יד לתומך בארגון יד שרה עושה נפלאות בטיפול בחולים ובבני משפחותיהם “אנשים שמעולם לא התייחסו אליהם, באים אלינו עם עיניים כבויות, ויוצאים עם חיוך רחב ועיניים מוארות”

יד לתומך בארגון יד שרה עושה נפלאות בטיפול בחולים ובבני משפחותיהם “אנשים אשר מעולם לא התייחסו אליהם, באים אלינו עם עיניים כבויות, מכונסים וכועסים, יוצאים לאחר האימון עם חיוך רחב ועיניים מוארות”. ראיון עם מטפלת קוסמת “זהו פרויקט נפלא שבאמת מטפל באנשים השקופים הקורסים תחת נטל הטיפול בבן משפחה החולה”

מאת: אתי צאפ ושחר איריס

בסניף יד שרה בכפר סבא פועלים למען הקהילה במספר רב של תחומים כמו: השאלה, חנות מוצרים, בית מלאכה, קבוצות תמיכה לחולי פרקינסון, לנכים אחרים, ציור ואומנות לאנשים בעלי צרכים פיזיים ונפשיים, ייעוץ משפטי, קשרי קהילה, ביקורי בית, סיפורי חיים ועוד.

גולת הכותרת הוא פרויקט “יד לתומך” המתנהל מזה מספר שנים בהצלחה רבה. ההבדל הרציני בין הפרויקטים הקודמים לפרויקט זה, הוא שבכל הפרויקטים הקודמים מטפלים בנפגעים עצמם ואילו בפרויקט “יד לתומך” מטפלים באנשים ה”שקופים”, האנשים שאף ארגון אינו מתייחס אליהם והם בני משפחת המטופל.  בני המשפחה הקורסים תחת נטל הטיפול והביורוקרטיה ואין מי שיקשיב להם או יעזור להם במצוקותיהם הרבות.

צוות יד לתומך זנט (זוהר) שלישית מימין עם תעודה עומדת לידי ומצד שמאל שלה ענת ניסקי מנהלת הפרויקט

” יד לתומך”, סניף כפר-סבא, החליט להרים הכפפה ולעזור למשפחות אלה, בני זוג, ילדים ואפילו נכדים. את הפרויקט מנהלות ומובילות ענת ניסקי ורינה גלבוע עובדות סוציאליות בהכשרתן, שעבדו במשרד הרווחה של עיריית כפר-סבא והנושא קרוב ללבן. בפרויקט ישנן מספר קבוצות תמיכה. כל קבוצת תמיכה מגיעה לסדנה בת 12 מפגשים של העצמה אישית ותמיכה. הסדנאות מתקיימות בבוקר ובערב. “לשמחתנו הרבה, הקשר הנוצר בין חברי הקבוצה כל כך הדוק ומפרה, שהן בחרו להמשיך ולהיפגש גם לאחר 12 המפגשים, דבר המראה על התרומה הרבה של מפגשים אלו. הסדנאות מובלות על ידי מנחות מתנדבות המתמחות בתחומי העצמה והנחיית קבוצות בצורה מקצועית ונפלאה. במקביל לסדנאות  מתקיימות פגישות אישיות עם בני משפחה המעדיפים קשר אישי ולא קבוצתי. זוהר (ג’נט) מרגי, כשמה כן היא, היא אחת המתנדבות הפועלות במסגרת הקשר האישי עם בני משפחות התומכות בחולה”.

זוהר ג’נט, בנקאית לשעבר גלבוע, התמחתה בנושאים שונים ועיקר לימודיה התמקדו בפסיכותרפיה הוליסטית, הילינג וטיפול אנרגטי.

זוהר עברה להתגורר בכפר- סבא והשתתפה כמו רוב המתנדבים ב”יד שרה” ב”פל”ג”- פנאי לגימלאי. במסגרת זו פגשה זוהר את אבי שני מנהל פרויקט פל”ג, המגייס מתנדבים ל”יד שרה”.

זוהר שמחה מאוד והחלה דרכה בהתנדבות בקבוצה של חולי הפרקינסון, הנפגשת בסניף להעצמה ולתמיכה. זוהר שמחה לעזור לחולים אלה בנושאי תזונה, פחדים, חרדות, ליבון בעיות אישיות ופעילות בתנועה.

במקביל החל לפעול בסניף כפר-סבא, פרויקט “יד לתומך” וזוהר שמחה מאוד להצטרף לשורותיו. זוהר (ג’נט) נפגשת עם כל מטופל על פי צרכיו של התומך.

במסגרת הפגישות מספרת זוהר, “חשוב מאוד להקשיב, לשמוע את כל הבעיות להציף אותן ויחד איתם לבדוק מהיכן באמת הבעיות עולות. לאחר מספר פגישות, כשאני מרגישה שהם נותנים בי אמונם, נפרץ הסכר ואני מבינה שזהו המקום בו אני נכנסת ומתחילה לעזור ולאמן אותם להעצמה על ידי שיקוף המציאות בה הם חיים. אחת הבעיות האקוטיות היא “רגשי האשם”, המציפים את התומך שאין הוא נותן מספיק מעצמו, שהוא לא יכול להרשות לעצמו לצאת ולבלות, כאשר בן המשפחה החולה מרותק למיטה”.

כאן זוהר מלמדת אותם כיצד לתת לעצמם חופש ומרחב, להיפטר מרגשי האשם ולהיות שלמים עם עצמם.

הסיפור הנוגע ללב בו טיפלה זוהר היה דווקא עם הנכדה במשפחה, שהייתה מאוד קשורה לסבתא שגרה רחוק מאוד ורק בחופשים היא הגיעה לסעוד אותה. אבל, כאשר היא מגיעה לטפל בסבתא היו לה קונפליקטים לא מעטים עם הסב שסעד את אישתו כל ימות השנה.

במסגרת הטיפול זוהר הצליחה זוהר להביא את הנכדה לתאר את התנהגותו של הסב מנקודת מבטו. “לאחר מספר שיחות ואימון, בהן גם אימה השתתפה בתהליך, עזרתי לנכדה להבין את הסב ואכן, במפגשים הבאים דיווחה לי הנכדה שאין כמעט קונפליקטים עם הסב והיא פועלת היום ממקום של אסרטיביות ואהבה. זהו אחד מני רבים של התהליך ותוצאות האימון במסגרת הפגישות האישיות שלי ב”יד לתומך”. זהו פרויקט נפלא שבאמת מטפל באנשים השקופים הקורסים תחת נטל הטיפול בבן משפחה החולה”.

זוהר מסיימת את הראיון איתנו בחיוך רחב ועיניים מאירות ומציינת את העובדה הכל כך לא מובנת מאליה ” אנשים אשר מעולם לא התייחסו אליהם, באים אלינו עם עיניים כבויות, מכונסים וכועסים, יוצאים לאחר האימון עם חיוך רחב ועיניים מוארות ועם סל של פתרונות המוביל אותם להתמודדות קלה יותר עם הבעיות הכל כך קשות הנוצרות מהצורך לטפל בבן משפחה חולה. העובדה שעברתי להתגורר בתל-אביב ואני ממשיכה בהתנדבותי זו בכפר-סבא במסגרת “יד לתומך” אומרת דרשני. הפרויקט יקר ללבי ולכל המתנדבות במסגרת פרויקט זה, כי הוא באמת נותן מענה לאנשים ששום ארגון בארץ אינו נותן להם ואינו שם לב אליהם “השקופים’.  

יצאנו מחוזקים מהריאיון הזה ושיש על מי לסמוך. פרויקט מיוחד ולא פשוט, שרק ארגון כמו “יד שרה” יכול להוביל. ובמיוחד שאפו למתנדבים בפרויקט זה בסניפנו בכפר-סבא המוביל אותו בצורה מקצועית, נפלאה ומבורכת.

 

תגובות