סקר מתנדבי עמותת אור ירוק: איזה ציון העניקו תושבי כפר סבא לתחבורה הציבורית?

קבוצות הנוער של עמותת אור ירוק לכבוד שניאור חשין יצאו לרחובות הערים ובדקו את יעילות התחבורה הציבורית ומה הציבור הישראלי חושב עליה. המתנדבים ביקרו בכ-400 תחנות אוטובוס שונות ב-33 יישובים ברחבי הארץ. בנוסף במסגרת הסקר שביצעו המתנדבים נשאלו כ-1,700 בני אדם באשר לדעתם לגבי איכות ויעילות התחבורה הציבורית.

במסגרת התצפית בדקו המתנדבים מספר נתונים:

  • תשתית תחנת האוטובוס – הצללה, מקומות ישיבה, דפי מידע ומפגעי בטיחות סמוך לתחנה (פסולת, שברי זכוכית וכדומה)
  • נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות האוטובוס –  הימצאות שלטי ברייל ומקום לכיסא גלגלים.
  •  סקר דעת הציבור – הנוסעים נשאלו מה דעתם על עלויות התחבורה הציבורית ומהי שביעות רצונם הכללית ממנה.

בין הישובים בהם נערכו התצפית והסקר: כפר סבא.

תוצאות התצפית והסקר בכפר סבאנבדקו 12 תחנות.

  • הימצאות הצללה – באחת מהתחנות שנבדקו אין הצללה, בתחנה נוספת ההצללה אינה תקינה.
  • הימצאות דפי מידע –  בארבע מהתחנות חסרים דפי מידע, בשתי תחנות נוספות ישנם אך הם אינם תקינים.
  • מקומות ישיבה – באחת מהתחנות אין ארבעה מקומות ישיבה, בשלוש תחנות נוספות ישנם מקומות אך הם אינם תקינים.
  • נגישות לבעלי מוגבלויות – בשלוש מהתחנות חסרות מדבקות עם מספר התחנה, בתחנה נוספת ישנן מדבקות אך הן אינן תקינות. בשמונה מהתחנות אין שלטים בכתב ברייל. בשלוש מהתחנות אין מקום לכסא גלגלים,בתחנה נוספת ישנו מקום שאינו תקין.

תוצאות סקר שביעות רצון מהתחבורה הציבורית בכפר סבא:

  • מהי שביעות רצונך מהתחבורה הציבורית? הנשאלים העניקו את הציון הממוצע 6.3 מתוך 10.
  • מרחק התחנה מהבית – מגיעים אל התחנה בתוך 0-15 דקות בממוצע.
  • האם האוטובוס מאחר? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס נוהג לאחר.
  • האם האוטובוס עמוס? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס עמוס.
  • האם מחיר הנסיעה הוגן? רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה גבוה מדי.
  • מה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה? 7.4 (מתוך 10).

עמותת אור ירוק: “התחבורה הציבורית בישראל מוזנחת כבר שנים רבות. שר התחבורה והבטיחות בדרכים שיכנס לתפקידו בקרוב, חייב יהיה להשקיע בייעול התחבורה הציבורית כך שתשרת את כל האזרחים במדינה. אם תהיה בישראל תחבורה ציבורית נוחה, נגישה ויעילה רבים יבחרו להעדיף אותה על פני כלי הרכב הפרטיים. תחבורה ציבורית איכותית יכולה לסייע בצמצום עומסי התנועה, לקרב את הפריפריה למרכז, להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש ובהתאם להוביל לסיכון מופחת לתאונות ולנפגעים”.

על פי משרד התחבורה, עד ה- 1 בינואר 2015 כל תחנות האוטובוס בישראל היו אמורות להיות מונגשות לבעלי מוגבלויות ועומדות בתקן.

תגובות