ראש העירייה, רפי סער, הגשים לתלמידי אוסישקין חלום: חצר ביה”ס הפכה לגבעות טיפוס, נחל מלאכותי, שביל חושים, מסלולי שווי משקל, וגן דמיון בבית הספר

ראש העירייה, רפי סער, הגשים לתלמידי אוסישקין חלום: חצר ביה”ס הפכה לגבעות טיפוס, נחל מלאכותי, שביל חושים, מסלולי שווי משקל, וגן דמיון בבית הספר.

התלמידים בחרו ועיצבו, ההורים והמורים הצביעו וחצר משחקים ולמידה רב תחומית ייחודית במינה וראשונה מסוגה בארץ הוקמה בבית הספר היסודי ע”ש מ. אוסישקין בכפר סבא. זאת במסגרת תוכנית שיפוצי קיץ נרחבת וחסרת תקדים בהיקפה שבוצעה בעיר במהלך חופשת הקיץ, ובמסגרת הכרזתו של בית הספר כפיילוט יישובי ארצי ליישום ששת העקרונות של “פדגוגיה מוטת עתיד” בחצר בית הספר.

מאת: אירית מרק

במסגרת תהליך התכנון של החצר יוצאת הדופן, שותפה כל קהילת בית הספר, באמצעות סדנאות תכנון ובחירה מיוחדות לתלמידים, הורים ולצוות החינוכי, ביצוע סקר בחירות בקרב התלמידים לפי שכבות גיל, וביצוע תכנון החצר בכיתות.

כל זאת במטרה ליצור מרחב פעילות למידה רב תחומית ברוח החצר הטבעית ויצירת שינוי מהותי בהוראה ובלמידה, באמצעות ייסוד דרכי חינוך חדשות המבוססות על ששת העקרונות של “פדגוגיה מוטת עתיד” בחצר: שיתופיות, מאפייני למידה אישיים בהתאם ליכולות ולאישיות הילדים, למידה בלתי פורמאלית, הבנה מערכתית של הסביבה, גיבוש זהות ותכלית אישיים במציאות של תמורות משתנות, ויכולות להסתגל ולשגשג באופן מיטבי.

למעשה, התוכנית שנבחרה משלבת בין בחירת התלמידים, הצוות החינוכי וההורים, לבין פדגוגיה מוטת עתיד, כאשר כל מתקן שיוקם בחצר בית הספר יהיה חייב לאפשר למידה לפי 6 העקרונות שלה. זאת לאחר שבית הספר הוכרז כפיילוט ליישום עקרונות הפדגוגיה מוטת עתיד על ידי אגף מו”פ (מחקר ופיתוח), ניסויים וחדשנות של משרד החינוך ועיריית כפר סבא.

בשלב א’ של התוכנית, שתוכננה על ידי אדריכליות הנוף ג’ולי לוי פלד ויפעת גל שפייזמן, בהתאם לסקר הבחירות שבוצע בבית הספר ותכנון של הילדים, יבוצעו עבודות בחלק המזרחי של שטח בית הספר, בו נמצאת חצר כיתות א’-ב’.

חצר חדשנית באוסישקין

במסגרת התוכנית, הפכה החצר למוקד של חינוך, למידה, הוראה, משחק ומנוחה, והיא כוללת נחל, משחק בחול, אזורי ישיבה, אזור משחקי שיווי משקל, גבעת פעילות, גן דמיון ופינת תיאטרון, בית 4 המרחבים דמוי הבית ההיסטורי ורחבת דיאלוג, ושביל חושים.

אזור הנחל: הקמת נחל מלאכותי, המדמה נחל טבעי, על ידי שימוש בסלעים מעוגלים, בחלוקי נחל, באדמה, בצמחייה ובניית גשרון. כל זאת בהתאמה מוחלטת לגיל ילדי בית הספר ולהנחיות הבטיחות. מי הנחל יוזרמו בצורה מבוקרת על ידי משאבת משחק שתוצב בראש הנחל, כשתחתית הנחל עשויה חול ותהווה מקום משחק חושי.

באזור הנחל יתקיימו שיעורי מדעים וחשבון, במסגרתם יחקרו הילדים את נושא המים; שיעורי חברה והפסקות, תוך התנסות במשחק חושי ופיתוח; שיעורים משולבים בתנ”ך, היסטוריה ומלאכה בין היתר בניית תיבת נוח, וסדנאות עבודות בחומר בנושא האדם הקדמון.

רחבת הדיאלוג: רחבה מרוצפת המהווה צומת מרכזי בבית הספר– מוצללת בעצים רחבי נוף, בערוגות גדולות וסביבם ספסלים טבעתיים. זאת במטרה לעודד את השהייה בחוץ, להעניק לתלמידים מקום להפוגה, לעידוד ישיבה בצוותא ולתקשורת בין-אישית.

פרגולת ארבעת המרחבים: פרגולה הבנויה מבחינה גיאומטרית על בסיס צורת בית ארבעת המרחבים, המכונה גם “הבית הישראלי”, המאפיין את היישוב היהודי בתקופת הברזל. המקום ישמש כמקום התכנסות לכיתות וכמרחב עבודה. המקום יעוצב ברוח ההיסטוריה ויכלול באר לשאיבת מים. בין מטרות הבית – למידה רב תחומית בנושאי היסטוריה, תנ”ך, אומנות, מתמטיקה, מולדת ומדעים, כמו התנהלות האדם בעת העתיקה, היישוב היהודי הקדום, סחר חליפין ועוד.

הלימוד יתבצע בשיתוף פעולה עם מוזיאון כפר סבא והילדים ילמדו בין היתר את מלאכת האריגה הקדומה, קליעה, יצירת פסיפסים, עבודות בחמר ובזכוכית. זאת בנוסף לקיום שווקים להדגמת סחר חליפין, בית מלאכה, אזור סדנאות ומשחקי דמיון. כל עבודות הילדים יוצגו במרחב.

גבעת הפעילות: גבעת דשא בשילוב צמחייה בגבהים משתנים, הכוללת מסלולי טיפוס ושיווי משקל, מעברים עיליים ונקודות תצפית, מעבר תחתי ומקום “מסתור”. האזור ישמש ללמידה רב תחומית המשלבת מתמטיקה, מדעים, אומנות וחינוך גופני. התלמידים ילמדו ויתאמנו בדרגות קושי שונות של שיווי משקל, חיזוק היציבה, אימוני טיפוס, פיתוח ראייה ופרספקטיבה מנקודות שונות, ציור הטבע ומשחקי אינטראקציה בין התלמידים.

פינת התאטרון וגן הדמיון: המרחב כולל בתי משחק, שולחנות, שרפרפים, לוח ציור וכתיבה, בימת תיאטרון עם ציור “מסך” ושטח למשחק חופשי. זאת במטרה לפתח את יכולות הדמיון והמשחק של התלמידים.

בנוסף, בפינת התיאטרון ימחיזו התלמידים מחזות, ילמדו קולנוע, תיאטרון, שפה, אנגלית וערבית, יכתבו מחזות מקוריים, יתרגלו צילום ויכולות דיבור מול קהל.

שביל חושי: שביל מתפתל משולב בפינות ישיבה וריצוף, הכולל מרקמים מחומרים שונים. כאן הילדים יוכלו לחלוץ נעליים וליהנות ולחוש את המרקמים השונים, כעין רפלקסולוגיה. לאורך השביל ישולבו צמחי תבלין וריח.

ראש העיר, רפי סער: “מדובר בתוכנית להקמת מרחב בית ספר חדשני, כחלק מראייה כוללת לפיתוח יצירתיות, דמיון וכישורים חברתיים בקרב התלמידים. בתוכנית לשיפוץ חצר בית הספר אוסישקין לקחה חלק כל קהילת בית הספר, בעידוד וביוזמת אגף החינוך העירוני, בהתאם לחזון העירוני לשיתוף הציבור. עיריית כפר סבא יצאה במהלך הקיץ בתוכנית חסרת תקדים בהיקפה לשיפוץ מוסדות חינוך בעיר, לאחר שנים של הזנחה. בית הספר אוסישקין הוא בית הספר הראשון שנפתח בעיר ואני שמח שתלמידי בית הספר, צוות המקום וההורים זכו לשדרוג המוסד החינוכי”.

מנהלת בית הספר טלי שוורצשטיין בסר: “התוכנית שואפת לייצר דרכי חינוך חדשות ורלוונטיות, המבוססות על עקרונות למידה מוכוונת עתיד. צוות בית הספר גיבש חזון חינוכי, תוך חיבור בין המציאות היום-יומית של חיי בית הספר לבין תחזיות שגובשו בתחום העתידנות. מדובר בתוכנית ייחודית בארץ, על מנת ליצור מציאות חינוכית חדשה”.

תגובות