כפר סבא: בחטיבת שז”ר חייבו ההורים לרכוש מחשבים “רכישת מחשבים ניידים מכספי הורים פוגעת מהותית בחוק חינוך חינם”

הורים מחטיבת ש”זר התבקשו לרכוש מחשבים לילדיהם הלומדים בחטיבה, לא כל ההורים מסכימים עם התכנית.

מאת: אירית מרק

הורים לתלמידים הלומדים בחטיבה שלחו למנהל אגף החינוך, דר אורי ארבל- גאנץ התנגדותם לנושא “אנו סבורים שרכישת מחשבים ניידים מכספי הורים פוגעת מהותית בחוק חינוך חינם”, טוענים ההורים לארבעה הלומדים במערכת החינוך בעיר “התכנית פוגעת בצורה מהותית בשוויון זכויות של התושבים בעיר היות ושכנתינו הגרה בצמוד אלינו ומגדלת 2 ילדים בחטיבת רמון אינה נדרשת להקצאת משאבים אישיים בסכום שאינו מבוטל 2000 ₪ למשפחה.

הצטרפו לקבוצה הגדולה והמשפיעה בעיר > כפר סבא שלנו

“בהצגת התוכנית לא הועלו טיעונים ו/או הוכחות דידקטיות /הישגיות משמעותיות בעצם לימוד באמצעות מחשבים ניידים. כל שנאמר שאנחנו צריכים “להתקדם”. התכנית מיושמת במתכונתה הנוכחית כ -5 שנים, ולפני כן כ -6 שנים במתכונת שונה בכיתת “כתום – ניסיונית ” כך שבהחלט מן הראוי היה למדוד תרומת התוכנית להישגיות מוכחת בתיכונים/שירות צבאי”, אומרים ההורים.

עוד נטען כי הדרך לחשיפת התכנית תמוהה שכן לא נאמר דבר על ידי מנהלי החטיבות המציגים את החטיבות בבתי הספר היסודיים לקראת סוף שנת הלימודים. כן מציגים במפגש זה מגמות ייחודיות לבתי ספר כמו כדורעף /כדורסל.

“ההודעה על התוכנית התבצע יום לפני פתיחת שנת הלימודים 30/8 כך שלא נותר להורי זמן אפילו לערעור, ההורים נדרשו לקנות ספרי לימוד שככל הנראה ייזרקו לפח לפחות אלו שרכש ושלא במסגרת רכישה מרוכזת של בית הספר. ההחלטה ללמוד בחטיבת שזר איננה בידי ההורים אלא חלוקה משיקולים של אגף החינוך כך שלא נותרה להורים ברירה ולאמץ את התוכנית ו/או להעמיד את ילדיהם בסיטואציה של “חריגים” להורים “לא מתקדמים” ו”מתנגדים” שכן הרוב הסכים לתוכנית”.

ההורים מסבירים כי אינם זכאים לתמיכה כלשהי משום שמצבם הכלכלי שפיר “לבנו עם אותם ילדים ממשפחות ששוב צריכים להביא אישורי הכנסות וכדו’ המנציחות שוב את מצבם הכלכלי הקשה, בשעה שהם נמצאים במסגרת “חוק חינוך חינם”. מדוע אנחנו כחברה מתוקנת לא מצמצמים את ההכרח הזה של אותם ילדים /משפחות שוב לעמוד בסיטואציות מסוג זו. במיוחד בעיר ששמה שמדגישה את הערכים של שוויון בחינוך באמצעות אינטגרציה בחטיבות ובתיכונים כערכים מובילים. 

יצוין כי בכפר סבא 4 תיכונים – באף אחד מהם לא מיושמת תוכנית לימודים באמצעות מחשבים כך שהתוכנית ה”מתקדמת” נעצרת בתיכון “אם התוכנית כה מצליחה במשך השנים שיושמה – מדוע אינה מיושמת ביתר החטיבות בעיר ? האם ילדי שזר מגיעים עם יתרונות לתיכונים ? אם כן מדוע ? שוב אנחנו חיים בעיר שוויונית. ילדים שיביאו מחשב נייד מצוין מהבית ולא ירכשו במסגרת רכישה משותפת, אך המחשב שלהם בן שנה וכבר אינו יכול להשאר טעון למשך 6 שעות לימוד ייענשו ויירשם להם “אי הבאת ציוד”.

“באסיפת ההורים בכיתות צוין על ידי המחנך לא להביא ציוד יקר ערך לביס ? אמירה לא ברורה שכן מחשב בשווי 2000 ₪ שמחויב ליום יום בהחלט מהווה ציוד יקר ערך. כדי לשמור על המחשבים בצורה מיטבית מומלץ לרכוש בכספי ההורים “לוקר”, ראשית אין מספיק כאלו בקומת התלמידים ושנית הוצאה נוספת?מצבה החיצוני של חטיבת שזר קטסטרופלי בלשון המעטה. החטיבה לא שופצה למעלה מעשור אולי שניים. המזגנים בכיתות לא יעילים, האם קרינה/חימום הנפלט מ-40 מחשבים ניידים הכרחי ?”.

אנו, תושבי העיר שתושביה מאוד מרוצים ממנה כפי שהוכח בסקר שבוצע “בנקודה זו אינני מרוצה. בתחושה הכללית מדובר בתוכנית ביוזמה מקומית, ללא חשיבה מערכתית שיוצרת אפליה בין תושבים ובנימה אישית אני מרגישה תחושת אינוס”.

מעיריית כפר סבא נמסר: “מדובר בתכנית של משרד החינוך ובעידודו, המקדמת פדגוגיה חדשנית במסגרת בתי הספר של העתיד. התכנית, המופעלת בבית הספר בכפוף לחוזר מנכ”ל, כוללת שלושה מסלולי סיוע, כמענה למי שידם אינה משגת ברכישת מחשב נייד. תוכנית התקשוב מוצגת להורים בתחילת כל שנה ונפתחת על פי מידת ההיענות”.

תגובות