית נדחסת לתוך תבניות בגודל האריחים הרצויים, והן עוברות תחת ידיו של מכבש הידראולי היורד עליהן ממעל, ודוחס את האבקה בלחץ של עשרות טונות. התוצאה היא אריח קרמיקה מוצק, חלק מצד אחד ובעל דפוס של שקעים ובליטות בצד השני. השקעים והבליטות יאפשרו להצמיד כל אריח לקיר, באמצעות דבק / רוֹבָּה.

שלב 3 – ליטוש

אריחי הקרמיקה המוצקים עוברים במסוע תחת מברשת מסתובבת, שעושה להם פוליש מהיר ומבריקה את חלקם העליון. הניקיון הזה מיועד לא רק למטרה היגיינית, אלא גם למטרה מעשית – בשלב הבא יצופו האריחים בשכבת צבע, שלא תידבק אליהם כראוי אלמלא המשטח יהיה נקי מכל רבב.

שלב 4 – זיגוג וייבוש

כעת עוברים האריחים המלוטשים תחת שכבת צבע מיוחדת, המיועדת ספציפית למוצרי קרמיקה. הצבע הייחודי מספק לאריחים הגנה מפני נזקים, ומקנה להם גימור נקי ומהודר. לאחר מכן האריחים נכנסים לתנור, כדי שהצבע יתייבש במהירות וייצור שכבת הגנה. בשלב זה צבעיה של שכבת הזיגוג יוצאים לאור, ומקנים לכל אריח צבע ודגם משלו.

שלב 5 – חימום ואפייה

בשלב האחרון נכנסים האריחים לתנור נוסף, בחום של כאלף מעלות צלזיוס. החימום מחזק את האריחים וממיס גם את הצורן ששולב בתרכובת החרסית, מה שמקנה לכל אריח גימור מבריק דמוי-זכוכית.

כיום ניתן להטמיע מבחר צבעים ודגמים ייחודיים בכל אצוות אריחים, לפי בקשה; הן באמצעות התבניות שלתוכן נוצקת אבקת החרסית, והן באמצעות תהליך שדומה להדפסת צבע בלייזר.

צפו: כך מייצרים אריחים לחיפוי קירות (אנגלית, 4:50 דקות)

 

 

תגובות