מה זה ריבית פריים – 5 עובדות שלא ידעתם על ריבית פריים

ריבית הפריים, באנגלית Prime Rate, היא למעשה הריבית המהווה בסיס לתמחור עסקאות פיננסיות שונות, למשל הלוואות, הריבית משמשת גם לתמחור פיקדונות. כדאי לדעת כי ברוב המדינות, ריבית הפריים נקבעת על ידי הבנק המרכזי על סמך שיעור הריבית שהבנק המרכזי קובע בהלוואות שהוא מעניק לבנקים המסחריים ולגופים פיננסיים גדולים אחרים.

בישראל, ריבית הפריים נקבעת על ידי כל בנק בנפרד, על בסיס הריבית שבנק ישראל קובע. חשוב להדגיש כי בנק ישראל אינו אחראי על קביעת ריבית הפריים והוא מפרסם את ריבית בנק ישראל, כאשר הבנקים השונים מוסיפים מעל ריבית בנק ישראל מרווח מסוים, בהתאם למדיניות שלהם. כיום, המרווח שהבנקים מוסיפים הוא 1.5% מעל ריבית בנק ישראל, לכן אם בנק ישראל קבע כי הריבית עומדת על 0.15% הרי ריבית הפריים תהיה 1.65%.

פרסום ריבית בנק ישראל

כאמור, בנק ישראל הוא האחראי על פרסום הריבית של בנק ישראל אחת לחודש, בדרך כלל הבנק מפרסם את הריבית ביום שני האחרון של החודש הקלנדרי. על סמך ריבית בנק ישראל הבנקים המסחריים קובעים את ריבית הפריים. בשנים האחרונות הריבית במשק נמצאת בשפל חסר תקדים, ורבים מנצלים זאת כדי לקבל הלוואות בתנאים אטרקטיביים, כמו כן הריבית הנמוכה מסייעת לנוטלי המשכנתה לבחור מסלולים אטרקטיביים יותר, עם זאת חשוב לזכור כי הריבית עלולה לעלות בכל רגע נתון, וכאשר מתחייבים להלוואה יש להתייחס לכך.

עובדות מעניינות וחשובות על ריבית הפריים

ריבית פריים משפיעה על כולנו ביומיום, במיוחד על מי שלוקח הלוואה או מתכנן לקחת משכנתה כדי לרכוש דירה או נכס להשקעה. כמו כן, יש לריבית תפקיד מרכזי כאשר בוחרים להשקיע בפיקדונות שונים, לכן חשוב להבין כיצד הריבית מחושבת ואיך היא משפיעה עלינו.

לפניכם 5 עובדות מעניינות וחשובות על ריבית הפריים:

  • ריבית הפריים היא הבסיס לתמחור הלוואות בריבית משתנה במשק.
  • עד היום בנק ישראל לא קבע נוסחה לחישוב ריבית הפריים, לכן הבנקים המסחריים בישראל החליטו על ייצוב הריבית בשיעור 1.5% מעל ריבית בנק ישראל.
  • כל בנק או תאגיד בנקאי רשאי לקבוע את המרווח מעל ריבית בנק ישראל בהתאם לשיקוליו ולמדיניות שלו.
  • לבנקים אין שום אינטרס לשנות את המצב הקיים בגלל הפער העצום בין ריבית בנק לישראל לריבית הפריים, והנטל מוטל על הלווים.
  • כאשר בנק מסוים מציע לכם הלוואה בריבית פריים + X%, ה-X מסמל את רמת הסיכון הקיים עבור הבנק. לכן, כאשר הבנק מציע הלוואה בריבית פריים + 0.5% למעשה הבנק רואה זאת כהלוואה בסיכון נמוך.

כדאי לדעת כי ריבית הפריים כמעט ולא השתנתה בשנים האחרונות. מינואר 2017 ריבית הפריים עמדה על 1.6%, ורק בחודש דצמבר 2018 חל שינוי בשיעור ריבית הפריים וכעת היא עומדת על 1.75%, זהו שינוי קטן אך משמעותי עבור רוב הלווים ולוקחי המשכנתאות, וכמובן העלייה בריבית משפעה על עסקים הזקוקים להלוואות ולפתרונות מימון ואשראי.

 

תגובות