ישיבת מועצת עיר סוערת בכפר סבא, על רקע התנגדות ההורים לאיחוד גני ילדים. מחזיקת תיק החינוך, ד”ר אוסנת ספורטה “הפיצו שמועות שקריות”

ישיבת מועצת עיר סוערת בכפר סבא, על רקע התנגדות ההורים לאיחוד גני ילדים. מחזיקת תיק החינוך, ד”ר אוסנת ספורטה מסבירה

צילום דן ברק
ד”ר ספורטה

צפו בסרטון

עו”ד ליאת פסטרנק-אלקיים: “תודה להורים ולילדים הרבים שלקחו חלק אמש בהפגנה נגד החלטת העירייה לסגור גנים בעיר, וביניהם הגן של בני הצעיר. הישיבה הייתה סוערת, כצפוי, נציגי ההורים השמיעו את דבריהם ומנכ”ל העירייה ומחזיקת תיק החינוך השיבו לדברינו. בעוד מנכ”ל העירייה ציין, כי סגירת הגנים נובעת גם משיקול כלכלי, טענה מחזיקת תיק החינוך בעירייה, אסנת ספורטה, כי אין שום שיקול כלכלי לסגירת הגנים, אלא השיקול הוא פדגוגי בלבד – לא ניתן לעשות תהליכים פדגוגיים בגנים עם מספר ילדים נמוך. ייתכן שאסנת צודקת לגבי גנים שאליהם נרשמו 2-5 ילדים בלבד, אך לא בגנים שנרשמו אליהם 19 ילדים, כדוגמת גן דובדבן ו- 18 ילדים לגן כינור. יש כמות מצומצמת של נרשמים לגנים? אדרבא, זוהי הזדמנות מצוינת לרווח את הגנים לטובת הילדים.

עו”ד פסטרנק

אני קוראת לעירייה להפעיל שיקול דעת מקצועי ולעשות פיזור ואיזון ראוי בין הגנים. רוצים לקחת אחריות על מדיניות מועילה לטובת ילדנו? – תפנו לגנים שלנו גם ילדים שרשמו את הגן בעדיפות שניה ושלישית וגם כאלה שלא רשמו אותו באופציות. הרצון להעניק שיבוץ לבחירה הראשונה של ההורים הוא כשלעצמו לא אחראי ומקצועי, שעה שהדבר גורם לעומס של מעל 30 ילדים בגן. הורים יודו לכם, אם תכניסו את ילדיהם לגן של 25 ילדים במקום 35 ילדים. אחריותכם לשבץ ילדים בכמות מצומצמת ומידתית. רצון ההורים הוא לא חייב להיות תמיד פקטור. שיבוצי הילדים בגנים צריכים להיעשות במטרה להגיע למאה אחוז חינוך למאה אחוז ילדים. בגנים של 35 ילדים אין אפשרות מעשית לעשות תהליכים פדגוגיים, אם כבר מדברים על פדגוגיה…צריך לשאוף לגנים מצומצמים של עד 25 ילדים, ולא יותר. לענין הגן של הילד הפרטי שלי – אין מקום לסגור את גן כינור. יש לו 15 נרשמים ועוד שלושה שנרשמו בעדיפות שניה ושלישית, כמיטב ידיעתי. באפשרות העירייה לנייד ילדים נוספים לגן. רק אל תגידו שסוגרים את הגן כי אין מספיק נרשמים – סופר טענה מגוחכת, שעה שרוב הגנים בירוקה עמוסים עד אפס מקום”.

 

 

 

 

ערן ורנר, חבר ועד אמר “השתתפתי אתמול במחאה של הורי הגנים כנגד הכוונה לאחד 19 גני ילדים ולהביא לסגירתם של 10 גנים. היה מרגש לראות את ההורים והילדים יוצאים מהבית ומגיעים כדי להביע מורת רוח מתהליך פגום שאיים לפגוע באיכות החינוך של ילדיהם. “כאב לי לראות את חילופי האשמות הקשות בין אסנת ספורטה לנציגי ההורים, על הויכוח אם הועד ידע, או היה שותף. אני מעריך ומכבד את אוסנת, ואני גם מכיר את ומאמין בחברי ועד הורי הגנים. את ההבדלים בגרסאות אני נוטה לשייך לפערים בהבנת המשמעות של מהו שיתוף ציבור, ובעיקר על הרצף שבו הוא צריך להתרחש. “לפעמים צריך לסגור גן. זו מציאות, והיא תמיד לא נעימה. לא היה על זה מעולם ויכוח. אבל לפעמים מתקבלות גם החלטות בלתי מוצדקות ונובעות מקיבעון מחשבתי. אין לי כל צל של ספק שבסופו של התהליך, מספר הגנים שיסגר לא יעמוד על 10, אלא רחוק מכך. אמש אמרתי בישיבת מועצת העיר, שמספר הילדים הממוצע בגני הילדים בכפר סבא עומד על 30, ובכמחצית מהגנים בעיר, לומדים לראשונה השנה 34-35 ילדים. נכון, אולי זה לא נכון לפתוח גן עם 10 ילדים. אבל המספר הזה הוא לא גזירת גורל. הוא תוצאה של שיבוץ אחד מבין שיבוצים רבים אפשריים. כשמדברים על מיעוט נרשמים לגן – זו הסטה של האחריות אל ההורים, לחוסר ביקוש. אבל מדובר על שיבוץ, ולא על רישום. השיבוץ הוא באחריות העיריה, ואין כל חובה שכל ההורים יקבלו את הבחירה הראשונה שלהם. כך בשכונות בהם גנים רבים מלאים עד אפס מקום, בוחרים באותה שעה לסגור גנים עם מיעוט נרשמים, וזאת כאשר הדבר המתבקש הוא לאזן בין כמות הילדים בגנים השונים. עלינו לשאול את עצמנו האם אנחנו רוצים מערכת חינוך עם 35 ילדים בגן, או עם 28-30 ילדים. אם הצפיפות בגנים לא תוגדר כאחד היעדים בשיקולי השיבוץ, נצא כולנו מופסדים”.

תגובת העירייה: “מדובר בגנים שאליהם נרשמו 19, 12, 7, 5 ואף 2 ילדים. מספר נמוך כל-כך של ילדים שאינו מאפשר קיום מסגרת חינוכית ראויה, תהליכים פדגוגיים וחברתיים נאותים וניצול יעיל של כספי ציבור. על כן, היה זה בלתי נמנע לאחדם. למרות כל זאת, מנכ״ל העירייה יקיים סבב פגישות עם ההורים לבקשתם בשבוע הבא על מנת לשוחח עמם”.

ד”ר אסנת ספורטה, מחזיקת תיק החינוך: “סוגיית השיבוץ לגני ילדים היא סוגייה מורכבת ורגישה, והעיקרון המנחה אותנו הוא טובת הילדים. עוד טרם החלה תקופת הרישום והשיבוץ, הנחתי את הדרג המקצועי לבחון מחדש את תהליך השיבוץ ולהציג בפני המלצות לשיפורו, כשהמדד יהיה שביעות רצון ההורים לצד קבלת החלטות מקצועיות מושכלות. במשך כחודשיים מתקיים תהליך מקצועי ומתמשך של עדכון הנתונים, הפקת משמעויות ותובנות מתוך הנתונים והעלאת הדיוק בשיבוץ, לרבות שיחות יזומות עם הורים וניסיון למציאת מענים מדויקים ככל האפשר בתוך תמונת מציאות מרובת אילוצים ומשתנים. הצורך באיחוד גנים עלה בשל העובדה שלמספר גנים נרשמו 15, 12, 7, 5 ואף 2 ילדים. מספר נמוך כל-כך של ילדים אינו מאפשר קיום מסגרת חינוכית ראויה ותהליכים פדגוגיים וחברתיים נאותים. אני מבינה את החששות של חלק מההורים, ויחד עם זאת, משוכנעת שזו החלטה שבסופו של יום תטיב על הילדים. צוות אגף החינוך וצוותי גני הילדים ערוכים ללוות את הילדים וההורים בתהליכי הפרידה והקליטה החדשים, ואין לי ספק שבסופו של יום, המהלך ייטיב עם הילדים וההורים”.

 

תגובות