מתי מוטב להיעזר בעורך דין מקרקעין?

עבור מרביתנו, עסקת מקרקעין תהא העסקה היקרה ביותר שנחווה לאורך חיינו אשר יכולה לנוע בין מאות אלפי שקלים ולהגיע לעד כמה מיליונים נכבדים. על כן, רבים שוקלים היטב את צעדיהם ומבקשים לחסוך בהוצאות שעלולות להתברר במרוצת הזמן כמיותרות. לא אחת, רכשי ומוכרי דירות מתחבטים בשאלה אם אכן כדאי להיעזר בעורך דין נדל”ן שילווה את העסקה, או שמא ניתן לנווט לבד ולהיעזר במידע העשיר שקיים במרשתת.

מיגון משפטי מפני ‘הפתעות’

באשר לשאלה אם חובה להיעזר בעורך דין נדל”ן לאורך העסקה, התשובה היא לא. ישנם מספר תהליכים בודדים בהם ישנה חובה בליווי עורך דין, אך את התהליך כולו מתחילת גיבושה של העסקה ועד להוצאתה לפועל, אין כל צורך בליווי וכל שכן בשכר טרחה.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את מכלול השיקולים; עסקת נדל”ן איננה מסתכמת בכמה אלפים בודדים. על כן, כל טעות וכל הפתעה ולו הקטנה ביותר, עלולה לעלות ביוקר ולהתברר כעגמת נפש גדולה.

עורך דין למכירת נכס

מוטב כי עורך דין נדל”ן מקצועי ילווה את עסקת המכירה, וזאת כדי להעניק למוכרים את תמונת המצב המלאה. תמונת מצב זו יכולה להתבטא בבדיקת נסח הטאבו, הלא הוא תעודת הזהות המלאה של הנכס.

לעתים, עלולה להתברר חריגת בנייה כאשר גודלה של הדירה בפועל, איננו תואם את הכתוב. ללא בדיקה מוקדמת, בעל הנכס עלול לגלות בשלב מאוחר כי המחיר שהעריך צנח פלאים. מוטב לגלות נתון שכזה בהקדם האפשרי, שכן רבים מן המוכרים, גם תולים ציפיות בעסקה לצורך רכישת דירה משודרת.

כמו כן, עורך דין למכירת נכס יבקש להעניק צפי מדויק של תשלום המיסוי עבור המדינה הכולל מס שבח ולעתים אף היטל השבחה המשולם עבור וועדת התכנון העירוני.

עורך דין לקניית נכס

קניית נכס נדל”ן היא דוגמה נפוצה נוספת בה מוטב להיעזר בשירותיו של עורך דין מקרקעין. בעת רכישת דירה, ירצו הרוכשים לוודא כי הם מכירים את הנכס על בוריו וכי לא צפויות להם כל הפתעות לרבות שעבודים ועיקולים קודמים. כמו כן, עורך דין מקרקעין מומחה, ימליץ על שכירת חברת בדק בית כמו גם שמאי אשר יספקו את תמונת המצב המלאה.

בשני המצבים הן של רכישה והן של מכירה, הרי שמוטב כי עורכי הדין משני הצדדים יעברו על חוזה המכר ויוודאו כי אין כל פרט המצוי בתחום אפור, ואשר נתון לפרשנות.

בעסקאות מורכבות, חפשו אחר עורך דין מומחה

לצד עסקאות שגורות אלו, ישנן עסקאות אשר מצדיקות חיפוש קפדני אף יותר אחר עורך דין מקרקעין מומחה. דוגמה נהדרת לכך היא פרויקט תמ”א 38 בו הדיירים מחפשים אחר עורך דין שייצגם אל מול הקבלן והיזם. במקרים בהם מדובר בהסכמי קומבינציה או פינוי בינוי, הרי שחשוב לחפש אחר עורך דין שהתנסה בעבר אל מול פרוצדורות משפטיות אלו.

הקפידו לראות בשכירת שירותיו של עורך דין, כמעין התמגנות משפטית וקבלת ייעוץ וליווי למניעת הפתעות ולחיסכון בלא מעט הפתעות וממון.

תגובות