איך משפיעה סביבת העבודה על העובדים?

בעולם עיצוב הפנים, עיצוב משרדים ואדריכלות באופן כללי הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות ההכרה בכך שלאופן בו המשרד בנוי ומעוצב ישנה השפעה ישירה וממשית, אפילו כזו הניתנת למדידה ברמה מסוימת, על העובדים עצמם. השפעה זו עשויה לבוא לכדי ביטוי בדרכים רבות ושונות, ולהשפיע על מצב הרוח של העובדים, האווירה הכללית השוררת במשרד, רמת הפרודוקטיביות ושיתופי הפעולה בין העובדים ועוד. לאור העובדה כי לאחרונה יוצאים גם מחקרים שונים המראים כי השפעה זו של סביבת העבודה על העובדים היא ממשית וניתנת להכוונה במידה מסוימת, חשוב להעלות את הנושא ולהבין מעט טוב יותר כיצד עיצוב סביבת העבודה צפוי להשפיע על העובדים במשרד.

 

מגמות חדשות בעולם עיצוב המשרדים והשפעתן על העובדים

כפי שצוין בפתיחה, ההכרה בהשפעת סביבת העבודה ואופן עיצוב המשרד על העובדים עצמם הולכת והופכת רחבה ומוכרת יותר בשנים האחרונות, ובהתאמה ניתן למצוא מגמות שונות בתחום של עיצוב משרדים ועיצוב פנים של מקומות עבודה, המתייחסים להשפעה זו ומנסים לרתום אותה למען טובת הכלל – בית העסק והעובדים בו גם יחד.

דוגמה בולטת למגמה שכזו היא חללי עבודה משותפים – כיום ניתן למצוא ביותר ויותר משרדים של חברות חללי עבודה נרחבים ופתוחים בהם עובדים עשרות אנשים יחדיו. לכל אחד לרוב שולחן משלו, וקיימות כמובן פינות שקטות יותר, כמו גם חדרי ישיבות וחדרים בהם ניתן לשבת לבד ובשקט, לנהל שיחת ווידיאו וכד’. אך הרעיון הכללי הוא כי חלל העבודה המשותף מביא לשיפור מצב הרוח של העובדים, מעלה את רמת שיתופי הפעולה והדינמיות בין העובדים והצוותים השונים ובסופו של דבר תורם גם לפרודוקטיביות הכוללת של הארגון.

מגמה מעניינת נוספת בה ניתן להבחין בתחום של עיצוב משרדים בשנים האחרונות היא הניסיון להכניס את הטבע אל תוך הסביבה המשרדית. מה שבעבר הסתכם במרבית המשרדים בכמה עציצים ליד דלפק הקבלה שבכניסה למשרד כיום התרחב והפך להיות טרנד של ממש, הכולל לא רק הרבה יותר עציצים וצמחייה במקומות שונים במשרד אלא גם שימוש בחומרים טבעיים דוגמת עץ, גינות ירק וגינות נוי במרפסות ובגגות המשרדים לרווחתם של העובדים ועוד. גם כאן מדובר באלמנט אשר מוסיף צבע והרגשה ספציפית לאווירה השוררת במשרד, וגורם לעובדים רבים להרגיש רגועים ונינוחים יותר, ולבוא ביתר שמחה אל העבודה מדי בוקר.

ניתן למנות כמובן מגמות מסקרנות נוספות המהוות חלק מהניסיון לעצב את הסביבה המשרדית באופן אשר ישפיע על העובדים בכיוונים חיוביים ויביא לתועלת עבורם ועבור הארגון בו הם עובדים גם יחד, דוגמת אזורי מנוחה מפנקים במיוחד, משחקים שונים ומלהיבים ועוד. 

כיצד לעצב במודע סביבת עבודה ידידותית יותר – עיצוב משרדים מקצועי

עבור חברות, מנהלים ובעלי עסקים המעוניינים כולם להצטרף למגמה הכוללת ולהפוך את הסביבה המשרדית לנעימה, חמימה ותומכת יותר בעובדים, באופן אשר ייטיב איתם וגם יעלה את רמת הפרודוקטיביות של הארגון כולו – כיצד ניתן ומומלץ לעשות זאת?

ובכן, ניתן כמובן לנסות ולחקות משרדים אחרים ואת השינויים שנערכו בהם בהקשר זה בשנים האחרונות. אך זה לרוב לא יהיה אפקטיבי במיוחד, בעיקר מפני שלכל משרד וכל ארגון מאפיינים הייחודיים לו, צרכים מעט שונים וכמובן – עובדים שונים בעלי טעמים והעדפות שונות

קרדיט לתמונה: shutterstock

הדרך בה רצוי לפעול בהקשר זה היא לפנות לאנשי מקצוע המתמחים בעיצוב משרדים מקצועי. בין אם מדובר במעצבת פנים מומלצת, אדריכלים המתמחים בעולם המשרדי או כל בעל מקצוע רלבנטי אחר – אנשי מקצוע אשר כבר עיצבו כמה וכמה משרדים בשנים האחרונות ומודעים למגמות השונות השוררות בתחום זה מהווים את דרך הפעולה המתבקשת והמקצועית ביותר להשגת המטרה הרצויה.

חשוב לזכור כי עיצוב משרדים מקצועי יכול להביא לא רק לסביבת עבודה נעימה יותר עבור העובדים, אלא גם להשפעה ממשית על פעילות הארגון עצמו, בין השאר דרך רמת הפרודוקטיביות היומיומית של העובדים. 

תגובות