רכישת ציוד תעשייתי ומעבדתי – מה חשוב לדעת?

מקומות רבים בארץ ובעולם מחזיקים בציוד תעשייתי ובציוד מעבדתי מסוגים שונים – כמובן שכמעט כל בית עסק המייצר מוצר זה או אחר עושה שימוש שוטף בציוד תעשייתי, אך הדבר נכון גם עבור מוסדות ציבוריים רבים ושלל גופים וארגונים נוספים. ציוד מעבדתי הוא נפוץ כמובן במוסדות לימודים ומחקר מתחומים מסוימים, אך גם במפעלים של חברות רבות מתחומים כמו רפואה או התרופות, סטארט אפים שונים מתחום הביולוגיה ו/או הכימיה ועוד אינספור מקומות שונים. המשותף לכולם הוא הצורך לרכוש, לתחזק ולחדש מדי פעם פרטי ציוד מעבדתי. כפי שיודע כל מי שאי פעם עבד במעבדה או מפעל (או ניהל אותם) – אופן הפעולה והעמידות של ציוד זה הם קריטיים למקום ולהצלחתה של המעבדה או לשגשוגו של אותו בית עסק. מה, אם כן, חשוב לדעת ועל מה חשוב לשים דגש בעת רכישת ציוד למעבדות ו/או לתעשייה?

רכישת הציוד הטוב והמתאים ביותר היא גם המשתלמת ביותר

מסקנה אליה הגיעו כבר מזמן אינספור מנהלי מעבדות או מנהלי ייצור במפעלים יצרניים שונים (כמו גם מהנדסי תעשייה וניהול וכו’), היא כי כאשר מדובר בתהליכים מורכבים שכאלו, הצעד הנכון והבטוח ביותר הוא לרכוש את הציוד המתאים ביותר, והטוב ביותר שניתן להשיג בקטגוריה זו. זאת בניגוד לניסיון לחסוך בהוצאות ולרכוש ציוד זול יותר אשר אינו בדיוק מתאים לצרכים של המקום, או שמדובר בציוד משומש או ברמת איכות טובה פחות, מפני שמחירו נמוך בהרבה בהשוואה לציוד חדש.

pixabay

בפועל, רכישה של ציוד זול ומשומש או ציוד אשר אנו מתאים במיוחד, מתגלה שוב ושוב כצעד שגוי ולרוב גם הרסני עבור אותו ארגון. הניסיון לחסוך בציוד מעבדתי או תעשייתי התואם בדיוק את הצורך של אותו מקום, תמיד מתגלה כהימור לא טוב ופעמים רבות גם פטלי עבור אותו עסק. דוגמה טובה לכך ניתן למצוא במכשיר הנקרא – אוטוקלאב. מכשיר זה (אשר נכתב לעתים גם – אוטוקלב) הוא פריט ציוד למעבדות המהווה למעשה מעקר קיטור גדול ואיכותי, מכשיר בו משתמשים על מנת לעקר ולחטא אספקה סטרילית, דוגמת זו בה נעשה שימוש בבתי חולים, במעבדות אשר הסטריליות והניקיון בהן הם קריטיים לתהליך המחקר וכו’. מעבדות וארגונים רבים מנסים לעבוד לעתים ללא אוטוקלב, למרות שמחירו של פריט ציוד זה אינו כה גבוה בהשוואה לתועלת המופקת ממנו. שוב ושוב מתגלה הרצון לחסוך כטעות קשה, שכן במעבדה, לדוגמה, זיהום קטן ביותר בחלק מן הדגימות עקב עיקור וחיטוי לא מספקים יכול להוריד לטמיון שבועות וחודשים של עבודה קשה ויקרה. זו הסיבה לכך שכל מנהל מעבדה מנוסה, כמו גם כל מנהל בית חולים או כל ארגון רלבנטי אחר, יודע כיום כי אוטוקלאב איכותי הוא פריט בו כדאי להשקיע…

איכות המוצר והיצרן ונציג המכירה מולו נעבוד בארץ

לאחר שמבינים עד כמה חשוב להשקיע ולרוכש את פרטי הציוד הנכונים והאיכותיים ביותר לצרכי המעבדה/מפעל שלנו, חשוב לוודא שאנחנו אכן רוכשים את הדגמים המתאימים ואת המוצרים הנכונים. על מנת לוודא זאת, יש כמובן צורך במחקר מקדים מקיף, הן של פרטי ציוד אופציונליים הקיימים בשוק תחת קטגוריה זו והן מול קולגות –מעבדות או מפעלים אחרים אשר עושים שימוש גם כן בפרטי ציוד דומים, ויכולים להמליץ לנו.
בגדול, מה שחשוב זה לזהות בדיוק את סוג המכשיר הרצוי ביותר לצרככם, ואז לוודא שרוכשים מכשיר מסוג זה של יצרן מוכר, איכותי ומוביל בתחום, כזה המבטיח איכות מוצר אופטימלית ואחריות של לפחות כמה שנים. על מנת לוודא שההתנהלות אכן תהיה אפקטיבית ופורייה יש לוודא שרוכשים את המוצר מיבואן/ספק רשמי, מוכר וגדול בארץ, כזה אשר יהיה נוח לעבוד מולו בהמשך. כאשר מדובר בפרטי ציוד גדולים, יקרים וחשובים כל כך, אל תתפשרו על פחות מיבואן/ספק אשר מקדיש לכם את כל תשומת הלב הראויה, ומסתמן כאמין, מקצועי ומנוסה. כאשר תזדקקו לתיקון או החלפה של חלק או מוצר, למשל, חשוב מאוד שהגורם מולו תעבדו בארץ (במידה וההתנהלות אינה מתבצעת ישירות מול היצרן) יהיה גורם מקצועי ואמין, כזה אשר מעניק לכם את התנאים הראויים והמתבקשים בעת הקנייה, וגם עומד במילתו ומעניק שירות איכותי בעת הצורך.

תגובות