התנהלות פיננסית נכונה במשפחה
טלי יחיא

ביום יום יש לנו כמשפחה הרבה מאוד הוצאות: חוגים, גנים, צהרונים, שכר דירה או משכנתא, החזקת רכב, אוכל, בילויים, טלפונים, חשמל, מים, ארנונה והרשימה עוד ארוכה.
משפחות רבות מתקשות להתנהל מהבחינה הפיננסית ועשויות למצוא את עצמן שקועות בחובות כבדים. כיצד אפשר להנחיל לילדים מודעות פיננסית מגיל צעיר ולנהל כספים בצורה נבונה יותר? לפניכם טיפים שעושים הבדל גדול.

בניית תקציב משפחתי
מומלץ להתחיל בגיבוש תקציב חודשי לכל המשפחה ולהתייחס לכסף נזיל הנקבע על פי כסף נכנס ומשקלל את ההוצאות הקבועות. בדקו כמה כסף תוכלו להקצות לכל אחד מבני המשפחה (חוג שחייה לילד) ולהוצאות משותפות (מזון). נסו לסדר את ההוצאות לפי סדר עדיפויות – הוצאות בסיסיות שהן בגדר חובה והוצאות משניות שהן סוג של פריבילגיה על מנת להבין מה הכרחי ועל מה אפשר לוותר. חשוב לבצע מעקב אחר כלל ההוצאות כדי להבין עם כמה כסף נותרתם באמצע החודש ובסוף החודש, האם יש רזרבה, חריגות מהתקציב וכדומה. ניתוח נתונים כספיים יאפשר לכם גם לשים לב למגמות – כמו למשל, הוצאות גבוהות על ממתקים לילדים או על ארוחות בחוץ ולחשוב היכן ניתן להצטמצם ועל חשבון מה והיכן ניתן להגדיל את התקציב במידת האפשר.
אפשר להתייחס בבניית תכנית פיננסית משפחתית ותקציב הן להוצאות בטווח הקרוב והן לטווח הרחוק ולהחליט על תקציב שנתי ולשנות אותו בהתאם לנסיבות על פי מטרות ויעדים ושינויים כלכליים.

חיסכון לעתיד
כדאי לשקול חיסכון לעתיד המשפחתי ולעתיד הילדים וללמד את הילדים להחזיק קופה על מנת לחסוך גם כספים שהם מקבלים במתנה, כדמי כיס או בביצוע עבודות הבית. אם נותרו לכם רזרבות מהתקציב הקיים כדאי להפריש כספים אלה למטרת חיסכון עתידי או למימון הוצאות גבוהות יותר או פינוקים. לדוגמא – פתיחת חיסכון שהוא רק לחופשות משפחתיות או למימון מתנה גדולה במיוחד לילד. זכרו שאתם ההורים מהווים מודל לחיקוי לילדים ואם תלמדו אותם לחסוך – גם הם יוכלו לעשות זאת בעצמם.

בדיקת אלטרנטיבות משתלמות יותר
כדאי לבחון את כל האופציות לחסכונות ולבדוק איזו אלטרנטיבה משתלמת יותר וכדאי לבצע גם בדיקה מעמיקה של ביטוחים ותכניות פנסיוניות וכולי ולחפש אופציות זולות או אטרקטיביות יותר. כמו כן, אפשר לשקול תחליפים זולים למוצרי מזון, טלוויזיה בלוויין או בכבלים, מסלול סלולר ולהקפיד שאתם מוציאים פחות ממה שאתם מרוויחים כדי שתמיד תהיו בפלוס בבנק. נסו לחיות כפי יכולתכם ולא להיקלע להוצאות גבוהות לטווח הארוך של דברים שאתם לא באמת יכולים להרשות לעצמכם. גידול ילדים באי וודאות פיננסית עשוי להיות מסוכן ואתם בוודאי לא רוצים לגלות לפתע שחסר לכם כסף לממן הוצאה קריטית וגם לא להיתלות בהלוואות.

קיימים יועצים, תכניות פיננסיות וכלים שיוכלו לסייע לכם לנהל תזרים מזומנים, תקציב משפחתי ולהפיק תובנות להתייעלות פיננסית על מנת לחיות חיים ברי השגה ואיכותיים יותר במסגרת היכולת הכלכלית.  

 

המאמר בשיתוף ענת אשד גלזר, רואת חשבון בכירה

תגובות