מימון לזכיינים – איך לגייס כסף לעסק?

עסק בזכיינות הוא עניין שיכול לעלות לא מעט כסף. החל מעלויות דמי הזיכיון החד פעמיים, התמלוגים החודשיים ממחזור המכירות בסניף, ההוצאות על שיפוץ העסק, רכישת המלאי הראשוני, זיכויים והחזרת סחורה, הוצאות שיווק ועוד. רשימת ההוצאות עלולה להתארך כשמכניסים למשוואה גם גורמים בלתי צפויים הנגזרים מהמצב הביטחוני לדוגמה, שעלולים להשפיע על העסק

shutterstock

עסקים רבים נוטים להיסגר, לא בגלל היעדר כשרון עסקי או שאפתנות, אלא בעיקר בשל חוסר היערכות כלכלית בצורה הנכונה וקושי בהבנת התמונה הרחבה, של כלל רכיבי ההשקעה.

הכנת תכנית עסקית שמתחשבת גם בגורמי השפעה משתנים כמו עונתיות, תכנון הרצת העסק וחישוב הון חוזר יכולה למנוע מראש בעיות בתזרים המזומנים ולהזרים דם לעורקי העסק.

לאחר שהתוכנית העסקית נבנתה, אפשר לצאת לדרך לגיוס הון ראשוני לפתיחת עסק בזכיינות.

מקורות מימון לעסקים בזכיינות

איך מגייסים כסף לטובת עסק חדש בזכיינות? למי פונים לקבלת סיוע כלכלי ומהם התנאים לקבלתו? 

כל יזם מכיר את תחושת ההתרגשות המחשמלת לפני פתיחת עסק, את הברק בעיניים, והאש בקרביים, אבל גם את החששות, הפחדים והחרדות ממה שהולך לקרות, ואיך ייראה חשבון הבנק בעשירי לחודש. הכסף הוא אכן האמצעי והגורם המרכזי להגשמת החלום, אך הוא לא מוכרח להוות מכשול, כיוון שקיימות מגוון אפשרויות לגיוס הון לבעלי עסק בתחום הזכיינות:

מימון מגופים חוץ פיננסיים –  פתרונות אשראי חוץ בנקאי לעסקים. ברוב המקרים הלוואות אלו מוענקות לעסקים בקלות יחסית וניתנות בתנאים דומים ללקוחות פרטיים. הסיבה לכך היא העובדה שמדד הריבית בהחזר של הלוואות אלו הוא גבוה.

הלוואות חוץ בנקאיות מחברות האשראי – חברות האשראי מאפשרות קבלת הלוואות בתנאים שונים לבעלי עסקים (וגם ללקוחות פרטיים). בעלי כרטיס אשראי לעסקים יכולים לפנות בקלות לחברת האשראי שלהם ולבקש הלוואה חוץ בנקאית לעסק. גובה ההלוואה ותנאי ההחזר משתנים מאדם לאדם. לרוב מדובר בעשרות אלפי שקלים. הסכום מועבר לחשבון הבנק והחזר ההלוואה מתבצע בחיוב החודשי בכרטיס האשראי.

הלוואות מקרן השתלמות – קרן השתלמות לא מיועדת לשכירים בלבד. כל אדם יכול לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד בה כספים, גם עצמאיים. אם אתם בעלי עסק ויש לכם קרן השתלמות, תוכלו לפנות לגוף המנהל ולבקש הלוואה כנגד קרן ההשתלמות שלכם. כלומר, אתם יכולים לשעבד את הכסף שצברתם בקרן תמורת הלוואה מהגוף המנהל.

הלוואות בערבות המדינה – כדי לגייס הלוואה מהמדינה, היזם והזכיין צריכים לעמוד בכל הקריטריונים הנדרשים. הלוואות להקמת עסק בזכיינות יוענקו ליזמים שעומדים בנוהל החדש של הלוואות לזכיינים.

יזמים יכולים לפנות לקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, דרך מסלול לעסקים בהקמה ולגייס הלוואה בערבות המדינה, למימון העלויות הראשוניות של הקמת העסק. ההלוואות מוענקות לחמש שנים בריבית נוחה, מהיזם נדרשים ביטחונות של 10% בלבד.

מימון בנקאי –  אם הועדה קבעה כי אינכם עומדים בתנאים לקבלת הלוואה בערבות המדינה, יש לכם אפשרות לבקש הלוואה בנקאית לעסק קטן. בהלוואה מסוג זה יש תנאי סף נמוכים יותר, אך תנאי ההחזרה אינם אטרקטיביים במיוחד. רוב הבנקים מאשרים לבעלי עסקים קטנים הלוואות של עד 100,000 ש״ח בריביות משתנות.

הלוואה מגופים פרטיים –  לאחרונה צץ אצל יזמים הרעיון ליצור חיבורים בין אוכלוסייה אמידה שמחפשת השקעה, לבין בעלי עסקים קטנים שמחפשים מקורות מימון. אם לא הצלחתם לקבל הלוואה מהבנק בשל חריגה במסגרת האשראי או בשל אי עמידה בתנאי הבנק, עומדת בפניכם אופציה לקבלת הלוואה ממשקיעים. היתרון בתרחיש זה הוא קבלת הכסף למימון פתיחת עסק בזכיינות, ובתמורה המלווה יקבל השקעה בעלת פדיון גבוה ביחס לשוק.

מתלבטים איזו אופציית מימון הכי תתאים לעסק שלכם? המרכז הישראלי לזכיינות כאן בשבילכם, ממליצים להתייעץ עם גורמים מקצועיים לפני שתקבלו החלטה, על מנת לקבל סיוע והכוונה במציאת המימון המשתלם עם התנאים הנוחים ביותר.  

תגובות