טכנולוגיית – RFID פתרונות לזיהוי אוטומטי באמצעות תדרי רדיו

RFID (ראשי תיבות של Radio Frequency Identification) היא טכנולוגיה פופולרית בשנים האחרונות לתיוג אלקטרוני ולזיהוי אוטומטי באמצעות גלי ותדרי רדיו. הטכנולוגיה מבוססת על תגיות קטנות המוצמדות לעצם מסוים שמעוניינים לזהות, למשל כרטיס קרבה לעובדי הארגון, התגיות הן למעשה התקן קטן המאחסן מידע אותו ניתן לקרוא באמצעות מכשיר מתאים המבוסס על שימוש בגלי רדיו. יש תגיות פסיביות ואקטיביות, תגית פסיבית אינה מחייבת מקור כוח חיצוני, בעוד תגית אקטיבית כוללת סוללה.

רקע היסטורי להתפתחות הטכנולוגיה

טכנולוגיית ה-RFID פותחה כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת, אך רק בעשור האחרון היא החלה לצבור תאוצה לאחר שפותחו טכנולוגיות חדשות בתחום המזעור של שבבים וחלה התפתחות משמעותית גם בפיתוח קוראים אלחוטיים, ועלות ייצור התגים הייחודים הוזלה.

בין השנים 2004-2005 עלויות הייצור של שבבי RFID הוזלו באופן ניכר, ויצרנים הציעו שבבים בעלות של סנטים בודדים. בשנת 2007 חברת היטאצ’י מיפן הודיעה כי הצליחה לייצר שבבים המבוססים על טכנולוגיית גלי רדיו גודל של גרגיר חול, ובאותה השנה הוחלט במשרד התקשורת הישראלי לספק את טווח התדרים 915-917 מגה הרץ לטכנולוגיה זו.

רקע טכני

טכנולוגיית RFID מבוססת על שדה אלקטרומגנטי הנוצר על ידי קורא קרבה להעברת אנרגיה לתגי קרבה בטווחים קצרים יחסית. האנרגיה שנוצרת על ידי השדה האלקטרומגנטי גורמת להפעלת התג, ולאחר הפעלת תגי הקרבה הוא משדר את התוכן והמידע הצרוב בזיכרון הפנימי לקורא קרבה.

כדאי לדעת כי ישנם שלושה סוגי תגים:

 

  • תג אקטיבי – התג כולל מקור מתח פנימי ויחידת משדר, כך התג יכול לשדר תדר רדיו מסוים לקורא קרבה ללא צורך בהשראה אלקטרומגנטית מהקורא. תג אקטיבי הוא לרוב בעל זיכרון גדול יותר בהשוואה לתג פסיבי, כמו כן הוא בעל טווח שידור גדול יותר.
  • תג פסיבי – התג הייעודי אינו זקוק למקור מתח חיצוני, כאשר התג נמצא קרוב לקורא קרבה הוא מופעל באופן אוטומטי על ידי ההשראה האלקטרומגנטית מהקורא, והתג הופך לאקטיבי ומתחיל לתקשר עם הקורא.

 

  • תג פסיבי למחצה – התג מצויד בסוללה פנימית זעירה, אך הוא מתחיל לתקשר עם קורא קרבה כתוצאה מהאנרגיה הנוצרת מההשראה האלקטרומגנטית של הקורא.

פתרונות מתקדמים למגוון שימושים

טכנולוגיית ה-RFID אומצה בחום למגוון שימושים, ביניהם:

  • מערכות בקרת כניסה וזיהוי אנשים ורכבים.
  • מערכת מתקדמת טכנולוגית למעקב על סחורות, מטענים ומוצרים שונים.
  • מערכת בקרה על משלוחים, לרבות משלוח מכולות וחבילות.
  • פתרון לתשלום בכבישי אגרה.
  • מערכת בקרה על חולים ותרופות.

המערכת המבוססת על טכנולוגיית ה-RFID כוללת תגי קרבה וקוראי קרבה. התג הייעודי כולל שבב מחשב זעיר עם קיבולת זיכרון מסוימת ואנטנה. בקורא קרבה יש אנטנה ייעודית (חיצונית או פנימית) לקליטת השידורים מתגי הקרבה, יש מגוון דגמים וסוגים של קוראי קרבה.

הטכנולוגיה מציעה יתרונות רבים ללקוח בהשוואה לשימוש בברקוד, למשל חיסכון ניכר בעלויות כוח אדם ותפעול, זיהוי עצמים בתנועה ועוד.  

 

תגובות