שירותי הרפואה בצה”ל וכיצד עורך דין צבאי יכול לסייע לכם

חיל הרפואה בצה”ל מציע מגוון שירותים לחיילים ולחיילות בשירות חובה או קבע וכמובן לחיילים המשרתים במסגרת מילואים. עד לאחרונה חיילי צה”ל בשירות חובה או קבע קיבלו את השירותים הרפואיים רק בצבא ולא באמצעות קופות החולים, אך כיום החיילים יכולים במקרים מסוימים לקבל שירות גם מרופא המשפחה אליו הם הלכו לפני גיוסם לצה”ל.

בשנים האחרונות גברו הטענות נגד איכות שירותי הרפואה הניתנים על ידי צה”ל לחיילים בחובה או בקבע, בסוף שנת 2018 התקיימו מספר דיונים בכנסת על מערכת הרפואה בצה”ל ועל הבעיות והמענה המקצועי הניתן לחיילים שגורם לחוסר שביעות רצון בקרב רבים. חשוב לזכור כי צה”ל מופקד ואחראי על בריאות החיילים, אך לנוכח שביעות הרצון הנמוכה משירותי הרפואה בצה”ל הוחלט להקים ועדה בראשות פרופ’ שפירא כדי לבחון את המענה הרפואי לחיילים. הוועדה גילתה מחדלים ובעיות במערך שירותי הרפואה בצה”ל, לכן היא המליצה לרמטכ”ל לספק שירותי רפואה במיקור חוץ על ידי קופות החולים המסוגלות לספק מענה מקצועי, חדשני, איכותי, מהיר ויעיל יותר.

זכויות לשירותי רפואה בצה”ל שחייבים להכיר

על פי החוק בישראל, חיילים בשירות חובה או קבע זכאים לשירותי רפואה בחינם ממערך הרפואה בצה”ל. למערך הרפואה בצה”ל ישנם הסכמים עם גורמי רפואה חיצוניים כמו בתי חולים, קופות חולים, מכוני הדמיה ועוד. כדאי לדעת כי כבר היום כמעט 60% משירותי הרפואה לחיילים ניתנים במיקור חוץ, אך האחריות הכוללת לנושא נמצאת בידי קצין רפואה ראשי (קרפ”ר). בין הזכויות החשובות שכל חייל בשירות חובה או קבע חייב להכיר:

  • חובת טיפול רפואי תוך 24 שעות, חייל שמרגיש רע או חושב שהוא זקוק לטיפול רפואי צריך לפנות למפקד הישיר, וזה יפנה אותו למרפאה. חובת הטיפול בחייל היא עד 24 שעות, למפקדי החייל אין זכות לשנות או לדחות תור לבדיקה רפואית, אלא אם קיבלו אישור מגורם רפואי מוסמך.
  • מימון עלות הפינוי באמבולנס.
  • תשלום על ידי צה”ל עבור שהות במיון, בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי חיל הרפואה.
  • תרופות בחינם, כל עוד הן נכללות בסל התרופות נקבע על ידי צה”ל.
  • מימון מלא של ניתוחים במהלך השירות הצבאי, כל עוד הניתוח אושר על ידי רופא צבאי מומחה, ברוב המקרים לא ניתן לקבל מימון לניתוחים קוסמטיים.
  • קבלת פטור רפואי לאחר בדיקת רופא מומחה ומוסמך מטעם חיל הרפואה, ניתן לקבל פטור זמני או קבוע לגילוח, שמירה, נעליים צבאיות, מדים, נשיאת נשק ועוד.

כיצד עורך דין צבאי יכול לסייע לכם?

חייל בשירות חובה או קבע שלא מקבל שירות רפואי כנדרש וכמחויב בחוק, רשאי לפנות לעורך דין צבאי מנוסה לייעוץ ולייצוג משפטי. עורך דין צבאי רפואי מכיר את החוקים ואת אופן הפעולה של מערך שירותי הרפואה בצה”ל, הוא מגן על זכויות החייל ומסייע לו לקבל את הטיפול הרפואי הנחוץ. בנוסף, הוא מתמחה בהגשת תביעות נכות נגד משרד הביטחון ומייצג את החייל בפני המערכת הצבאית בכל הקשור לזכותו לקבל שירותי רפואה מהצבא.  

 

תגובות